donderdag 14 september 2023
14 september 2023

Ketnet

Ketnet wil een 360°-beleving aanbieden die mee evolueert met alle kinderen in Vlaanderen en hen helpt om op te groeien tot zelfbewuste adolescenten.

Ketnet is het 360°-kinderaanbod van de Vlaamse publieke omroep VRT. Ketnet brengt lokale content, interactie en beleving met een unieke meerwaarde, zowel op televisie als online en tijdens events. Ketnet is er voor alle kinderen tot twaalf jaar, met Ketnet Junior als submerk voor kinderen tot zes jaar. Ketnet verbindt kinderen met elkaar en met hun andere sociale cirkels. Het stimuleert hen om hun plek te vinden en zich te engageren in de samenleving. Ketnet helpt kinderen opgroeien tot zelfbewuste, autonome en gelukkige adolescenten.

Acteur uit #LikeMe © Kris Van de Sande - www.krisvandesande.be

Ketnet biedt kinderen een wonderlijke wereld vol spel en verbeelding. Het merk wil voor een unieke 360°-beleving zorgen, die meegroeit met elk kind in Vlaanderen en hen een unieke meerwaarde biedt. Het merk creëert een magische kosmos waarin zo goed als alles mogelijk is. Kinderen beleven in deze speeltuin kleine en grote avonturen en leren er op hun eigen tempo bij.

Sinds de oprichting van het merk in 1997 wil Ketnet kinderen tot 12 jaar sterken, aanmoedigen en prikkelen bij hun emotionele en intellectuele ontwikkeling, en dit door middel van een unieke 360°-beleving. Ketnet is de grootste supporter van elk kind en wil kinderen alles geven wat ze nodig hebben om op te groeien.

De unieke meerwaarde van Ketnet zit vervat in de identiteit van het merk. Kinderen kunnen Ketnet volgen, bekijken en beleven, en dat op een veilige manier. Ketnet is van hier, dichtbij en tastbaar. Elk kind kan Ketnet ontmoeten op evenementen die worden georganiseerd om de beleving van deze magische wereld door te trekken. Zo biedt Ketnet kinderen een relevant en open venster op de wereld.

Ketnet evolueert mee met kinderen, zodat ze opgroeien tot zelfbewuste adolescenten. Om dit te verwezenlijken gaat het merk kinderen prikkelen op maat van hun ontwikkeling, met een gezonde mix van plezier en educatie. Door rekening te houden met ieders vaardigheden en emotionele ontwikkeling slaagt het merk erin om kinderen te raken en reële impact te creëren.

Op maat van elk kind

Ketnet is er voor alle Vlaamse kinderen tot 12 jaar. Dat is een bijzonder diverse en omvangrijke doelgroep, met kinderen die zich in allerlei verschillende ontwikkelingsfases bevinden.

Om relevant te kunnen zijn voor al deze kinderen, zorgt Ketnet dat het aanbod afgestemd is op de verschillende leeftijden, ontwikkelingsfases, behoeften en interesses. Het merk heeft een expert in de ontwikkelingspsychologie in huis en werkt daarnaast ook samen met allerlei experten in uiteenlopende domeinen. Hun kennis en advies wordt door Ketnet omgezet naar een brede waaier van programma’s, projecten en evenementen voor Ketnet Junior (tot 6 jaar) en Ketnet (van 6 tot 12 jaar).

Relevant blijven door een doordachte platformkeuze

Hoe kinderen media consumeren, verandert razendsnel.Het is voor Ketnet een constante uitdaging om mee te zijn met die trends en aanwezig te zijn op de platformen waar kinderen zich bevinden. Daarom bouwt Ketnet aan een volwaardig digitaal ecosysteem dat beantwoordt aan het snel veranderende mediagedrag van kinderen.

In eerste instantie focust Ketnet zich op de eigen platformen: de website ketnet.be en de apps (Ketnet en Ketnet Junior). Op de website en in de app kunnen kinderen terecht voor videomateriaal, extra’s bij programma’s en spelletjes. Dankzij het Ketprofiel kunnen ze dingen liken, emoji’s gebruiken en reacties posten op stories . Zo stimuleert Ketnet de onderlinge interactie tussen kinderen. Daarnaast trekt Ketnet de beleving door naar andere, niet-eigen platformen waar een groot deel van de doelgroep op aanwezig is, zoals YouTube en Tik Tok.

Dat Ketnet verhoogde aandacht geeft aan het aanbod online wil natuurlijk niet zeggen dat de lineaire inspanningen in het gedrang komen. Televisie is en blijft een belangrijk medium, waar Ketnet ook volop zal blijven opzetten.

Een verbindend, stimulerend en onderscheidend aanbod op maat

Ketnet heeft vijf kernwaarden geformuleerd die het merk moeten inspireren en stimuleren om zijn opdracht uit te voeren. Ketnet is:

verbindend. Het merk zorgt voor betrokkenheid en geeft het gevoel onder vrienden te zijn.

stimulerend. Wat Ketnet brengt, is toegankelijk en herkenbaar, en tegelijk uitdagend en grensverleggend. Zo leren kinderen hun mannetje te staan.

fascinerend. Bij Ketnet kan je je aan alles verwachten: spanning, grapjes, romantiek en fantasie. Elke dag levert iets nieuws, zodat kinderen kunnen blijven dromen.

positief. Doemdenken en pessimisme krijgen geen plek bij Ketnet, ook als het over de hobbels in het leven gaat. Er is altijd duiding, zodat kinderen hoopvol kunnen blijven.

ontspannend. Ook kinderen hebben behoefte om te ontsnappen aan hun drukke leven met veel indrukken. Bij Ketnet kunnen ze even lekker achterover zakken en een kleurrijke, grappige en leuke wereld op zich af laten komen.

Karrewietankers © VRT

De partners van Ketnet

Om dit alles te kunnen verwezenlijken, werkt Ketnet samen met externe partners, zoals het Netwerk Kies Kleur tegen Pesten, Awel en Mediawijs. Hun expertise komt van pas bij het uitwerken van inhoudelijke verhaallijnen en onderwerpen, zodat de betrouwbaarheid en herkenbaarheid gewaarborgd blijven.

Ook de ouders en onderwijsinstellingen worden sterk betrokken. Zij vormen sleutelfiguren in de ontwikkeling en opvoeding van kinderen, dus zet Ketnet sterk in op interactie met hen. Ketnet maakt daarnaast ook specifieke content die in het onderwijs gebruikt kan worden, in de lijn van de programma’s. Zo werd als afgeleide van De dokter Bea show gewerkt aan lespakketten seksuele voorlichting voor scholen in samenwerking met Sensoa.

Ketnet in een notendop

Ketnet verwezenlijkt zijn opdracht door elke dag opnieuw aandacht te schenken aan de volgende zaken:

Eigen producties

Ketnet zet in op producties van hoge kwaliteit en eigen bodem, zoals #LikeMe, Campus 12, Buck the game en Nachtwacht: De Poort der Zielen. Vlaamse, duurzame fictie krijgt steeds vaker een plaats in het aanbod, en Ketnet gaat alsmaar actiever de rol van coproducent van Vlaamse animatiereeksen op zich nemen.

• Maatschappelijk relevant

Ketnet kiest voor maatschappelijk relevante programma’s. De onderwerpen en verhaallijnen weerspiegelen de maatschappij en zijn herkenbaar voor veel kinderen. Verliefd zijn, een ziek familielid, pesten op school of plezier met je vrienden, al deze thema’s zijn uit het leven gegrepen en net daarom zo boeiend.

Karrewiet is het programma bij uitstek dat de maatschappelijke actualiteit op de agenda zet. Karrewiet is het kinderjournaal waarin nieuws wordt gebracht op maat van kinderen. Dat nieuws op maat is cruciaal om kinderen op de hoogte te houden van wat er gebeurt in de wereld waar ook zij deel van uitmaken. Wekelijks bereikt Karrewiet zo’n een op de vijf kinderen tot 12 jaar.

• Meer dan een programma

Beleving krijgt een steeds prominentere plaats in het aanbod. Evenementen zoals de Ketnet Zomertour, de Ketnet Musical: Knock-Out en het Gala van de Gouden K’s brengen de wereld van Ketnet tot bij kinderen. Mobiliserende acties zorgen ervoor dat Ketnet actief deel uitmaakt van de leefwereld van kinderen, de sociale cohesie versterkt en het empathisch vermogen stimuleert. Denk bijvoorbeeld aan De Pet op tegen Kanker en de Move tegen pesten: STIP IT!. De getuigenissen en duiding, gekoppeld aan een actie zoals de pet opzetten of vier stippen op hun hand zetten tegen pesten, zorgen ervoor dat kinderen zich leren engageren voor een ander, zich leren verplaatsen in de leefwereld van leeftijdsgenootjes die het moeilijker hebben. Daarin schuilt de meerwaarde van Ketnet.

Ketnet Zomertour © Kris Van de Sande - www.krisvandesande.be

Een greep uit het aanbod van Ketnet

Videospeler inladen...
Videospeler inladen...
Videospeler inladen...
Videospeler inladen...

Apps

De Ketnet-app biedt een ruim aanbod aan Ketnetprogramma’s en -spelletjes aan. De app is geschikt voor tablets en is beschikbaar voor iOS en Android. Gratis

De Ketnet Junior.-app biedt Ketnetprogramma’s en -spelletjes voor de allerkleinsten aan. De app is beschikbaar voor tablets en is beschikbaar voor iOS en Android. Gratis!

Ketnet op de sociale media

Extra aanbod

Voor kinderen

Ketnet radio

Ketnet hits is de digitale radiostroom met muziek voor kinderen te beluisteren via VRTMAX

 

Voor ouders en onderwijs

Ouderensite Ketnet

Op Ketnetvoorouders.be vind je alle info over de Ketnet-evenementen doe-tips, wedstrijden,… Maar ook heel wat informatie rond mediawijsheid of materiaal om in de klas mee aan de slag te gaan. Of gewoon de laatste Ketnet en Ketnet Junior-nieuwtjes.

Lees meer

Lespakketten

Ketnet ontwikkelt regelmatig lespakketten voor gebruik in  het lager onderwijs. Deze pakketten sluiten aan bij de Ketnet-programma's 

De lespakketten vind je voortaan hier terug https://ouders.ketnet.be/de-klas?page=1