Kerngegevens VRT in 2017

Van duiding over fictie tot entertainmentop radio, televisie en onlinevoor iedereen In tijden waarin fake news een modewoord is, wint bij de VRT feit steeds op fake. Daarom stellen wij onszelf voor met valse stellingen en hun ontegensprekelijke feiten.  

Inhoudstafel

1.      Nieuws & duiding - “Donald Trump heeft negentien kinderen”*

2.      Cultuur - “Cultuur is duur en elitair”*

3.      Educatie - “Vanaf 18-jarige leeftijd daalt uw IQ”*

4.      Ontspanning & verbinding - “De Vlaming heeft niks gemeen met zijn buren”*

5.      Bereik, toegankelijkheid & diversiteit - “Puber, slechtziend of migratieachtergrond? Dan telt u niet mee”*

6.      Innovatie - “Virtual Reality en 4K-uitzendingen bestaan enkel in China”*

7.      Middelen & waarden - “Integriteit is een uitvinding van 2017”

*Dit een foutieve stelling. Lees, kijk en luister verder voor de feiten.

Nieuws & duiding

 “Donald Trump heeft negentien kinderen”* *Dit is een foutieve stelling

Feit boven fake

Donald Trump is nog steeds vader van vijf kinderen. Nepnieuws werd al vóór het tijdperk Trump verspreid, maar de president van de VS heeft fake news als modewoord geïntroduceerd. Sinds de digitalisering en sterke vertegenwoordiging van sociale media bereiken valse berichten u sneller dan ooit. U verdrinkt ook vaker in de tsunami van nieuwsberichten. Precies in die zee van (nep)nieuws schiet VRT NWS te hulp.

Themaredacties & experten

Sinds 2017 is onze nieuwsdienst in themaredacties verdeeld. Onze journalisten zijn experten in een specifiek domein, zoals politiek, justitie of Amerika. Op vrtnws.be vindt u met slechts enkele klikken onze nieuwsrubrieken, -dossiers en -experten.

420.000 gemiddeld aantal unieke bezoekers per dag op vrtnws.be

Van De Ochtend tot Het journaal

Bij VRT NWS bieden we nieuwsprogramma’s aan op radio en tv, zoals De ochtend (Radio 1), Het journaal (Eén) en Terzake (Canvas). We brengen ook nieuws en duiding op de website vrtnws.be, via de app en de sociale media van VRT NWS.

Als openbare omroep informeren wij iedereen op maat. Zo is Karrewiet (Ketnet) het journaal voor kinderen. Ninjanieuws (MNM) zoomt online in op de actualiteit met korte, visueel aantrekkelijke videoberichten. Voor volwassen presenteren wij kritische, scherpe en verhelderende duiding bij het nieuws van de dag.

Cultuur

 “Cultuur is duur en elitair”*

*Dit is een foutieve stelling

Feit boven fake

Cultuur is van én voor iedereen. Ze hangt niet alleen aan de muren van musea en danst niet enkel op podia in concertzalen. Cultuur komt ook tot leven op radio, tv, online en in evenementen. Wij ontspannen en inspireren u met sterke staaltjes televisie- en muziekproducties van eigen bodem. Bovendien zijn wij de grootste cultuursponsor van ons land.

Van 4 tot 104 jaar

Het journaal bevat elke dag minstens één cultuur- of media-item. Radio 2 belicht de regionale culturele actualiteit in Start je dag. Ook ontspannende programma’s als Van Gils & gasten (Eén) raken culturele thema’s aan.

De allerkleinsten leren dankzij Karrewiet (Ketnet) Gedichtendag en het Eurovisiesongfestival kennen. Jongeren spelen met taal in de wedstrijd Taaltovenaar (MNM). Thomas speelt het hard (Canvas) maakt ten slotte een breed publiek warm voor klassieke muziek.

Creativiteit & kwaliteit

Wij willen de Vlaamse cultuur weerspiegelen. Dat doen we bijvoorbeeld door beloftevol artistiek talent een podium te geven. Artiesten als Tamino, Equal Idiots, Brihang en OT klinken u bekend in de oren dankzij De Nieuwe Lichting (Studio Brussel) en Rising Star (MNM).

Daarnaast voeden wij culturele meerwaardezoekers met onze muziekzender Klara en Vlaamse cultuurprogramma’s zoals Culture Club, LeFtO in Transit en Hopen op de goden (Canvas). Vlaamse fictiereeksen als Tabula rasa (Eén) hebben dan weer alles in huis om ook in het buitenland te scoren.  

Culturele evenementen

Met talrijke evenementen brengen wij cultuur direct tot bij u. Culturele thema’s en muziekgenres worden zo toegankelijk voor iedereen. Onder andere Iedereen Klassiek van Klara, de Radio 1-sessies, Cinema Canvas en ons taalfeest REYERSTaal stillen uw honger naar cultuur.

Wij steunen ook projecten die cultuur even belangrijk vinden als wijzelf, zoals de Boekenbeurs van Antwerpen, de Fintro Literatuurprijs en Belgische zomerfestivals. 

Educatie

“Vanaf 18-jarige leeftijd daalt uw IQ”*

Feit boven fake

Bovenstaande stelling is erg twijfelachtig en niet wetenschappelijk bewezen.

Leren doet u niet enkel door wiskundige vraagstukken op te lossen en woordenlijsten te blokken. U leert niet enkel bij achter de schoolbanken, maar overal en ook levenslang.

Met een brede aanpak willen wij een educatieve meerwaarde bieden voor alle generaties.

Iedereen, altijd & overal

Zowel via duidingsprogramma’s als ontspannende series leren jong en oud bij. Onze educatieve missie reikt van de antenne tot de digitale wereld.

MNM bedacht bijvoorbeeld GenerationM.be, een website die met artikels en video’s thema’s bespreekt die jongeren bezighouden. Tegelijk deelt MNM die informatie op de radio, digitale platformen en tijdens acties.

Oog voor onderwijs

Proefproject KLAAR

KLAAR is een project van VRT NWS dat hapklaar beeldmateriaal aanbiedt aan leerkrachten van de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. Met die beelden brengen leerkrachten de actualiteit tot in de klas.

Universiteit van Vlaanderen

De Universiteit van Vlaanderen is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de vijf Vlaamse universiteiten, Knack, Jonge Academie en wijzelf. Hoe komt het dat u sterretjes ziet als u plots opstaat? Waarom werkt uw wifi niet? Kan wiskunde de mazelen helpen uit te roeien? Zulke vragen worden in bijna honderd online colleges beantwoord.

Expeditie VRT

Tijdens Expeditie VRT zetten we onze deuren open voor studenten of leerkrachten. In unieke lezingen en workshops ontdekken zij wat wij voor hen kunnen betekenen. Wij leren op onze beurt wat zij van ons als openbare omroep verwachten.

Steambox

Steambox is een doos met technologisch materiaal die jongeren in contact brengt met nieuwe mediatechnologieën. Met onze “stoomdoos” kunnen leerkrachten hun leerlingen in de klas uitdagen op vlak van creativiteit en kennis.

VRT-archief

Ons uitgebreid archief werpt een unieke blik op het Vlaamse leven van de voorbije 80 jaar. Samen met het VIAA digitaliseren en archiveren wij ook nieuwe audiovisuele schatten. Het gedigitaliseerde materiaal maken wij toegankelijk voor programmamakers, het onderwijs, onderzoek en bibliotheken

Ontspanning & verbinding

“De Vlaming heeft niks gemeen met zijn buren”*

*Dit is een foutieve stelling

Feit boven fake

Verheugt u zich op de start van het weekend? Bent u bekommerd om het klimaat? Neemt u soms beslissingen waarvan u achteraf spijt heeft?

Uw vrienden, collega’s en buren wellicht ook.

Als openbare omroep verbinden wij alle Vlamingen met elkaar. Kijkers, luisteraars en surfers krijgen van ons een aanbod waarin iedereen zichzelf herkent — ongeacht leeftijd, afkomst of ervaringen.

Van eigen kweek

Dagelijks kijken ruim een miljoen Vlamingen naar de soap Thuis (Eén). Ook De Inspecteur (Radio 2) is erg populair. Zulke programma’s versterken de herkenbaarheid en samenhorigheid tussen alle Vlamingen door maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. 

Ons aanbod van eigen bodem is ook inspirerend en ontroerend. Olly Wannabe (Ketnet) vermaakt jong (en oud) en de charmante inpakkers van de fictiereeksTytgat Chocolat (Eén) raken ons allemaal. De Week Van Eigen Kweek (Studio Brussel) of Belpop 100 (Radio 1) brengen dan weer onze nationale muzikale helden in herinnering.

Verzamelaar van steun & warmte

Vlamingen beleven sport tijdens de Ronde van Vlaanderen, het veldrijden of wedstrijden van de Red Flames of de Red Lions. Wij doen de verbondenheid leven rond het sportveld, in de woonkamer of op café.

Die samenhorigheid is ook voelbaar in acties zoals Iedereen tegen Kanker en De Warmste Week van Music For Life. Voor die warmste week van het jaar en de meer dan 1.000 goede doelen bundelen al onze netten hun krachten. 

MNM stuurde dit jaar de Plakman op pad, Radio 1 lanceerde de Flauwemoppenpot en De Madammen op Radio 2 waren voor even De Warmste Madammen. Goedele Wachters en Maarten Vangramberen van VRT NWS bezochten diverse VZW’s om er achteraf in verschillende programma’s verslag over uit te brengen.

Bereik, toegankelijkheid & diversiteit

“Puber, slechtziend of migratieachtergrond? Dan telt u niet mee”*

*Dit is een foutieve stelling

Feit boven fake

Als openbare omroep zijn wij er voor iedereen. Wij willen de rijkdom en diversiteit van onze samenleving weerspiegelen.

Een specifieke geloofsovertuiging of functionele beperking is voor ons aanbod dus geen hindernis, maar net een verrijking.

Bereik

  • 2.800.000 personen kijken dagelijks naar een televisiezender van de VRT.
  • 3.000.000 personen per dag luisteren naar een radiozender van de VRT.
  • 1.000.000 dagelijkse bezoekers op de websites van de VRT.
  • 29.000.000 vermeldingen van de VRT op sociale media in 2017.
  • 900.000 aangemaakte accounts op VRT NU.

Toegankelijkheid

Blinden en slechtzienden

  • Gesproken ondertiteling voor niet-Nederlandstalige programma’s.
  • Audiodescriptie voor alle zondagavondfictie op Eén

Doven en slechthorenden

  • Teletekstondertiteling voor gemiddeld 99.94% van ons aanbod.
  • Vlaamse Gebarentaal in Het journaal en Karrewiet.

Websites en apps

  • Gebruiksvriendelijk en toegankelijk.
  • Video-aanbod grotendeels ondertiteld

Diversiteit

Wij streven ook naar diversiteit in ruime zin. Wij willen specifieke doelgroepen in ons aanbod voldoende aan het woord laten. Iedereen met een goed verhaal komt aan bod, ongeacht ras, cultuur, beperking of overtuiging.

Innovatie

“Virtual Reality en 4K-uitzendingen bestaan alleen in China”*

*Dit is een foutieve stelling

Feit boven fake

Virtual Reality en 4K-televisie hebben voor ons geen geheimen meer. Wij innoveren elke dag en bouwen zo aan de toekomst van de media in ons land.

Wij sprokkelen innovatieve ideeën en baanbrekende producten en werken aan een verfrissend aanbod. Daarbij houden wij steeds rekening met uw noden als mediagebruiker.

VRT Sandbox

Creatieve geesten en techneuten spelen in onze innovatie-“zandbak”. Bij VRT Sandbox komen kleine en grotere start-ups aankloppen met een innovatief plan. Sandbox brengt die externe experten in contact met onze interne productieteams.

VRT Start-up

VRT Start-up stoomt ons met verschillende innovaties klaar voor de toekomst. Start-up onderzoekt en definieert immers trends en evoluties in de mediasector, rekening houdend met de medianoden van alle Vlamingen. Dit team werkt als een onafhankelijk orgaan, los van onze bestaande merken, systemen en processen.

Open VRT

Open VRT brengt de creatieve community in Vlaanderen online en offline samen. Videomakers, bloggers en andere mediakunstenaars kunnen online hun eigen creatief werk tonen én dat van anderen ontdekken.

De digitale creatievelingen ontmoeten elkaar ook offline op events en in workshops. Open VRT verbindt hen ten slotte met specifieke opdrachten met onze merken, zoals Radio 1 , Iedereen beroemd en Thuis (Eén).

Middelen & waarden

“Integriteit is een uitvinding van 2017”*

*Dit is een foutieve stelling

Feit boven fake

Integriteit is zeker niets nieuws. Ze is een van onze basiswaarden en sinds 2015 in een integriteitscode en –charter vereeuwigd. Samen met andere waarden en middelen is ze onmisbaar voor onze werking, interne organisatie en samenwerkingen met anderen.

  • Elke Vlaming betaalt elk jaar minder dan 42 euro aan de VRT.
  • Er werken ongeveer 2.000 voltijds vaste medewerkers bij de VRT.

Wij doen alles waardig

In onze werking, interne organisatie en samenwerkingen met anderen streven wij bepaalde waarden na. 

  • Onafhankelijkheid & betrouwbaarheid
  • Excellente & kwaliteitsvolle dienstverlening
  • Voor iedereen & iedereen mee
  • Vlaamse identiteit in haar verscheidenheid
  • Creatief, innoverend & duurzaam
  • Open, transparant & constructief

Beroepsethiek en integriteit zijn actuele thema’s, maar geen nieuwe waarden. Sinds jaar en dag hebben wij een preventieadviseur en vertrouwenspersonen.

Sinds 2015 zijn daar een integriteitscode en -charter bijgekomen. Die gaan over eerlijk, betrouwbaar, professioneel en verantwoordelijk beslissen, handelen en communiceren. Onze manager beroepsethiek en integriteit waakt over de toepassing daarvan. 

Om de code en het charter rond integriteit levend te houden, organiseren wij interne campagnes, workshops en evenementen met overheden en bedrijven. Zo vindt bij ons VRT Focus plaats, een integriteitscongres waarin dit jaar ethisch leiderschap centraal stond.

Vragen over de VRT?

Heeft u een vraag of klacht over de VRT en haar aanbod? Mogelijk bieden we u een antwoord op www.vrt.be. Daar vindt u ook het contactformulier en de contactgegevens van onze klantendienst. Op onze website geven we ten slotte graag meer informatie over onze klachtenbehandeling.

Credits

Deze longread is een productie van VRT Communicatie.

 

  • Redactie: Charlotte Knapen & Frederik Leyts
  • Eindredactie: Charlotte Knapen
  • Video & montage: Yousri Mekroum (productiehuis Les Mecs)
  • Tekst: Charlotte Knapen
  • Foto’s: VRT & VRT NWS
  • Productie en design: Matteas Praet & Alexander Dumarey
  • Productieleiding: Noëlla Goossens
  • Verantwoordelijke uitgever: Bob Vermeir

JV17-longread

Gerelateerd