Ga naar de hoofdinhoud

Toegankelijkheidsverklaring

    Deze toegankelijkheidsverklaring van VRT, de Vlaamse Radio en televisieomroeporganisatie, is de algemene verklaring van VRT en het laatst gewijzigd op 27 juni 2025. 

    VRT maakt haar digitale platforms (websites en apps) toegankelijk volgens de vereisten van het mediadecreet van 27 maart 2009, aangepast in het decreet van 19 maart 2021 en bijgewerkt tot 27 maart 2025. De toegankelijkheidsrichtlijn van de Europese Commissie (richtlijn 2019/882 ‘European Accessibility Act’) is opgenomen in het mediadecreet. 

    Toegankelijkheid maakt deel uit van het DNA van VRT. De Vlaamse Radio – en Televisieomroeporganisatie wil met haar producten élke burger in Vlaanderen en Brussel bereiken, ongeacht vaardigheid of eventuele beperking. VRT zet al geruime tijd in op de toegankelijkheid voor mensen met een zintuigelijke beperking, en verruimt haar aanbod voor gebruikers met een motorische, neurologische of cognitieve beperking. 

    Het toegankelijk maken van de diensten die VRT aanbiedt is een resultaat van een hechte samenwerking tussen verschillende directies en afdelingen. Toegankelijkheid heeft immers verschillende componenten, van gebruiksgemak en vlotte navigatie tot inhoudelijke duidelijkheid en begrijpbaarheid. De medewerkers van VRT zijn doordrongen van de noodzaak om voor iedereen het aanbod beschikbaar te stellen. 

    Welke doelstellingen wil VRT halen?  

    Dé basisdoelstelling is media vlot bereikbaar en toegankelijk maken voor iedereen, op alle VRT–platforms.  Het Mediadecreet is de leidraad, de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549 de gids.  

    We houden hierbij rekening met:   

    Duidelijke, consistente en contrastrijke schermen: een hoger gebruiksgemak voor iedereen.   

    Alle gebruikers moeten elke schermcomponent en functionaliteit kunnen waarnemen, bedienen en begrijpen.  Vlot en efficiënt navigeren en content vinden moet, dankzij een logische en heldere structuur, voor alle gebruikers mogelijk zijn, met of zonder (technisch) hulpmiddel en met respect voor persoonlijke noden, voorkeuren of instellingen. 

    Onze platforms moeten ook robuust zijn: we respecteren best practices bij het schrijven van code zodat alle inhoud op een betrouwbare en duurzame manier voor alle gebruikers beschikbaar is.  

    Teksten zijn contrastrijk en voor iedereen makkelijk waarneembaar.  

    Alle informatie op de pagina’s kan zowel met de muis als via het toetsenbord geraadpleegd worden. 

    Begrijpbare inhoud: een evenwaardige beleving voor iedereen  

    Enkele voorbeelden:  

    • Teksten zijn helder en begrijpelijk, links zijn betekenisvol en verduidelijken de bestemming.  

    • Inhoud is overzichtelijk gepresenteerd, met een logische en betekenisvolle koppenstructuur.  

    • Informatieve afbeeldingen en infografieken worden beschreven, blinden en slechtzienden krijgen evenwaardige informatie.  

    • Datatabellen zijn begrijpbaar als je een schermlezer gebruikt.  

    • Videocontent is, waar mogelijk, ondertiteld. Een uitzondering hierop is bijvoorbeeld Ketnet Jr. of archiefmateriaal. 

    • Er wordt auditieve (gesproken) ondertiteling aangeboden.   

    • Audiodescriptie (AD) en Vlaamse Gebarentaal (VGT) worden – indien beschikbaar – aangeboden.  

    Ondersteuning: toegankelijke communicatie en contactopties voor iedereen   

    VRT informeert de gebruikers over de toegankelijkheid van haar aanbod, digitale platforms en publiekswerking via de pagina “Toegankelijkheid” op vrt.be (onder het luik “Ons aanbod”).  Vanop elk scherm biedt vrt.be rechtstreeks toegang tot de toegankelijkheidsverklaringen van haar digitale platforms.  De klantendienst biedt meerdere toegankelijke contactopties aan.  

    Hoe hebben we het aangepakt? 

    1. Scope in kaart brengen  

      1. Welke digitale platforms vallen onder de bepalingen van het Mediadecreet?  

    2. Toegankelijkheidsstatus in kaart brengen  

      1. Via interne en externe audits: wat is de huidige status van deze platforms?  

      2. Via gebruikersfeedback: wat zijn de prioriteiten met het oog op 28 juni 2025?    

    3. Stappenplan uitwerken  

      1. Focus op impact en prioriteiten  

      2. Stapsgewijs naar volledige toegankelijkheid  

      3. Gemotiveerde uitzonderingen bepalen  

    4. Sensibiliseren en opleiden  

      1. ‘Iedereen mee’: van Directiecollege tot teams  

      2. Hands on opleidingen: voor redacties, ontwerpers, UX designers, ontwikkelaars, team leads, Product Owners……  

    5. Gradueel aanpassen en verbeteren:  

      1. Op basis van concrete adviezen van, en audits uitgevoerd door, externe gecertificeerde toegankelijkheidsexperten  

    Wat is het resultaat?

    Van 28 juni 2025 af zijn de VRT – platforms zo goed als volledig conform de geldende wetgeving. 

    In het najaar van 2025 zetten we nog wat extra stappen om onze gebruikers een nóg toegankelijkere ervaring aan te bieden.  Dan optimaliseren we, onder andere:  

    • een correcte weergave van alle inhoud bij tekstvergroting  

    • het gebruik van onze mobiele apps in horizontale (landscape) weergavestand  

    • het gebruik van éénpuntsactivatie, als alternatief voor meerpunts- en padgebaseerde gebaren   

    We lanceren in het najaar een speciaal ‘flitsicoon’ aan het begin van een audiovisueel product om de gebruikers met epilepsie of bepaalde neurologische aandoeningen te verwittigen voor een groot aantal flitsen in beeld. 

    Alle extra stappen, en de gemotiveerde uitzonderingen, zijn terug te vinden in de toegankelijkheidsverklaring van het betrokken platform.  

    Waar volgen we verder op? 

    Per platform en besturingssysteem heeft VRT een aparte toegankelijkheidsverklaring. Daarin is tot op detailniveau alle informatie terug te vinden. Deze informatie zal regelmatig bijgewerkt worden. 

    Een aandachtspunt bij de artikels is een eenvoudig woordgebruik. Dit vraagt een constante zelfevaluatie van de redacteurs en journalisten en wordt regelmatig opgevolgd. Waar nodig wordt extra ondersteuning aangeboden. 

    Ondertiteling blijft een uitdaging: we publiceren heel wat videocontent online. Om deze zo snel mogelijk op een toegankelijk manier aan te bieden onderzoeken we hoe we nieuwe technologieën, zoals artificiële intelligentie, efficiënt in kunnen zetten, bijvoorbeeld voor automatische ondertiteling. Kwaliteitsbewaking vormt hierbij een belangrijk aandachtspunt.  

    De auditieve ondertiteling die beschikbaar is voor de lineaire televisiekijkers is voorlopig nog niet beschikbaar op alle platforms. Na de zomer (2025) zal de auditieve ondertiteling beschikbaar zijn op alle platforms. Wanneer ondertiteling beschikbaar is binnen een website of een mobiele app, kan deze wel voorgelezen worden indien de gebruiker deze mogelijkheid in de speler (voor websites) of in de instelling van het mobiele apparaat (voor mobiele apps) instelt. 

    Hoe volgen we op? 

    VRT zal jaarlijks een externe audit laten uitvoeren op de verschillende platforms. Hiervoor schakelen we een team van gecertificeerde toegankelijkheidsexperts in. Daarnaast zullen er ook op regelmatige basis interne controles uitgevoerd worden. 

    VRT zal eveneens de gebruikservaringen testen met verschillende referentiegroepen, waarin gebruikers met een beperking en verschillende belangengroepen vertegenwoordigd zijn. 

    De opvolging van al die resultaten gebeurt door middel van 

    • Statusvergaderingen met de experten 

    • dialoog met de referentiegroepen 

    VRT voorziet regelmatig opleidingen voor de medewerkers, zodat het belang van toegankelijkheid in al haar vormen voortdurend onder de aandacht blijft. 

    Rapportering  

    Er komt een jaarlijkse statusupdate in het directiecollege van VRT. 

    Jaarlijks zal VRM een rapport ontvangen over de inspanningen en resultaten met betrekking tot de toegankelijkheid van de mediadiensten. 

    VRT meet de resultaten aan de hand van het aantal vragen en bemerkingen dat in verband met de toegankelijkheid van haar diensten bij de klantendienst terecht komt én de oplossingen die VRT haar gebruikers kan bieden. 

    De klantendienst van VRT zal het eerste aanspreekpunt zijn voor de vragen van gebruikers. Op het einde van elke toegankelijkheidsverklaring zal een link staan om de klantendienst te bereiken. Dit kan zowel telefonisch als via mail. Voor de gebruikers die willen communiceren in VGT is er de mogelijkheid om een filmpje in VGT door te sturen, zij krijgen een antwoord in VGT. 

    De klantendienst van VRT is bereikbaar via 

    Per product

    Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

    De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.