Ketnet zet Pet op tegen Kanker

Voor het tweede jaar op rij steunt Ketnet de actie De pet op tegen kanker van de Liga tegen kanker. Kinderen kunnen een pet kopen en die zelf pimpen. Woensdag 19 oktober wordt Ketnet voor één dag Petnet en het is de bedoeling dat die dag zo veel mogelijk kinderen met hun pet naar school gaan

Zo laten ze zien aan leeftijdsgenoten met kanker dat ze niet alleen voor staan. De opbrengst van de verkoop van de petten gaat naar vakantiekampen voor kinderen met kanker



Tweede editie van "De Pet op tegen Kanker".

Kinderen kunnen gedurende drie weken een pet kopen, die pimpen en opzetten tegen kanker. De bewustmakingsactie wil kanker bij jonge kinderen bespreekbaar maken. Dat hebben de kinderzender van de openbare omroep en Kom op tegen Kanker vandaag bekendgemaakt.

Daarnaast wordt geld ingezameld om kinderen met kanker de kans te geven op vakantiekamp te gaan en zo hun ziekte even te vergeten. De campagne eindigt met de "Petnetdag" op woensdag 19 oktober. Ketnet wordt dan voor één dag Petnet en kinderen worden aangemoedigd om die dag met hun versierde petje naar school te gaan. Vorig jaar gingen bijna 60.000 petten de deur uit en stuurden meer dan 2.000 Ketnetters een pet-selfie door.

"Jaarlijks ga ik op bezoek op het vakantiekamp voor kinderen met kanker", getuigt Frank Deboosere, campagneleider bij Kom op tegen Kanker. "Het is fantastisch om te zien hoe die kinderen tijdens die ene week weer even gewoon kind kunnen zijn. Daarom wil ik iedereen oproepen om een Petpakket te kopen."

De Pet op tegen Kanker zaterdag van start

Ketnet en Kom op tegen Kanker starten zaterdag met ‘De Pet op tegen Kanker’, een campagne die kanker bij kinderen bespreekbaar wil maken en hen aanspoort kankerpatiënten symbolisch te steunen door de pet op te zetten. De volgende drie weken kunnen kinderen een pet kopen. Ze kunnen die dan naar eigen smaak pimpen en opzetten tegen kanker.
De actie vindt voor de tweede maal plaats. Vorig jaar kochten bijna 60.000 Ketnetters een petje. 2.000 onder hen stuurden een foto van zichzelf met gepimpte pet door.

Gratis educatief pakket voor eerste graad basisonderwijs
 Kom op tegen Kanker  bezorgt alle leerlingen en leerkrachten van de eerste graad van het Nederlandstalig basisonderwijs dit jaar een prentenboek. Het boek ‘Kom op voor meester Rob!’ is gratis en volgt het verhaal van een meisje, Annelien, wier zwemleraar kanker krijgt. Bij het boek hoort ook een digitaal lessenpakket. Voor de tweede graad is er sinds de campagne van vorig jaar al een educatief pakket (boek + digitaal lessenpakket) beschikbaar.

Pet maakt kanker bespreekbaar
De Pet op tegen Kanker wil jonge kinderen uitleg geven over kanker en de ziekte zo voor hen bespreekbaar maken. Marc Michils, directeur Kom op tegen Kanker, legt uit: ‘In Vlaanderen krijgen jaarlijks bijna 40.000 mensen te horen dat ze kanker hebben. Dat zijn er bijna 180 per dag. Of meer dan vier per uur. In elke klas zit dus wel een kind dat kanker van dichtbij meemaakt. Dat kind zit vaak met vragen. Via deze campagne willen we op een speelse manier uitleg geven. We willen kanker voor kinderen bespreekbaar maken, thuis en in de klas. Bovendien kunnen ze door hun pet op te zetten hun solidariteit tonen met mensen en in het bijzonder kinderen met kanker.’


Pet bezorgt kinderen een mega vakantiekamp
Kom op tegen Kanker steekt de opbrengst van de verkochte petten in zijn jaarlijkse vakantiekamp voor kinderen met kanker. Zij zijn gevoelig voor infecties, moeten dagelijks medische zorgen krijgen of hebben aangepaste voeding nodig. Op kamp gaan is voor kinderen met kanker dus niet de normaalste zaak van de wereld. Dankzij Kom op tegen Kanker kunnen ze er toch een weekje tussenuit om te ravotten en hun ziekte even te vergeten.

 

Van Ketnet Swipe tot Petnetdag
De tweede editie van ‘De Pet op tegen Kanker’ gaat zaterdag van start. De kick-off gebeurt ’s ochtends in Ketnet Swipe. Daar gaat ook de nieuwe campagneclip die De KetnetBand gemaakt heeft, in première. De weken nadien brengt de kinderzender de thematiek op een speelse en creatieve manier onder de aandacht. 19 oktober wordt uitgeroepen tot Petnetdag en is meteen ook het slotevent van de campagne. Het is de bedoeling dat die dag zo veel mogelijk kinderen met hun versierde pet-tegen-kanker naar school gaan. Ketnet wordt dan voor één dag Petnet.


Petjes vanaf nu te koop
Kinderen kunnen hun pet naar eigen smaak pimpen. Daarom wordt de pet aangeboden als een Petpakket. Dat kost 8 euro en bevat naast de pet ook vijf textielstiften en een tekensjabloon. Het is te koop bij Colruyt, DreamLand, OKay, Bio-Planet, JBC en Standaard Boekhandel.

 

Meer weten over de actie?


https://www.ketnet.be/doen/de-pet-op-tegen-kanker/over-de-actie

http://www.depetoptegenkanker.be/

Gerelateerd

zaterdag 24 september 2016
24 september 2016