vrijdag 24 maart 2017
24 maart 2017

VRT behaalt streefcijfers voor diversiteit

VRT behaalt het vijfde jaar op rij de streefcijfers voor diversiteit: 37,4% vrouwen en 8% nieuwe Vlamingen op VRT Televisie. CEO Paul Lembrechts maakte deze bekend bij de uitreiking van de diversiteitstrofeeën.

Naar jaarlijkse gewoonte laat de VRT de diversiteit op haar televisienetten meten. Van alle mensen die in 2016 het woord namen op de televisienetten van de VRT zijn 37,4% vrouwen en 8% nieuwe Vlamingen. De openbare omroep haalt de minimale streefcijfers uit haar beheersovereenkomst ruimschoots (minstens 33% vrouwen en minstens 5% nieuwe Vlamingen) voor het vijfde jaar op rij.

Trend in stijgende lijn

De inspanningen van de VRT voor meer diversiteit in het aanbod leidden de voorbije jaren tot meer aanwezigheid van nieuwe Vlamingen en vrouwen in het televisie-aanbod van de openbare omroep.

Duidelijke ambitie

De openbare omroep heeft de ambitie om tegen 2020 in haar televisieprogramma’s op jaarbasis 40% vrouwen en 7,5% nieuwe Vlamingen aan bod te laten komen zoals bepaald in de nieuwe Beheersovereenkomst. Het laatste jaar zijn fictie-programma’s op één duidelijk diverser geworden, met zowel een hogere aanwezigheid van vrouwen, als van nieuwe Vlamingen.

Handicap: 0,9% van de sprekende actoren op televisie

De aanwezigheid van personen met een zichtbare handicap op de VRT-televisienetten bedraagt op dit moment 0,9% van de sprekende actoren. Ter vergelijking: 10 tot 15% van de Vlamingen leeft met een beperking; ongeveer 2% heeft een zichtbare handicap. Wat betreft handicap legt de Vlaamse overheid de VRT geen concrete streefcijfers op.

De Diversiteitsmonitor is een onderzoek van de universiteiten van Antwerpen, Leuven en Amsterdam in opdracht van de VRT-studiedienst, waarin het Vlaamse aanbod van de VRT-televisienetten (zonder buitenlandse programma’s) een jaar lang onderzocht werd.

Winnaars 5e diversiteitstrofee

Op vrijdag 24 maart reikt de VRT voor het vijfde jaar op rij trofeeën uit aan programmamakers die creatief omspringen met diversiteit. In totaal waren 24 intern en extern gemaakte radio-, tv- en onlineprogramma's genomineerd in zes categorieën. 

Een professionele jury - met vertegenwoordigers van GRIP vzw, de Vrouwenraad, Çavaria, het Minderhedenforum, de Vlaamse Ouderenraad en het Netwerk tegen armoede - kiest de winnaars. Voor de uitreiking van de trofeeën werd niet enkel gekeken naar de manier waarop we vrouwen of nieuwe Vlamingen in beeld brengen, maar ook naar leeftijd, handicap, geaardheid, armoede, enz.

Generation M wint digitale diversiteitstrofee

Om de 360°-beleving van haar merken te stimuleren, was er dit jaar opnieuw een ‘digitale’ diversiteitstrofee. Deze prijs werd gewonnen door “Generation M” van radiozender MNM. De digitale redactie van Karolien Debecker laat heel diverse jongeren zichzelf zijn. Ze zetten in op nieuwe manieren van communicatie voor een breder publiek, waaruit ook spreekt dat er soms niet zoveel verschil is tussen die op het eerste gezicht verschillende jongeren.

‘Week van de toegankelijkheid’ is de winnaar van de radioprijs

De radioprijs ging dit jaar naar de “Week van de toegankelijkheid” van De Inspecteur op Radio 2. Ze sloegen de handen in elkaar met partners zoals On Wheels en het Vlaamse agentschap Inter. Mensen kunnen maar deelnemen aan de maatschappij als die toegankelijk is. Daar jaar na jaar op inzetten, vond de jury heel bijzonder.

“Alors on danse” brengt mensen samen door dans

“Alors on danse” ontving van de jury de prijs voor de meeste creativiteit. In het juryverslag lezen we volgende motivatie: “’Alors on danse’ is de terechte winnaar van de creativiteitsprijs. Natuurlijk is er de presentator Ish, een broodnodig rolmodel. Maar ook het concept charmeert de jury: mensen samenbrengen door dans, wat niet hetzelfde is als een dansprogramma. Een professionele danser en zijn team gaan naar bedrijven of verenigingen waar de groep niet vertrouwd is met choreografie. Zo moet iedereen uit zijn comfortzone treden, vrouwen en mannen, van verschillende leeftijden.” 

Publieksprijs, Televisie en digitale toegankelijkheid

De andere diversiteitstrofeeën waren voor de Sporza voetbal-app (digitale toegankelijkheid) en voor “Een kwestie van Geluk” (televisie).                                                        

De publieksprijs van VRT-medewerkers was dit jaar voor het jongerenproject “Generation What”.