dinsdag 18 april 2017
18 april 2017

Campagne "Ligt jouw toekomst ook in de media?"

Met de nieuwe campagne "Ligt jouw toekomst ook in de media?" willen mediarte.be en de VRT jongeren aanzetten om te kiezen voor een job in de media. 

Om de knelpuntberoepen binnen de audiovisuele sector onder de aandacht te brengen, lanceren de VRT en  het Sociaal Fonds van de audiovisuele sector mediarte.be de campagne ‘Ligt jouw toekomst ook in de media?’

“In de audiovisuele sector wordt regelmatig gezocht naar zogenaamde 'atypische profielen'. Profielen die je niet direct aan de media zou linken maar die minstens zo belangrijk zijn als die van programmamakers. Zo hebben media-organisaties ook nood aan goede boekhouders, administratieve bedienden, IT-specialisten, juristen, account managers of mensen die uitblinken in een logistieke functie.”

Renate Breuer, mediarte.be

In videoclips waarin uiteenlopende rolmodellen aan bod komen, kunt u kennis maken met bijvoorbeeld Carla die bij de VRT al 36 jaar als cameravrouw werkt, of Saskia die bij Videohouse aan de slag is als een van de vrouwelijke Chefs Techniek van België. De focus ligt hierbij op de atypische beroepen, technische opleidingen (zoals IT-richtingen) en ook op vrouwen in technische beroepen.

“Bij de VRT merken we door de jaren heen een mindere instroom van vrouwen voor technische profielen. Vandaag werken er 12% vrouwen bij onze Technologie-afdeling en 35% vrouwen bij de dienst Operaties. Met deze nieuwe campagne willen we ons steentje bijdragen door Marijke en Patricia als rolmodel naar voor te schuiven voor meisjes die vandaag nog een studiekeuze moeten maken en geïnteresseerd zijn in een technologische functie in de audiovisuele sector.”

Kaat Desmet, coördinator diversiteit bij HR VRT