dinsdag 12 december 2017
12 december 2017

Ombudsman Nieuws aan de slag

Sinds 24 april 2017 is Tim Pauwels actief als Ombudsman VRT Nieuws De ombudsman toetst de deontologische vragen, opmerkingen of klachten af  voor de programma's van de VRT Nieuwsdienst. 

© Geert Van Hoeymissen

De ombudsman toetst vragen, opmerkingen of klachten over nieuwsdienstprogramma's af aan het redactiestatuut en de interne richtlijnen over onpartijdigheid.
Dat statuut garandeert de onafhankelijkheid van de nieuwsredactie maar legt ook het beroepsethische kader vast.

Tim Pauwels: "Het is mijn job om vragen, opmerkingen en klachten een antwoord te geven én om het redactiestatuut te bewaken. Dat is een tekst die de onafhankelijkheid en de onpartijdigheid van VRT Nieuws garandeert en die ook een deontologische code bevat, de journalistieke spelregels, die we moeten koesteren.

De komende drie jaar zal ik dus nagaan of de berichtgeving van VRT Nieuws aan dat redactiestatuut beantwoordt. Ik mag dat doen in volle onafhankelijkheid. Wat ik zeg of schrijf wordt niet vooraf door de hoofdredactie of de directie gekeurd. U krijgt mijn eigen, onversneden gedacht. Persoonlijk vind ik dat een grote eer."

Blog

De Ombudsman VRT Nieuws houdt een blog bij waarop hij zijn onversneden gedacht geeft over de vraag of VRT Nieuws zijn eigen redactiestatuur respecteert.

Klachten en vragen beroepsethiek VRT Nieuws

U kan de ombudsman bereiken via ombudsman@vrt.be. Hij doet zijn best om alle vragen, opmerkingen en klachten van kijkers, luisteraars en surfers zo snel mogelijk te beantwoorden.  
De ombudsman antwoordt niet op anonieme klachten en op scheldmails.

Klachten en vragen buiten beroepsethiek VRT Nieuws

Voor programma's die niet onder het redactiestatuut vallen, geldt het programmacharter. Voor die programma's kan u niet terecht bij de ombudsman VRT Nieuws, maar wel bij de VRT klantendienst via dit contactformulier