dinsdag 13 juni 2017
13 juni 2017

Innovatiesteun voor Vlaamse mediasector

Financiering voor vijf prestigieuze innovatieprojecten bij Europese Commissie rond. VRT brengt ruim 4 miljoen euro innovatiesteun naar Vlaamse mediasector.

VRT heeft het licht op groen gekregen van de Europese Commissie voor vijf innovatieprojecten: 

  • MediaRoad: een Europese samenwerkingsvorm voor startups gebaseerd op de aanpak van VRT Sandbox
  • CPN: nieuws op maat, op het gepaste moment van de dag
  • MARCONI: interactieve en gepersonaliseerde radio
  • HRadio: hybride radio die muziek en gepersonaliseerde informatie combineert  
  • Content4All: geautomatiseerde vorm van gebarenondertiteling.

Innovatie is een speerpunt voor VRT, de meeste van deze projecten zullen in samenwerking met andere Vlaamse en internationale partners tot stand komen. Voor de verwezenlijking gaat VRT aan de slag met 2,4 miljoen euro, 1,7 miljoen euro gaat naar meerdere Vlaamse partners.

Mick De Valck, Algemeen directeur Technologie en Operaties bij VRT: “Innovatie is een speerpunt van VRT. We doen dit niet alleen voor onszelf. Door aan open innovatie te doen, door samen te werken met andere partners, versterken we de gehele Vlaamse mediasector. Hier worden we allemaal beter van. Daarom zijn we zo fier op deze vijf projecten, bij het merendeel hiervan is samenwerking een onmisbaar onderdeel, op Europees niveau bovendien. Een geslaagd innovatieproject helpt bovendien om onze relatie met het publiek te versterken. Een betere service kunnen aanbieden, moet namelijk het concrete resultaat van innovatie zijn.”

MediaRoad: starters en groeibedrijven toegang geven tot Europese mediamarkt.

De voorbije drie jaar bouwde VRT met succes Sandbox uit, een samenwerking waarbij startups en groeibedrijven een innovatieproject kunnen realiseren samen met VRT. Hierbij delen we als openbare omroep onze expertise, onze werkvloer en toegang tot de Vlaamse markt. Deze werkwijze krijgt nu Europese erkenning. Met een consortium waar naast VRT ook onder meer BBC en Rai deel uitmaken wil de EBU de werkwijze van Sandbox stapsgewijs uitrollen over heel Europa. Op die manier kunnen we startende en groeibedrijven toegang geven tot de hele Europese mediamarkt.

CPN: Nieuws op maat

Ieder mens heeft een eigen bioritme en heeft eigen interesses. Het idee achter het project is om met deze informatie op elk moment van de dag nieuws op maat te brengen. Door hiervoor een platform  te bouwen kunnen we nieuws in het juiste formaat en context brengen via het juiste kanaal voor de gepaste doelgroep en op een specifiek moment.

Als u ’s morgens graag nieuws over het buitenland hoort op de radio, kan u bij het thuiskomen aanvullend het nieuws bekijken dat u nog niet gezien hebt.

MARCONI: gepersonaliseerde en interactieve radio

Het Marconi-project wil de ervaring van radio versterken en meer engagement creëren door radio interactief en gepersonaliseerd te brengen.

Als een radiomaker een oproep doet aan zijn luisteraars om hun plannen voor de dag te delen en daarbij 400 reacties krijgt, is het nog niet mogelijk om deze allemaal persoonlijk een antwoord te bezorgen. Met een specifiek geautomatiseerd platform kan de radiomaker bij deze interacties ondersteund worden en beter reageren op het publiek. De luisteraars zullen altijd feedback krijgen, wat zorgt voor een grotere verbondenheid.

HRadio: hybride radio

Aan de ene kant bestaat er momenteel live radio, die eenzelfde stroom aan informatie en muziek biedt aan alle luisteraars, en aan de andere kant zijn er internetdiensten die volledig gepersonaliseerd zijn, zoals Spotify.

Dit project onderzoekt hoe het de twee kan combineren (hybride radio). Zo kan u op het ene moment het nieuws horen en erna een liedje beluisteren van uw eigen lijst op Spotify.

Een ander voorbeeld is de personalisatie van verkeersberichten. Als u op de E40 naar huis rijdt, krijgt u alleen verkeersupdates te horen die met uw route te maken hebben.

Ten slotte zou het ook kunnen dat u naar huis rijdt en bij het aankomen juist een nieuwsupdate aan het beluisteren bent. Met het systeem kan het mogelijk zijn dat u in uw huis naadloos en automatisch verder kan luisteren naar dat nieuws. Op deze manier krijgt radio dezelfde interactieve kenmerken als de internetdiensten.

Content4All: geautomatiseerde vorm van gebarenondertiteling

Dit project wil content meer toegankelijk maken voor de gebarentaalgemeenschap door een geautomatiseerde vorm van gebarenondertiteling te voorzien op lange termijn. Een eerste doelstelling bestaat erin een lowcost oplossing te vinden met een menselijke tolk, zoals een studio op te zetten in zijn/haar huiskamer op de opnames daar te laten plaatsvinden. Een tweede doelstelling is om naar een soort 3D model te werken van een menselijke tolk.

Toegekende Europese projectsubsidie