Canvas in het najaar

Een stand van zaken en een vooruitblik

Het gaat goed met Canvas. De lineaire kijk- en waarderingscijfers zijn al een tijdje aan het stijgen. Uitgesteld en digitaal kijken zorgen voor een extra boost in het bereik. Het nieuwsuur met Terzake en De afspraak vormt een stevige basis voor een brede mix van programma’s die de eigenheid en de specifieke rol van Canvas uitdragen.

Die unieke missie van verdieping en inzicht blijft ook dit najaar onveranderd, maar de manier waarop ze wordt ingevuld, evolueert voortdurend, met nieuwe programma’s en initiatieven.

Dat is kort samengevat de boodschap van netmanager Reinhilde Weyns, die vandaag een balans opmaakte van het voorjaar van Canvas en vooruitblikte naar de zomer en het najaar, met onder meer zeven nieuwe programma’s en projecten:

  • Cinema Canvas: 24 topfilms op Canvas en op locatie in zeven Vlaamse steden, deze zomer
  • Allah in Europa: een reeks van Jan Leyers over de Europese Islam
  • Strafpleiters (werktitel): Gilles De Coster praat met gerenommeerde advocaten
  • Thomas speelt het hard: Thomas Vanderveken leert een pianoconcert spelen en dompelt zich onder in de wereld van de klassieke muziek
  • Hopen op de goden: documentaire reeks over het werk en de inspiratie van 12 kunstenaars
  • Kinderen van de collaboratie: hoe gaan kinderen van collaborateurs om met het verleden?
  • Gek en geniaal: psychose-gevoelige mensen maken samen met gerenommeerde artiesten eigen kunst

“Canvas brengt een onderscheidend aanbod voor mensen die op zoek zijn naar duiding, diepgang en nieuwe perspectieven, maar altijd stevig geworteld in onze eigen wereld en het nu.”: Reinhilde Weyns, netmanager Canvas

Mooie cijfers

Canvas haalde dit voorjaar (januari tot mei) een marktaandeel van 7,8% (4+, 20-26u), tegenover 7.3% in dezelfde periode vorig jaar. Elke maand en vijf van de zeven weekdagen lag het gemiddelde marktaandeel in 2017 hoger dan vorig jaar. Het nieuwsuur zorgt daarbij voor een sterke basis. 

Terzake haalde (van januari tot mei) gemiddeld 158.000 kijkers, tegenover 135.000 in 2016. 

De afspraak deed het nog beter met gemiddeld 192.000 kijkers, tegenover 161.000 in 2016. Met de herhalingen in de nachtlus erbij halen beide programma’s ruim 200.000 kijkers: 205.000 voor Terzake en 234.000 voor De afspraak.

In de slipstream van de duidingsprogramma’s deden ook een aantal andere typische Canvas-programma’s het uitstekend dit voorjaar. Daarbij valt op dat de kijkers alle mogelijkheden en platformen benutten die Canvas aanbiedt.

Niet alleen live kijken, maar ook herhaling(en), uitgesteld kijken en VRT NU: de zogenaamde ‘long tail’.

  • Zo had IS in het vizier gemiddeld 177.000 live-kijkers, maar met de ‘long tail’ erbij liefst 350.000. 
  • Wissel van de macht had gemiddeld 210.000 live-kijkers en 337.000 in totaal.
  • Voor De kleedkamer waren er 202.000 live-kijkers en 292.000 in totaal.
  • Het cultuurmagazine Culture Club haalde zo een aardige 132.000 kijkers.

Ook de waarderingscijfers voor de Canvas-programma’s zijn gestegen. Met 8,23 haalt Canvas zelfs zijn hoogste gemiddelde waarderingscijfer sinds 2013. Bij de toppers horen onder meer IS In het vizier, Vranckx op zaterdag, Wissel van de macht en Weduwen na de val: allemaal programma’s met een bijzonder hoog waarderingscijfer van meer dan 8.6.

Vaste missie, verscherpte visie

“Uiteraard zijn we tevreden met de resultaten van de voorbije maanden”, zegt netmanager Reinhilde Weyns. “Ze zijn het gevolg van een zorgvuldig onderzoek naar de behoeftes van het publiek en een continu proces van finetuning. Onze basismissie blijft ongewijzigd: een relevant en uniek aanbod brengen voor mensen die op zoek zijn naar duiding en diepgang, naar nieuwe perspectieven en verrassende standpunten. Maar altijd stevig geworteld in onze eigen wereld en het nu. ‘Wissel van de macht’ ging over politieke geschiedenis, maar net zo goed over de gevolgen daarvan voor de huidige politiek. De nieuwe reeks ‘Kinderen van de collaboratie’ gaat over de oorlog, maar ook over de nasleep daarvan tot vandaag.”

“Canvas gaat altijd op zoek naar meerwaarde. Maar maatschappelijke relevantie is natuurlijk essentieel voor álle netten van de openbare omroep. Om onderscheidend te zijn, komt het er voor Canvas en Eén dus ook op aan om complementair te zijn. Dat vraagt een voortdurende afweging en bijsturing. Canvas gaat daarbij dieper, peilt ook naar onderstromen, is eigenzinnig en soms zelfs tegendraads. Dat is een uitdaging, want de drempel mag ook niet te hoog zijn. Met programma’s als ‘Culture Club’ en ‘Weduwen na de val’ willen we soms moeilijke onderwerpen breder toegankelijk maken. Dat proberen we dit najaar ook te doen met ‘Thomas speelt het hard’ (over klassieke muziek), ‘Allah in Europa’ (met Jan Leyers), ‘Gek en geniaal’ (over psychosegevoelige mensen) en ‘Hopen op de goden’ (over de inspiratie van kunstenaars).”

“Het blijft ook zoeken naar de juiste manier om onze content bij ons publiek te brengen. Televisie is nog altijd een bijzonder sterk en populair medium. Live tv kijken blijft veruit dominant, maar vermindert toch geleidelijk, zeker bij de jongere doelgroepen. Die terugloop van het live kijken wordt evenwel gecompenseerd door het uitgesteld en digitaal kijken. We moeten dus inzetten op al die mogelijkheden en kanalen. Het zijn communicerende vaten. Ze ondersteunen elkaar: het lineaire Canvas, canvas.be en vrtnu.be, dat snel aan populariteit wint.”

“We willen ook rechtstreeks naar ons publiek toe gaan. Onder andere door nog meer in te zetten op sociale media en door de organisatie van evenementen. Dat doen we deze zomer bijvoorbeeld met Cinema Canvas.”

 

Cinema Canvas: het zomerfilmfestival van Canvas

©Joost Joossen

Deze zomer nodigt Canvas alle filmliefhebbers drie keer per week uit voor een filmvoorstelling. Cinema Canvas strijkt in juli en augustus wekelijks neer in een andere stad en een andere provincie: in Kortrijk, Antwerpen, Genk, Leuven, Sint-Truiden, Gent en Vilvoorde.

Op woensdag, donderdag en vrijdag wordt telkens een kwaliteitsfilm vertoond op een groot scherm in een sfeervolle setting en met alles erop en eraan, van foodtruck tot zomerbar. De film wordt telkens gekozen door een bekende filmliefhebber, van Erik Van Looy over Hilde Van Mieghem tot Marcel Vanthilt. Zij leiden ‘hun’ film ter plekke in, samen met een vaste host en een wisselende collega-filmkenner. Dat gesprek (20’) is ook te zien op Canvas, net als de film zelf uiteraard.

De gastheren zijn twee gepassioneerde filmliefhebbers:  acteur Michaël Pas in juli en comedian Xander De Rycke in augustus. De experten zijn Anke Brouwers, Lisa Colpaert, Patrick Duynslaegher, Wouter Hessels en Gertjan Willems. Het aanbod van Cinema Canvas is heel divers en gaat van klassiekers en cultfilms tot onbekende filmpareltjes van vroeger en nu. Vanaf woensdag 5 juli.

Canvas in het najaar: altijd onderweg

Canvas vergelijkt zijn aanbod met een metronetwerk: een reeks ‘metrolijnen’ die thematisch verwante ‘stations’ (programma’s) verbinden. Sommige stations liggen op kruispunten van verschillende metrolijnen omdat het hybride programma’s zijn waar meerdere thema’s of genres samenkomen. Zo zijn er vijf lijnen: de actualijn, de cultuurlijn, de maatschappelijke lijn, de sportlijn en de fictielijn.

Actua

De centrale ‘metrolijn’ van Canvas is die van de actua. Het is de belangrijkste en drukste lijn, met dagelijkse programma’s op de spitsuren van Canvas, die ook heel wat raakpunten hebben met de andere lijnen (sport, cultuur, maatschappij).

De combinatie van Terzake en De afspraak is ondertussen een goed geolied metrostel geworden. Terzake zit dicht op de actualiteit van de dag met duiding en diepgaande interviews, terwijl De afspraak focust op opinies en debat. In de zomermaanden (vanaf 3 juli) maakt De afspraak plaats voor een langere documentaire. Terzake gaat wel onverminderd door, afwisselend gepresenteerd door Kathleen Cools en Annelies Beck. Na de zomer is ook Bart Schols opnieuw op de afspraak. 

Vranckx op zaterdag is een stille kracht, met prima kijk- en waarderingscijfers voor reportages over internationale onderwerpen die vaak niet het grote nieuws halen, maar wel razend relevant zijn. Langere internationale documentaires krijgen een plaats in Check-point op donderdag. Beide programma’s brengen af en toe ook eigen reportages.

Vanaf september gaan Otto-Jan Ham en zijn sidekicks weer full force op zoek naar De ideale wereld.

Cultuur

In september start de vijfde reeks van Alleen Elvis blijft bestaan.  In New York, Genua, over de taalgrens en doorheen Vlaanderen graven acht mensen nu al diep in hun beeldgeheugen. Een passionele regisseuse, een internationaal gelauwerde fotografe, een creatief televisiegenie, een ethische ondernemer, een erudiete Nederlandse dichter, een betoverende muzikante, een journaliste met een Waalse pen en een hoogleraar psychoanalyse vertellen dit najaar over hun passies en verwondering in het nieuwe seizoen van Alleen Elvis blijft bestaan. Negen zelfgekozen beeldfragmenten geven de richting van het gesprek aan. Elvis zelf krijgt een nieuwe jas aangemeten. Alles blijft hetzelfde, maar het zal er helemaal anders uitzien. In een gloednieuw decor vergezelt gastheer Thomas Vanderveken zijn acht gasten doorheen hun verhalen over leven en werk, over motivatie en inspiratie.

Elke donderdag na De ideale wereld is er een muziekdocumentaire, dit najaar onder meer over Joe Cocker, Sting, George Michael, Chrissie Hinde, Nick Cave en de Leuvense muziekscene.

Na de zomervakantie openen Sofie Lemaire en Bent Van Looy opnieuw de deuren van hun Culture Club voor alle fans van cultuur. Culture Club is alomtegenwoordig: op Canvas, op Radio 1, online en geregeld ook met een special op locatie.

Op zondag zijn er omstreeks 21.00 u. cultuurhistorische reeksen, zoals Sicily, Wonder of the Mediterranean  en Italy’s Invisible Cities, allebei gepresenteerd door Michael Scott, en Vienna Empire, Dynasty and Dream, met Simon Sebag Montefiore.

De zomer moet nog beginnen, maar velen kijken nu al uit naar Winteruur en de wonderlijke manier waarop Wim Helsen en zijn gasten de dag afsluiten met alleen maar een tekst, een fijn gesprek en een hond als gezelschap. Vanaf 30 oktober komen onder meer Jan Fabre, Connie Palmen, Herr Seele en zuster Jeanne De Vos op bezoek bij Wim en Boris.

 

Thomas Vanderveken wil dit najaar zijn muzikale droom waarmaken: het pianoconcerto van Grieg spelen, samen met het toporkest Brussels Philharmonic. In de televisiereeks Thomas speelt het hard zien we hoe hij dat aanpakt en of het hem lukt. De zesdelige reeks volgt Thomas tijdens zijn voorbereiding en brengt hem zo naar alle mogelijke uithoeken van de klassieke muziek, in binnen– en buitenland. Al studerend en repeterend reist hij door vier eeuwen klassieke muziek en ontdekt hij de meest uiteenlopende aspecten van het genre. Ondertussen leeft het programma ook online. Thomas heeft namelijk een oproep gelanceerd voor amateurmuzikanten die net als hij zo’n muzikaal doel wilden kiezen en realiseren. Bijna 300 muzikanten gingen de uitdaging aan. Eén van hen mag op 7 december net als Thomas op het podium met Brussels Philharmonic. Nu al kunnen we hun traject en dat van Thomas volgen op www.speelhethard.be en Facebook.  En vanaf november ook op tv.

Waar komt inspiratie vandaan? Waarom maken kunstenaars en artiesten het soort werk dat ze maken? En wat gaat er tijdens dat tekenen, schilderen, beeldhouwen, fotograferen of musiceren allemaal om in hun hoofd? Dat zijn de vragen die centraal staan in Hopen op de goden, een zesdelige documentaire reeks die een unieke inkijk geeft in twaalf Belgische artiestenlevens. De titel van de reeks is een uitspraak van Fred Bervoets, de Antwerpse schilder en graficus, en een van de twaalf artiesten die bijna een jaar lang werden gevolgd. Het is een toespeling op het eeuwenoude idee van de "goddelijke ingeving": inspiratie als geschenk aan de kunstenaar van een of andere hogere macht. Maar in de praktijk blijkt kunst maken vooral een kwestie van zoeken, experimenteren, twijfelen en knopen doorhakken. Dat zien we in elke aflevering van de reeks, waarin telkens twee artiesten uit dezelfde discipline een nieuw kunstwerk maken. Onder anderen Fred Bervoets & Rinus Van de Velde (schilderkunst), Max Pinckers en Lara Gasparotto (fotografie), en Pascal Deweze en Jasper Maekelberg (muziek). Vanaf november.

Maatschappij

Op deze lijn vinden we documentaires en reportages in alle vormen en formaten: over sociale en maatschappelijke thema’s, geschiedenis, wetenschap, filosofie en levensbeschouwing, maar ook human interest en auteursdocumentaires.

Wanderlust is de onweerstaanbare drang om erop uit te trekken. Reizen om de wereld te verkennen, andere mensen te ontmoeten en op die manier jezelf en het leven beter te begrijpen.  Ook in het tweede seizoen van Wanderlust bekruipt de Vlaams-Poolse filosofe Alicja Gescinska die drang. Ze neemt tijd voor lange, diepgaande gesprekken met tien mensen die ze ontmoet in hun eigen, persoonlijke omgeving. Tien heel verschillende persoonlijkheden, die elk op hun manier nadenken over thema's waarrond alle grote religieuze en filosofische tradities cirkelen: liefde, schoonheid, rouw, geloof, enz. Alicja trok deze keer onder andere naar Ljubljana, New York, Dakar en Beiroet. Maar ze zocht het ook dichter bij huis, in de Ardèche, Rotterdam en Leffinge. Ze ontmoet onder meer de hoogbejaarde, maar levenslustige filmmaker Raoul Servais, de Nederlandse aureur Marcel Möring, de Senegalese muzikant en overtuigde moslim Youssou N’Dour, de Britse pyschiater en schrijver Theodore Dalrymple, en de Amerikaanse filosoof en theoloog Cornel West. De nieuwe reeks gaat van start in september.

Wie nog meer wil weten over filosofie, levensbeschouwing, zingeving en religie kan terecht op het online-platform Wereldbeeld op canvas.be, dat gestaag verder uitbreidt met wekelijks nieuwe bijdragen en inzichten.

Op zondag, omstreeks 22.00 u., zijn er auteursdocumentaires. Bij de start van het schooljaar (3.9) volgt Thierry Michel in Enfants du hasard een jaar lang een aantal migrantenkinderen in een zesde klas van het lager onderwijs, en hun lerares. L’Etranger van Kenneth Michiels is een portret van de voetbalploeg BX Brussels, het sociaal-sportieve project van Vincent Kompany. Exprmntl van Brecht Debackere en Steven Dhoedt, in samenwerking met Canvas, gaat over de geschiedenis van de experimentele film en die van het gelijknamige festival, dat tussen 1949 en 1975 vijf keer plaatsvond in Knokke. The Reagan Show van Sierra Pettengill en Pacho Velez is een eigenzinnige blik op het presidentschap van Ronald Reagan.

Tien jaar na De weg naar Mekka gaat Jan Leyers in de achtdelige reeks Allah in Europa op zoek naar  het gezicht van de islam in Europa. Groeit er zoiets als een Europese, verlichte versie van de islam en is dat ook wat moslims zelf willen? Jan Leyers gaat op zoek naar antwoorden. De reis brengt hem van Sarajevo in Bosnië via Hongarije, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Scandinavië naar Brussel. Onderweg luistert Jan naar de stem van kenners en de stem van de straat. Hij praat met traditionele gelovigen en nieuwe bekeerlingen, met liberale en orthodoxe moslims, met imams en koranleraars. Hij wil weten hoe zij naar de toekomst kijken en achterhalen wat ze hopen en vrezen. Dat doet hij in zijn ondertussen bekende eigen stijl: genuanceerd en respectvol, maar zonder de controverse te schuwen. Vanaf september op Canvas.

In de derde reeks van Radio Gaga strijken Joris Hessels en Dominique Van Malder opnieuw neer op verschillende plaatsen waar mensen samenzijn, samenkomen of samenwonen. In hun tot opnamestudio omgebouwde caravan brengen ze verslag uit over het wel en wee van de biotoop in kwestie. Dat doen ze in onder meer in Huis Perrekes in Geel, waar mensen met dementie verblijven. Ze trekken naar het ‘rouwkamp’ van Missing You, waar jongeren en jongvolwassenen samenkomen die iemand verloren hebben. De Kiem in Gavere is een therapeutische gemeenschap voor verslavingszorg. In gemeenschapsinstelling De Kempen in Mol verblijven jongeren die uit een verontrustende leefsituatie komen of die een delict hebben gepleegd. De Lovie is een zorgcentrum in Poperinge voor jongeren en volwassenen met een verstandelijke handicap. Maar Radio Gaga trekt ook naar het buitenland. Op het Waddeneiland Schiermonnikoog gaan Joris en Dominique op zoek naar de ziel van de ‘eilander’. Ze zenden zelfs uit in Lourdes, waar jaarlijks duizenden Vlaamse pelgrims op bedevaart gaan. De achtste locatie wordt later bekendgemaakt.  Vanaf september, op Canvas én op Radio 2.

Strafpleiters (werktitel) is een zesdelige human-interest reeks waarin Gilles De Coster praat met gerenommeerde advocaten. Als bevoorrechte getuigen van onze gepolariseerde tijdgeest trachten ze overeind te blijven in een steeds extremer klimaat van terreuraanslagen, hightech-criminaliteit en spektakelprocessen. Met de publieke opinie als volksjury, die via de (sociale) media haar vonnis velt. Gilles De Coster interviewt een aantal van die strafpleiters en peilt naar de impact van hun werk op hun persoonlijke leven en geweten. Samen gaan ze op zoek naar nuance in de wereld van zwart en wit.

Ze zijn naar schatting met 300.000: de kinderen van Belgen die na de Tweede Wereldoorlog verdacht of beschuldigd werden van collaboratie met Nazi-Duitsland. Canvas laat een aantal van hen uitgebreid aan het woord in de reeks Kinderen van de collaboratie. Zes weken lang vertellen veertien getuigen hoe de keuzes van hun ouders hun eigen leven hebben beïnvloed en gevormd. De jongste getuige is 44, de oudste 91. De reeks brengt hun verhaal chronologisch, van het begin van de oorlog tot vandaag.

  • Hoe hebben zij de oorlog beleefd? 
  • Worstelen ze met het verleden? 
  • Hoe staan ze tegenover het gedachtengoed van hun ouders? 
  • Is de oorlog al verteerd? 
  • En wat met de schuldvraag? 
  • De kinderen van de collaboratie vormen geen homogene groep. 
  • Ze kijken elk op hun eigen manier naar het verleden en heden, met hun eigen overtuigingen en een rugzak vol herinneringen.

Het taboe werkt in veel families tot op vandaag door, maar de getuigen gaan geen enkel onderwerp uit de weg. Vanaf november.

In Gek en geniaal maken we kennis met acht psychose-gevoelige mensen. Ze lijden aan schizofrenie, bipolaire stoornis en/of een andere aandoening. Allemaal gaan ze de uitdaging aan om samen met een gerenommeerde kunstenaar of artiest een kunstwerk te maken. Ze geven ons een inkijk in hun persoonlijke lijdensweg door hun psychotische ervaringen via kunst te verbeelden. Ze gunnen ons een blik in hun leven, hun hoofd en hun ziel, waardoor we de kans krijgen psychose beter te begrijpen. De kunstenaars met wie ze samenwerken, zijn: Luc Tuymans, Lize Spit, Koen Vanmechelen, Raf Walschaerts, Lieve Blancquaert, Rick De Leeuw, Peter Rogiers en Willem Vermandere. Zij reiken deze kwetsbare mensen de hand door samen heel uiteenlopende kunst te maken: fotografie, schilderkunst, muziek, enz. Vier afleveringen lang volgen we deze acht duo’s tijdens hun unieke kunstproject. De reeks is een samenwerking van Canvas, productiehuis De Chinezen en Te Gek!?, en wil net als die organisatie geestelijke gezondheidsproblemen bespreekbaar maken. Vanaf begin december.

4 x 7 bundelt opnieuw korte documentaires van telkens zeven minuten over onderwerpen die de makers nauw aan het hart liggen. Die makers zijn bekende namen, ervaren cineasten en jong talent. In deze nieuwe reeks onder meer Frank Van Passel, Phara de Aguirre, Sofie Peeters, Eva Küpper, Steven D’Hoedt en David Verhaeghe. Terug vanaf december.

Sport

Sport en duiding zitten in de genen van Canvas. Het voetbalmagazine Extra Time en het nieuwe seizoen van Belga Sport combineren die twee. En uiteraard is er ook live sport, onder meer de Memorial Van Damme (1.9) en de Europa League (vanaf 14.9).

Belga Sport is terug. Nadat Canvas tussen 2007 en 2013 al 50 afleveringen van de veelgeprezen reeks programmeerde, komen er nu opnieuw acht documentaires bij over memorabele momenten en helden in de Belgische sportgeschiedenis. De nieuwe, achtste reeks brengt verhalen over de Rode Duivels op het WK voetbal in Frankrijk in 1998, de desastreuze Tour van de Lotto-ploeg in 1995, de succesvolle Formule 1 carrière van Thierry Boutsen, het kortstondige succes van RWDM in de jaren ’70 en de landstitel van Eric Gerets met het kleine Lierse. Verder ook documentaires over Stéphane Demol, Michel Pollentier en bokser Jean-Marc Renard. Vanaf september.

Fictie

Op zaterdag had Canvas dit voorjaar een gemiddeld marktaandeel van 9,8% (januari tot mei, 4+, 20-26u). Dat uitstekende resultaat heeft veel te maken met de fictiereeksen die Canvas dan programmeert. Het gaat nochtans niet om evidente titels. Op welke andere zender vind je IJslandse, Franse, Finse of Waalse fictieseries? Canvas kiest er bewust voor om die minder bekende, vaak Europese reeksen een kans te geven. Omdat ze anders zijn, maar toch goed gemaakt. Dat geldt ook voor het filmaanbod; een zorgvuldige selectie van kwaliteitsfilms (en kortfilms) die elders niet aan bod komen.

Gloednieuw is de misdaadreeks Cardinal, volgens sommigen het Canadese antwoord op The Killing, en niet alleen omdat de hoofdrolspeler Billy Campbell meespeelde in de Amerikaanse versie van de Deense succesreeks. Cardinal is gebaseerd op de roman Forty Words for Sorrow van de Canadese schrijver Giles Blunt. De reeks begint met de verdwijning van een tienermeisje. Detective John Cardinal volgt hardnekkig zijn eigen spoor en wordt daarom van de zaak gehaald. Maar hij blijft overtuigd van zijn gelijk…

Nieuw is ook de Britse reeks Loch Ness, een misdaadreeks van ITV die zich afspeelt in een stadje aan de oevers van een Schots meer. Het scenario werd geschreven door Stepen Brady (Fortitude, Vera, Silent Witness). Laura Fraser (The Missing, Breaking Bad) speelt de rol van een ambitieuze plaatselijke detective die wordt geconfronteerd met een reeks gruwelijke moorden. Ze krijgt bij haar onderzoek de steun van een oudere en meer ervaren collega uit Glasgow, gespeeld door Siobhan Finneran (Downton Abbey).

Na de drukke filmzomer met Cinema Canvas kunnen de filmliefhebbers ook dit najaar uitkijken naar een aantal straffe films. Zo is er een tweeluik over het lot van ongehuwde zwangere vrouwen in Ierland in een niet zo ver verleden, met The Magdalene Sisters van Peter Mullan en Philomena van Stephen Frears. Oscar-winnaar Spotlight van Tom McCarthy gaat dan weer over kindermisbruik in de Amerikaanse katholieke kerk. Cafard is een Vlaamse animatiefilm in coproductie met Canvas over WO I.  In de Duits-Turkse film Mustang (van Deniz Gamze Ergüven) komen vijf zussen in opstand tegen hun geplande gearrangeerde huwelijk. Een heel andere film over een vrijgevochten vrouw, is Nymphomaniac van Lars Van Trier. Canvas zendt de twee delen uit.