donderdag 02 november 2017
02 november 2017

VIAA lanceert Beeldcapsule naar 2117

 Welke fragmenten zijn over 100 jaar nog steeds relevant en geven goed weer hoe wij de voorbije eeuw onze vrije tijd beleefden?

Uit een 50-tal video’s selecteerden de bezoekers van www.debeeldcapsule.be de voorbije maand hun persoonlijke favorieten. Het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) maakte, op vrijdag 27 oktober de UNESCO Werelddag voor Audiovisueel Erfgoed, de vijf meest gekozen filmpjes als de Beeldcapsule 2117 bekend.  Waarvan 1 film uit het rijke VRT-archief

 

Dit zijn - in alfabetische orde - de vijf meest gekozen fragmenten die de Beeldcapsule vandaag lanceert naar het jaar 2117:

  1. Congé payé uit het archief van AMSAB - Instituut voor Sociale Geschiedenis 
  2. De kermiskoers uit het archief van het FelixArchief
  3. Oostende-Dover met de ferry uit het archief van Focus-WTV
  4. Camera. Lights. Action! uit het archief van het Huis van Alijn
  5. Vertraagd verkeer richting kust uit het archief van VRT

 

Vertraagd verkeer richting kust

In de jaren zestig verkozen steeds meer mensen het comfort van de eigen auto boven een treinrit voor hun daguitstap richting de kust. Dat leidde tot de eerste files en een ware parkeerchaos. Wildparkeren in de duinen is nu ondenkbaar geworden, maar op mooie dagen wordt de kust nog altijd overrompeld door dagjestoeristen. Hoe ver is het over 100 jaar wandelen van de parking tot de zee?

Nieuwsverslag 'Parkeren aan de kust', 16 augustus 1968

Thema vrije tijd

De Beeldcapsule zoomde in op het thema ‘vrije tijd’. De voorbije maand bezochten bijna 27.000 unieke bezoekers de site waar de video’s ruim 75.000 keer werden bekeken, goed voor 500 uur kijkplezier. Nico Verplancke, directeur van VIAA, is bijzonder opgetogen over de campagne en de keuzes die de bezoekers maakten: “de vijf meest gekozen fragmenten vormen een verhaal op zich.”

Zo kreeg de werkende Belg dankzij de invoering van de betaalde vakantie en de 40-urenweek in 1936 meer vrije tijd. De kust werd in die periode ook door de arbeider ontdekt als vakantieplek. Later kwam daar de opkomst van de wagen bij, inclusief de mobiliteitsproblematiek. Vele mensen herinneren zich Oostende ook als de vertrek- en aankomstplaats van de ferry’s naar het Verenigd Koninkrijk. Reizen naar het buitenland werd de voorbije eeuw steeds populairder.

De filmpjes tonen ons hoe ons leven en onze vrije tijd de voorbije jaren veranderden en tegelijk fundamenteel hetzelfde bleven. Nergens ter wereld waren zo veel koersen als bij ons en ook vandaag is fietsen nog steeds in trek. De kermiskoersen verliezen misschien aan populariteit, maar het wielertoerisme boomt als nooit tevoren.

De voorbije eeuw zagen we ook de democratisering van het medium film en video, wat een brug slaat naar vandaag. “Kinderen, jongeren en volwassenen filmen nu zowat alles,” merkt Nico Verplancke op. “Ze monteren en delen hun filmpjes met elkaar en de wereld. Tegelijk blijven die opnames vluchtig, tijdsgebonden en hebben ze een beperkte bewaartijd. Des te belangrijker is het om ook nu relevante beelden voor de toekomst veilig te stellen. VIAA en zijn partners zetten zich daarvoor in, maar het gaat uiteindelijk om een  soort collectief geheugen. We willen dan ook zoveel mogelijk mensen hiermee bereiken en hierin betrekken.