donderdag 14 december 2017
14 december 2017

Ruben Matthys wint Belgodyssee 2017

Ruben Matthys is de Vlaamse winnaar van de Belgodyssee-wedstrijd 2017. Hij wint een betaalde stage van zes maanden bij VRTNWS.

Reproductie enkel toegestaan na schriftelijke toestemming van Frank Toussaint.

Ruben Matthys (KU Leuven) en Milan Berckmans (ULB) winnen dit jaar Belgodyssee, de wedstrijd voor beloftevolle journalisten in spe. Maurane Proost (Thomas More Mechelen) schreef het beste artikel in de krant Metro, Noémie Lins (IHECS) in L’Avenir, en de prijs voor de beste samenwerking gaat naar Maxime Simon (Erasmus Hogeschool Brussel) en Delphine Gheysen (UCL). De prijzen zijn op 14 december uitgereikt in het Koninklijk Paleis in Brussel door Z.K.H. Koning Filip.

Ruben Matthys maakte een radioreportage over Little Food, de grootste producent in de EU van eetbare krekels. Milan Berckmans verdiepte zich in het bedrijf ‘Rent a BXL picture’ voor zijn winnende reportage. Zij krijgen een betaalde stage van zes maanden bij respectievelijk de VRT en de RTBF.

Nieuw dit jaar is dat ook de winnaars voor de beste geschreven artikels een betaalde stage krijgen: Maurane Proost schreef over Speaky, een language exchange community/platform en mag een maand aan de slag op de redactie van Metro. Noémie Lins maakte een reportage over startups in de Brusselse Kanaalzone (met focus op MolenGeek) en kan stage lopen bij L’Avenir.

Maxime Simon en Delphine Geysen worden beloond voor hun uitstekende samenwerking voor een reportage over Spentys (3D gips printen).

Reproductie enkel toegestaan na schriftelijke toestemming van Frank Toussaint.

13de editie

Belgodyssee is een initiatief van het Prins Filipfonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, samen met de nieuwsdienst van de VRT, La Première en VivaCité van de RTBF, en de kranten L’Avenir en Metro, met de steun van de Kanselarij van de Eerste Minister

De wedstrijd, inmiddels welbekend bij de journalistenopleidingen van hogescholen en universiteiten, is dit jaar al aan haar dertiende editie toe, volgens het beproefde concept: kandidaat-journalisten uit de verschillende Gemeenschappen werken in duo – één Franstalig, één Nederlandstalig - een reportage uit. Het thema voor dit jaar: jonge ondernemers die hun dromen willen waarmaken en zo motor worden van economische, sociale en culturele verandering.

Sinds deze editie werken de duo’s niet één maar twee weken intensief samen aan hun reportages. Daarnaast is het socialemedialuik nog versterkt: de deelnemers moeten een deel van hun werk via het web uitwerken en promoten via de sociale media.