Canvas sluit succesvol jaar af

Canvas heeft een sterk jaar achter de rug met kwaliteitsvolle en relevante programma’s, én mooie kijkcijfers. 

Canvas had in 2017 (tot midden december) een gemiddeld marktaandeel van 7,6% (20-26 uur, 4+ live+7), tegenover 7,2 in 2016 en 7,3 in 2015. Daarmee deed Canvas het in 2017 elke maand beter dan vorig jaar, behalve in augustus (Olympische Spelen in 2016).

Relevante programma’s, sterke kijkcijfers

Canvas kan terugblikken op een succesvol 2017. Met een gevarieerde mix van programma’s wist het net zijn marktaandeel het voorbije jaar te vergroten tot 7.6%, met een hoge gemiddelde waardering van 8.2. Opvallend daarbij is de vaststelling dat de populairste en meest gewaardeerde programma’s tegelijk ook programma’s zijn met een grote maatschappelijke relevantie op het gebied van actualiteit, politiek, geschiedenis, cultuur, sociale thema’s en justitie. Wat ze gemeen hebben is dat ze nauw aansluiten bij wat leeft bij de mensen. En dat is geen toeval, want Canvas maakt tijd voor wat nu telt.

Informatie en duiding

Bijzonder belangrijk zijn de mooie resultaten van de actuaprogramma’s Terzake en De afspraak. Die tandem vormt het fundament van de Canvas-avond. De combinatie van beide programma’s is ondertussen een goed geoliede machine geworden. Terzake zit dicht op de actualiteit van de dag met duiding en diepgaande interviews, terwijl De afspraak focust op opinies en debat. 
Terzake steeg van gemiddeld 142.000 kijkers in 2016 naar 159.000 in 2017, met als topper de marathonuitzending rond de eedaflegging van Donald Trump (412.000, 29.6%).  Opvallend is ook de goede score van de Terzake-specials op zondag die werden uitgezonden naar aanleiding van actuele gebeurtenissen, zoals de Duitse verkiezingen en het Catalaanse referendum. In totaal waren er vijf van die specials op zondag, die gemiddeld 199.000 kijkers haalden. De afspraak groeide dan weer van gemiddeld 177.000 kijkers in 2016 naar 204.000 in 2017, met als uitschieter 369.000 kijkers voor de aflevering van 23 oktober over onder meer de Bende van Nijvel.

 

Andere Canvas-programma's

Maar het best bekeken Canvas-programma van 2017 (4+, live+7) was - afgezien van enkele sportuitzendingen - de eerste aflevering van Kinderen van de collaboratie (631.000 kijkers, 22.6 madl), een programma dat aantoont dat dit delicate onderwerp ook vandaag nog de gemoederen beroert en dat het publieke debat heeft heropend. Ook de waardering was uitstekend met cijfers tot 8.69.

Mensen ontroeren, dat was dan weer wat Joris Hessels en Dominique Van Malder deden in Radio Gaga, het op een na best scorende eigen Canvas-programma (448.000, 18.1%). Met een score van 9.04 haalde Radio Gaga zelfs de hoogste waardering van alle Canvas-programma’s.

Veel belangstelling was er ook voor Wissel van de macht (408.000, 13.6%), waarin Marc Van de Looverbosch keerpunten in onze recente politieke geschiedenis belichtte en linkte aan het huidige politieke landschap.  Ook dit programma werd sterk gewaardeerd, tot 8.70.

Extra time (387.000, 18.5%) is al jaren een klassieker waarin Frank Raes en zijn gasten duiding en achtergrond geven bij de voetbalactualiteit.

Rudi Vranckx focuste in IS in het vizier (379.000, 14.9%) op de diverse facetten van de wereldwijde strijd tegen terreur en radicalisering. Ondanks de soms harde verhalen, haalde het programma een waardering tot 8.69.   

Sterke cijfers waren er ook voor Weduwen na de val (360.000, 12.9%), waarin Peter Verlinden een nieuwe kijk gaf op het regime van gevallen dictators aan de hand van het verhaal van hun weduwen.

Jan Leyers ging in Allah In Europa (346.000, 12.6%) op zijn bekende indringende manier op zoek naar het gezicht van de islam in ons eigen continent.

Het satirische nieuwsprogramma De ideale wereld (343.000, 29.7%) scoorde vaak sterk online, maar ook op televisie gooiden Otto-Jan Ham en zijn sidekicks geregeld hoge ogen.

In Strafpleiters (341.000, 10.9%) praatte Gilles De Coster op een directe en openhartige manier met vooraanstaande strafpleiters over hun leven en werk.

Vranckx (297.000, 13.8%) doet het al jaren uitstekend met zijn persoonlijke reportages over grote en kleine brandhaarden over heel de wereld. Vranckx haalde met zijn reportage Imagine Mosul een van de hoogste waarderingscijfers van het afgelopen jaar: 8.83.

In De kleedkamer (286.000, 8.6%) ging Ruben Van Gucht op zoek naar verhalen over belangrijke momenten tijdens en na de sportcarrière van voormalige voetballers.

Met Thomas speelt het hard (280.000, 9,3%) raakte Thomas Vanderveken een gevoelige snaar bij muziekliefhebbers én leken. Zo opende hij de wereld van de klassieke muziek voor een breed publiek.

Bij de aangekochte programma’s waren er topcijfers voor onder meer de baanbrekende documentaire reeks Planet Earth II (502.000, 17.2%) en intelligente en eigenzinnige fictiereeksen als Midnight Sun (487.000, 18.9%), Loch Ness (439.000, 21%) en de RTBF-reeksen La fôret (413.000, 16.9%) en Ennemi public (349.000, 16.3%).