donderdag 15 maart 2018
15 maart 2018

Winnaars van de Classical Music Awards

Thomas Vanderveken, Jos Van Immerseel , Stéphane Denève en 9 andere muzikanten of ensembles vallen in de prijzen.

Groepsfoto: winnaars van de Klara's en de minister van Cultuur © Geert Van Hoeymissen

Op woensdag 14 maart 2018 werdenDe Klara’s uitgereikt: muziekprijzen voor al wie zich in 2017 in de klassieke muziek, jazz en wereldmuziek heeft laten opmerken. 

Nethoofd Chantal Pattyn en Minister van Cultuur Sven Gatz reikten drie bijzondere prijzen uit. Daarnaast werden nog 9 andere Classical Music Awards uitgereikt door Hendrik Storme, artistiek directeur Klarafestival en Gilles Ledure, algemeen directeur Flagey

  • Dirigent Stéphane Denève wint De Klara voor Muziekpersoonlijkheid van het jaar. 
  • Pianist en televisiepersoonlijkheid Thomas Vanderveken ontvangt De Klara Iedereen Klassiekprijs 
  • Pianist, klavecinist en dirigent Jos Van Immerseel wordt voor zijn hele carrière gelauwerd met De Klara Carrièreprijs. 

Thomas Vanderveken kondigde met plezier aan dat er in september een volgende editie komt van ‘Speel het Hard’.

Jonge Belofte van het jaar : Bram De Looze, jazzpiano

Bram De Looze: Jonge belofte van het jaar

 JURY: Intelligent, virtuoos, perfectionistisch en toptalent van 2017: jazzpianist en componist Bram De Looze. Hij trekt als 21-jarige naar New York om te studeren bij muzikanten als Uri Caine, Marc Copland en Reggie Workman. Vijf jaar later is hij erin geslaagd twee ensembles op de kaart te zetten: LABtrio (2007) met Lander Geyselinck en Anneleen Boehme en het jazzseptet ‘Septych’(2014). In 2017 verovert hij op zijn eentje Vlaanderen met ‘Piano e forte’, een concerttournee met eigen werk gespeeld op drie historische pianofortes. In 2017  verschijnen ook drie albums met grotendeels eigen composities.

Te horen op Klara:

  • Pompidou, live gesprek, donderdag 15 maart, 17-18 uur
  • Take 7, muziekspecial, zaterdag 7 april, 19-22 uur

Solist van het jaar : Ilse Eerens, sopraan

Solist van het jaar : Ilse Eerens, sopraan

 

JURY: Ze is afkomstig uit Limburg en verovert nu heel de wereld. In 2017 reisde ze vanuit België, Frankrijk, Oostenrijk en Polen naar Australië, Argentinië, Japan voor de vertolking van hoofdrollen als La Vierge in Jeanne d’Arc au Bûcher van Honneger, Pamina in Mozarts Zauberflöte, Oscar in Un Ballo in Maschera van Giuseppe Verdi en Celia in Lucio Silla van W.A. Mozart, Matilde in Elisabetta, Regina d’Inghilterre van Rossini, Haitang in der Kreidekreis van Zemlinsky en Matsukaze in de hedendaagse opera van Toshio Hosokawa in een regie en choreografie van Sasha Waltz. Een natuurtalent met de mooiste stem ooit. Een sprookje dat werkelijkheid wordt.

Te horen op Klara:

  • Boetiek klassiek, interview, zaterdag 17 maart, tussen 15-19 uur

Ensemble van het jaar: Vox Luminis, early music

JURY: Iedereen wil ze horen, iedereen wil ze zien. Wat bijna 14 jaar geleden begon als een club gepassioneerde studenten groeide uit tot een hecht vocaal ensemble van wereldformaat, zónder dirigent maar met een helder gezamenlijk doel: transparante, doorleefde en vooral pakkende uitvoeringen. Hun drukke agenda is nauwelijks nog bij te houden: meer dan 60 concerten per jaar, 2 Amerikaanse tournees dit seizoen, een meerjarige residentie in Wigmore Hall en al meer dan 12 cd’s die door publiek en pers steeds enthousiast worden onthaald. Als huisartiest in Concertgebouw Brugge en ensemble in residentie in Bozar lieten ze u eind vorig jaar kennismaken met een eigen barokorkest, dat zich met een stralende lezing van Bachs Magnificat stevig op de kaart wist te zetten. Dat programma verscheen bovendien onlangs op cd, evenals de gelauwerde Ricercar-uitgave Ein feste Burg ist unser Gott – Luther und die Musik der Reformation. Het is duidelijk: met nog genoeg barok en renaissance-repertoire om licht op te schijnen voor een parcours van vele, vele jaren wordt vandaag gelauwerd met de prijs voor beste ensemble van het jaar: Vox Luminis met artistiek leider Lionel Meunier.  

Te horen op Klara: 

  • Boetiek klassiek, zaterdag 31 maart, 15u - 19u

Beste Belgische cd - klassiek : W.A. Mozart, Requiem

W.A. Mozart, Requiem. Onuitgegeven versie van Franz Xaver Süssmayr K 626, herwerkt door Pierre-Henri Dutron (2016)

Sophie Karthäuser, sopraan; Marie-Claude Chappuis, alt; Maximilian Schmitt, tenor Johannes Weisser, bas; Rias Kammerchor, Freiburger Barockorchester o.l.v. René Jacobs
Harmonia Mundi - HMM 902291 (2017)

JURY: We keken er al lang naar uit, naar een nieuwe voltooiing van Mozarts onafgewerkt Requiem.  In deze opname maakt René Jacobs een intelligente en stijlvolle keuze waarbij historische nauwkeurigheid hand in hand gaat met artistieke vrijheid. Met respect voor de bestaande maar toch discutabele aanvullingen van Süssmayr, Mozarts leerling, kiest Jacobs ook voor de recent bewerking  van de jonge Franse componist Pierre-Henri Dutron ‘Süssmayr remade’ (2016). Geen wereldschokkende nieuwigheden: wel subtiele, fantasievolle instrumentaties en enkele originele en historisch geïnformeerde keuzes.  De uitvoering zelf is van het hoogste niveau met dank aan het Freiburger Barockorchester en het RIAS Kammerchor onder leiding van René Jacobs.

Integraal te horen op Klara: 

  • Maestro, donderdag 15 maart 14-17 uur

Beste internationale cd - klassiek - Crazy Girl Crazy

Barbara Hannigan, sopraan, Ludwig Orchestra o.l.v. Barbara Hannigan. Muziek van Luciano Berio, Alban Berg en George Gershwin inclusief DVD ‘Music is Music’ A Film by Mathieu Amalric Alpha classics (Outhere) - Alpha 293 (2017)

JURY: Een eerste cd van Barbara Hannigan die zingt én dirigeert, meteen een schot in de roos. Het is een verbluffend muzikaal zelfportret. Hannigan kiest voor de orkestsuite uit Lulu van Alban Berg, een werk dat ze goed kent, en omlijst het met Berio’s Sequenza III en met liederen uit de musical Girl Crazy van Gershwin, in een arrangement van Bill Elliott en Hannigan zelf. Ook de musici van het Ensemble Ludwig uit Nederland spelen op het scherp van de snee. Een zeer dynamische, geëngageerde en kleurrijke opname, waarin gedurfde artistieke keuzes hand in gaan met virtuositeit.

Te horen op Klara:

  • Boetiek klassiek, zaterdag 17 maart, 15-19 uur

Beste Belgische cd - jazz - Dug out Skyscrapers

Dug out Skyscrapers, De Beren Gieren, Sdban records - sdbanucd 04.

Jury: Kliederen met jazz, tot ver buiten de lijntjes. Zo wordt een jazztrio de ene keer een haast klassiek pianotrio met stevige onderlaag van de contrabas. En de andere keer een combo dat elektronisch uit de bol gaat. Met honky-tonk-orgel naast rokerige filmmuziek. De Beren Gieren opnieuw, altijd weer anders, vertrouwd maar nooit voorspelbaar.

Te horen op Klara: 

  • Late Night Jazz, maandag 19 maart, 22u

Beste internationale cd-jazz: Dreams and Daggers

Dreams and Daggers, Cecile McLorin Salvant, 2017 Mack Avenue Rec.  

Jury : Standards broederlijk naast nieuwe, zelf geschreven songs. Alles gebracht met een hemels flexibele stem. Een livealbum dat alle torenhoge verwachtingen overtreft: een duizelingwekkend stembereik in perfecte balans met zowel het traditionele jazztrio als het klassieke strijkkwartet. Zingend met een naturel alsof het vanzelf komt.

Te horen op Klara:  

  • Late Night Jazz, maandag 19 maart, 22u

Beste Belgische cd - world: Tamala

Tamala/Mola Sylla, zang; Bao Sissoko, kora; Wouter Vandenabeele, viool, Muziekpublique.

Jury: Mola Sylla, Bao Sissoko en Wouter Vandenabeele maken samen een eerste album over Senegal vanuit Amsterdam, Brussel en Gent, een album met een boodschap ook.  Met de dwingende stem van Mola Sylla en twee geweldige begeleiders: een akoestische trio waar pure kracht vanuit gaat. Met traditie uit West-Afrika is het toch bovenal een Europees project van nu.  Reizigers (‘Tamala’)  tussen Noord en Zuid inderdaad.

Te horen op Klara:

  • Late Night World, woensdag 14 maart, 20-22 uur

Beste internationale cd - world: Blue maqams

Blue maqams. Anouar Brahem, Django Bates, Dave Holland, Jack DeJohnette. ECM 

Jury: De maqams uit het Arabische toonsysteem met de blue notes uit de jazz:  de 60-jarige Anouar Brahem inviteert drie grote namen uit de jazz en past die in binnen zijn eigen wereld, een soort Europese kamermuziek gebaseerd op de Arabische muziek, met veel aandacht voor improvisatie.  De ongewone maatsoorten en de eigen sonoriteit van de oud staan centraal, in een atmosfeer waar elke muzikant vrij bijdraagt aan het geheel.  Topmuzikanten hier die met veel respect ten dienste staan van meester Anouar Brahem.

Te horen op Klara:

  • Late Night World, woensdag 14 maart, 20-22 uur

Muziekpersoonlijkheid van het jaar: Stéphane Denève, dirigent

Muziekpersoonlijkheid van het jaar: Stéphane Denève, dirigent

Jury: Stéphane Deneve timmert aan een opvallend parcours bij Brussels Philharmonic. Met tomeloze energie trekt hij aan de kar van de vernieuwing wat het orkestrepertoire betreft. En daar komen dan weer spannende en gedurfde concerttournees en cd-producties uit voort. Hij geeft aan Brussels Philharmonic opnieuw de trots en de uitstraling die dit orkest verdient, zowel op als naast het podium, in binnen- als in buitenland. Naast succesvolle concerten en een groeiende publieksopkomst, resulteert de aanpak van Denève ook in een samenwerking met het prestigieuze platenlabel DG. De meest recente cd van het orkest onder zijn leiding bij dit label, Prokofiev: Romantic Suites,  werd recent nog onderscheiden met een CHOC vanwege het Franse vakblad Classica. Het magazine prijst de intensiteit van het dirigeerwerk van Denève en de nauwkeurigheid van het orkest. Volgens Classica doen de tragische momenten denken aan Gergiev (Philips) of Jansons (EMI), en stelt het indrukwekkende sluitstuk Midnight de verbeeldingskracht van de luisteraar op de proef in suites die met recht de titel ‘romantisch’ dragen. Het is een opname die symbool staat voor de aanpak van Denève in Brussel: opmerkelijke keuzes, spannende combinaties, genereuze uitvoeringen en trotse musici. Het plan van Denève wordt duidelijk: gevoel en verbeeldingskracht moeten opnieuw worden aangesproken. Muziek leeft. Doe zo verder Maestro.

Te horen op Klara:

  • Maestro, vrijdag 16 maart, 14u-17u  
  • Boetiek Klassiek, portret, zaterdag 24 maart, 15-19 uur

Klara Iedereen Klassiek-prijs: Thomas Vanderveken

Klara Iedereen Klassiek-prijs: Thomas Vanderveken

Jury: Iedereen Klassiek, dat is een radioprogramma. Iedereen Klassiek, dat zijn ook boeken en cd’s. Iedereen Klassiek, dat is een feestelijke dag in het Concertgebouw en heel Brugge, met duizenden bezoekers. Iedereen Klassiek, dat is een YouTube-kanaal waar Sander De Keere in 15 minuten de 9de van Beethoven uitgelegd krijg.
Iedereen Klassiek, dat was even ook televisie, toen een radio- en tv-presentator en kersverse vader aankondigde dat hij zich een jaar de tijd gaf om een pianoconcerto onder de knie te krijgen: dat van Grieg nog wel, en met steun en advies van velen. Maar heel Vlaanderen was in de ban van zijn stunt. Ook andere muzikanten gingen de uitdaging aan. En het resultaat was Iedereen Klassiek, weliswaar met een andere titel: want niemand speelde het ooit zo hard, ging zo in het rood en uit de bol, voor het oog van iedereen. De Iedereen Klassiek-prijs is voor de maker van een tv-programma op Canvas en een waardige opvolger van Marc Erkens: Thomas Vanderveken.

Te horen op Klara:

  • Espresso, donderdag 15 maart, tussen 6-9 uur

 

Klara Carrièreprijs: pianist, klavecinist, dirigent Jos Van Immerseel

Klara Carriereprijs voor Jos Van Immerseel

Jury: Sommige artiesten worden door een idee gegrepen, maar niet de volgende winnaar. In zijn handen is het idee volkomen weerloos, loslaten zit niet in zijn vocabulaire. Welk idee is dat dan? Wel, de stellige overtuiging dat je de intenties van de componist het dichtst benadert als je de instrumenten uit die tijd gebruikt, want daar kan een muzikant veel van leren. Pianofortes, klavecimbels en orgels om te beginnen, want daarvan legde hij een indrukwekkende collectie aan, maar evengoed de instrumenten in zijn orkest, dat onlangs 30 kaarsjes mocht uitblazen. Van de vroege barok tot de twintigste eeuw… als het ook maar enigszins kan, klinkt de muziek op het instrumentarium van toen. En die aanpak zorgt nog altijd voor verrassingen. Luister maar naar zijn Carmina burana van Orff, of naar Gershwins liederen en orkestsuites, revolutionair repertoire voor een ‘oude-muziekman’, en voor zijn publiek een ware revelatie. Als dirigent van Anima Eterna Brugge is hij de primus inter pares, de grootste specialist onder de specialisten. Hij geeft verantwoordelijkheid aan zijn musici en kon met hun onvoorwaardelijke steun bijzonder iconische projecten opzetten. Denk aan integrales van Beethovens en Schuberts symfonieën, denk aan de uitvoering van alle pianoconcerti van Mozart, elke avond tot driemaal toe voorzien van een net verzonnen cadens. Denk aan de vele kamermuziek die steeds meer ruimte opeist in zijn agenda. Voor zo’n eeuwige ziel past een plaats in de eregalerij van de allergrootsten, en daarom krijgt Jos van Immerseel vandaag de Klara Carrièreprijs voor meer dan 50 jaar muzikale excellentie en pionierschap.

Te horen op Klara:

  • Maestro, vrijdag 16 maart, 14-17 uur
  • Berg en Dal, zondag 18 maart, 10-11uur

De jury

De jury was samengesteld uit: 

  • Liesbet Vereertbrugghen (Klara), 
  • Chantal Pattyn (Klara), 
  • Marc Weyts (Klara), 
  • Jerry Aerts (deSingel), 
  • Jeroen Vanacker (Concertgebouw Brugge), 
  • Hendrik Storme (Klarafestival), 
  • Ulrich Hauschild (Bozar Music), 
  • Gilles Ledure (Flagey). 
  • Voor de cd-categorie aangevuld met de gespecialiseerde redacties van de partners.

Dit kan u misschien ook interesseren?