Terugblik op één maand VRT NXT INVASION

Slam poetry, hittegolfhumor en de beste chocoladekoek van Vlaanderen: een terugblik
op één maand VRT NXT INVASION

© Geert Van Hoeymissen

In haar lange geschiedenis heeft de publieke omroep altijd talent gezocht en gevonden. Denk maar aan projecten als De overname, Rock 'n Roll Radio Highschool, Belgodyssee en Carte Blanche. Of nog langer geleden Sterrenwacht.

Ook deze zomer nemen 20 jongeren de VRT over tijdens VRT NXT INVASION. We blikken terug op hun eerste maand bij de VRT. 

Met alle netten

Bij Eén brainstormen de jongeren over nieuwe programma’s en projecten. Onder begeleiding van onder meer Kamal Kharmach en Emmy-winnaar Kamiel De Bruyne bedenken ze samen nieuwe formats en leren ze hun programma’s pitchen.

Ook bij Radio 1 waait een frisse wind. Daar denken jongeren mee over de sociale media en het programma Nieuwe feiten. Zo gingen ze voor een podcast op zoek naar interessante weetjes en kwamen meteen met thema's op de proppen als 'jongeren vinden familie belangrijker dan seks' en de aanhoudende hitte. Ze gingen ook als echte reporters op pad tijdens de Gentse Feesten voor een vox pop.

Bij Studio Brussel mochten de VRT NXT’ers een duoticket voor Tomorrowland weggeven via een Facebook Live-uitzending. Een ander team kreeg carte blanche en besloot de hittegolf aan te kaarten met een grappige online video en vertelden voorbijgangers op de Meir in Antwerpen hun droogste moppen.

Bij MNM deden de jongeren een interviewsessie op het dak van de VRT en gingen op pad voor Generation M voor een reportage over de veiligheid op de Gentse Feesten. Bovendien denken ze er na over YouTube-formats en interviewden graffiti-artist Henri Maere en urban dancer Tomas Ntamashimikiro. Ze maakten ook een radio-item voor UrbaNice over jongerentaal en nodigden Esohe Weyden uit voor een interview over slam poetry.

Voor het programma De inspecteur van Radio 2 haalden de jongeren hun beste research skills boven en onderzochten alles wat met datingwebsites te maken heeft. Daarnaast staken ze het concept van de smaaktest in een nieuw jasje door op zoek te gaan naar de beste chocoladekoek van Vlaanderen.

Workshops van ervaren radio- en tv-makers

De jongeren van VRT NXT volgen ook verschillende workshops onder begeleiding van ervaren radio- en tv-makers.

  • Van Diane Waumans (manager beroepsethiek) kwamen ze meer te weten over ethisch handelen en integriteit. 
  • Xander Desmet gaf hen 10 tips voor goede festivalcontent op sociale media. 
  • Ruud Hendrickx (VRT-taaladviseur) dompelde hen onder in een VRT-taalbad. 
  • En dit alles onder de vleugels van hun ‘mediamama’ Kathy Lindekens, de jongerenadviseur van de VRT.

Benieuwd naar meer?

Volg hun avonturen op de Facebook en Instagram van VRT NXT.

Of bekijk hun vlog, elke week op hun YouTube-kanaal.

Dit kan u misschien ook interesseren?

Dossier: Jongeren
vrijdag 15 maart 2019
15 maart 2019

Meer over Jongeren

VRT NWS start nieuw Instagramkanaal

Studio Dada geeft jonge mediamakers kansen

Instaverliefd van start

De VRT volgt jongeren naar waar zij zijn

Terugblik op één maand VRT NXT INVASION

VRT NXT: Wij nemen de VRT over

Leefwereld jongeren kan heel inspirerend zijn

400 jongeren tonen hun talent