Hoe zet de VRT in op cultuur- en kunstbeleving?

15 maart 2019 — De VRT wil de belangrijkste (media)partner blijven van de Vlaamse cultuursector.

Klara in DeSingel © Geert Van Hoeymissen

De VRT startte in september 2018 met een reeks nieuwe digitale initiatieven rond kunstbeleving. De openbare omroep wil nog meer Vlamingen uitnodigen om kunst en cultuur te beleven. De VRT zet cultuurbeleving bovenaan de agenda, zowel in de breedte als in de diepte wil de VRT meer investeren in het stimuleren van cultuurparticipatie. De openbare omroep zet in op een actieve en geïntegreerde cultuuraanpak die de Vlamingen informeert en inspireert via televisie, radio en online.

Paul Lembrechts, CEO VRT: “Heel wat Vlamingen vinden vandaag de weg naar de kunsthuizen via online en offline media. Het medialandschap verandert heel snel en ook de VRT wil kunstbeleving een extra digitale impuls geven. Dat doen Canvas, Radio 1 en Klara vandaag al op hun eigen websites met initiatieven zoals de online wedstrijd van “Speel het hard”(Canvas), en de online video’s van “Dagelijkse kunst” (Klara), of de website van ‘LangZullenWeLezen’. In de toekomst willen we niet alleen kunstbeleving op deze websites verder uitbouwen en aan elkaar koppelen, maar ook inzetten op nieuwe initiatieven op onze social media-kanalen.”

Luc Van den Brande, voorzitter Raad van Bestuur VRT: “Voor de VRT blijft cultuur in de breedte en de diepte een absolute prioriteit. Daar blijven wij op inzetten. Ik steun daarom de nieuwe digitale initiatieven die nu genomen worden bij de VRT. ”.

Nieuw en versterkt team

Geert Van Hoeymissen 0032(0)475358928

Om de nieuwe digitale ambities waar te maken, investeert de VRT in een team dat de huidige redacties zal versterken. Naast het team, zullen geregeld experten ingezet worden om de juiste duiding te geven online en offline.

Chantal Pattyn, cultuurmanager VRT: “De internationale artistieke klasse van kunst en cultuur in Vlaanderen en Brussel willen we op de VRT elke dag laten horen en zien. Die ambities willen we met Klara en online waar maken. Door de grote belangstelling voor o.a. ‘Dagelijkse kunst” op Klara.be, “van A tot Z” op VRT NU, het Iedereen Klassiek-kanaal op Youtube en de digitale content van Culture Club (Radio 1) is de VRT ervan overtuigd dat cultuur ook digitaal wordt gesmaakt. Ik kijk ernaar uit om samen met collega’s, en met de versterking van een nieuw team, het cultuurplan ook online te realiseren.”

 

Tinka Claeys gidst Vlamingen doorheen kunst via de Instagram-account van Pompidou

Tinka Claeys, een van de vele VRT-dames met een hart voor kunst, gaat experimenteren met nieuwe formats en events met een sterke nadruk op kunstbeleving.

Via tal van digitale initiatieven, zoals de Instagram-account van het Klara-programma Pompidou, zal ze Vlaanderen en Brussel binnenkort mee gidsen doorheen de kunstwereld. Langs galeries, musea, theaterzalen en muziektempels, wil Tinka met haar ploeg de Vlaming meenemen naar ‘niet te missen’ voorstellingen, tentoonstellingen en concerten.

Tinka Claeys heeft een hart voor kunst. Ze studeerde kunstgeschiedenis in Gent, en werkte onder meer in Italië voor de modesector. 

Tinka Claeys: “Ik kijk er naar uit om mijn passie voor kunst te delen. Ik ken de VRT als een huis met een hart voor cultuur, en dit wil ik nu mee uitdragen. Graag gids ik de mensen door de wereld van de kunst en de hele beleving errond. Dat doe ik niet in mijn eentje maar in cocreatie met onze merken die onze passie voor kunst delen.”

Dit kan u misschien ook interesseren?

Dossier: Innovatie
vrijdag 04 oktober 2019
04 oktober 2019

Meer over Cultuur

Cultuur op zondag bij Canvas

VRT op de Boekenbeurs

Iedereen Klassiek voor letterlijk iedereen

Een nieuw seizoen van Winteruur

Gebladerte: Nieuwe podcast over boeken

Wie verdient de Klara 'Iedereen Klassiek'-Prijs 2020?

Belpop: van Joost Zweegers tot Bart Peeters

Van Altamira tot heden en terug