De VRT vraagt geen geld voor radioverslaggeving

In de kranten van De Persgroep staat te lezen dat de
VRT-radionetten geld vragen voor verslaggeving. Dit is niet juist. Onze
redacties, en zeker onze nieuwsredactie, werken volledig onafhankelijk. 

©Joost Joossen

In de kranten van De Persgroep staat te lezen dat de VRT-radionetten geld vragen voor verslaggeving. Dit is niet juist. Onze redacties, en zeker onze nieuwsredactie, werken volledig onafhankelijk. Wat onze radio’s wel doen is samenwerkingen aangaan met organisaties om een speciale live-uitzending met publiek op poten te zetten. Dat kost meer dan een uitzending in de studio en die extra kost delen we met de betrokken organisatie.

Iedereen heeft hier profijt bij: de organisatie krijgt veel belangstelling voor haar evenement, ons radionet kan een bijzondere uitzending maken, en de aanwezige luisteraars beleven en evenement en maken zo die uitzending mee. Op deze manier bezorgen culturele organisaties een megafoon naar heel Vlaanderen, zo krijgen ze meer slagkracht voor hun evenementen. Dit doet de VRT als sinds de jaren 1980 met roemruchte programma’s als Te bed of niet te bed en Radio Rijswijck.

“VRT radio sluit al vele jaren samenwerkingen af met partners, waarbij vanop locatie wordt uitgezonden. Dat is niks nieuws. Het is een wederzijds engagement om samen iets te doen. Want in contact komen met ons publiek en mensen samenbrengen, dat zit in het DNA van alle VRT-radio’s”, legt radio-manager Els Van de Sijpe uit. De VRT maakt hierbij gebruik van duidelijke regels die in ons programmacharter, zeg maar ons intern reglement, staan: We gaan telkens na of de missie, waarden en handelwijze van onze partners stroken met de missie en waarden van de VRT en we werken samen met een brede waaier aan partners zonder favoritisme.

Waarom kost op locatie gaan geld?

Radio op locatie maken dat kost meer dan in de studio en die extra kost delen we met de betrokken partner. “Het gaat bijvoorbeeld in de extra kosten voor verbindingslijnen, verplaatsingen, ontvangst van het publiek, een geluidsinstallatie voor live muzieksessie”, legt Els Van de Sijpe uit. “Er zijn kleinere en grotere samenwerkingen, waarbij er eigenlijk een ‘event’ op locatie wordt opgezet: met publiek, live sessies, beleving ter plekke. Daardoor kan de tussenkomst van de partner variëren, al dan niet gecombineerd met inspanningen van de partner in natura zoals bijvoorbeeld een drankje voor het publiek.”

Is de VRT dan nog wel onafhankelijk om zelf onderwerpen te kiezen?

Heel veel partners uit de muziek en of culturele sector of uit het middenveld stappen naar VRT met een vraag tot samenwerking. “En elke redactie overlegt dan om te zien wat de meerwaarde van op locatie gaan is”, aldus Els Van de Sijpe. “We gaan pas tot samenwerkingen wanneer wij er een goed gevoel bij hebben: het radiomerk creëert op een verfrissende manier een belevenis voor publiek en luisteraars, het publiek zit dicht bij de acties en de organisator ziet de radio ook graag bij zijn activiteiten. De overeenkomst wordt dan in een sluitende overeenkomst gegoten, waarin de redactionele autonomie expliciet gewaarborgd staat.”

Verloopt alles volgens de regels?

Deze samenwerkingen passen bovendien helemaal binnen de afspraken in onze beheersovereenkomst, ons contract met de Vlaamse overheid: de VRT maakt relevante culturele evenementen bereikbaar voor iedereen en behoudt onder meer via evenementen op locatie een rechtstreeks contact met de Vlamingen.

Beluister het interview met Algemeen directeur Media en Productie Peter Claes op Radio 1

Dit kan u misschien ook interesseren?