Fifty-Fifty

Annemie Peeters maakt reeks over én voor vijftigers: "We willen gezien & gehoord worden"

Annemie Peeters maakt dit voorjaar een reeks filmpjes, podcasts en radiouitzendingen specifiek over én voor vijftigers. Onder de noemer "fifty-fifty" wil Peeters - zelf 58 - vijftigplussers meer op de kaart zitten. "Generatiegenoten worden over het hoofd gezien: in media en reclame zien we onszelf nauwelijks opduiken. En als het toch gebeurt, dan zien we een vertekend beeld van onszelf: dat moét anders", zegt ze in 'De Zevende Dag'.

Het nieuwe project van Peeters is ontstaan vanuit haar eigen vriendenkring. "Ik merk dat "we" - want ik spreek ook in naam van mijn vrienden - zowel in de media, als in reclame en op de werkvloer niet meer van tel zijn. Ofwel worden we over het hoofd gezien, ofwel wordt er een beeld van ons geschetst dat niet klopt. En dat moet dringend worden bijgesteld."

Het foute beeld is volgens Peeters dat van de uitgebluste vijftiger die zonder veel ambitie aftelt naar zijn - bij voorkeur vervroegd - pensioen. "Ik merk dat ik in mijn vriendenkring nog als enige aan het werk ben, en dat is jammer. We moeten allemaal langer werken, niemand kan daaraan ontsnappen. Maar we krijgen van werkgevers vaak niet de kans om tot het einde van onze loopbaan een job uit te oefenen waar we voldoening uit halen. Vijftigplussers worden vaak op een zijspoor gezet, waar ze zelf niet blij mee zijn."

"Het beeld van de uitgebluste vijftigplusser die aftelt naar zijn pensioen: dat klopt niét."

Filmpjes en podcasts

Video player inladen ...

De komende weken komen er "Fifty-fifty"-filmpjes op VRT NU, naar het voorbeeld van "Girls Talk" van Studio Brussel, waarin duo's vrouwen allerlei thema's bespreken. Peeters gaat ook bloggen op de website van Radio 1 en podcasts maken over verschillende thema's die vijftigers aanbelangen.

"Naast werk bijvoorbeeld ook liefde, of de dood die dichter in het vizier komt, of de combinatie van zorg voor volwassen kinderen, en eigen ouders."

Startpagina Fifty-fifty

Facebookpagina Fifty-fifty

Samenwerking met VDAB

Er komen eind maart ook kijkstages en meeloopdagen in bedrijven, in samenwerking met de VDAB. "En in mijn radioprogramma wil ik de discussie voeren over anciënniteit. Dat je loon standaard gekoppeld wordt aan je loopbaan: dat is een obstakel voor vijftigplussers", aldus Peeters. "Ik wil niet somber of klagerig overkomen, maar rebels. We willen als vijftigers gezien en gehoord worden."

Dit kan u misschien ook interesseren?

Dossier: Diversiteit
donderdag 14 maart 2019
14 maart 2019

Meer over Diversiteit

Hoe maakt de VRT haar aanbod toegankelijk voor iedereen?

Hoe maakt 'Thuis' maatschappelijke thema's bespreekbaar?

Opnames 3e seizoen Down the road gestart

Meer vrouw op straat: eerste resultaten

Taboe wint New York Festival

Canvas start opnames Albatros

VRT behaalt in 2018 streefcijfers diversiteit

Ketnet wint çavaria Media Award