Maatschappelijke meerwaarde VRT stijgt

654 cultuuritems in Het journaal, 415 muziekcaptaties, 12.000 acties voor De warmste week en 55 verschillende sporten onder de aandacht.  Ze tonen aan dat de maatschappelijke waarde van de VRT nog nooit zo groot is geweest.

Taboe

654 cultuuritems in Het journaal, 415 muziekcaptaties, 12.000 acties voor De warmste week en 55 verschillende sporten onder de aandacht. Cijfers uit VRT-Jaarverslag 2018. Ze tonen aan dat de maatschappelijke waarde van de VRT nog nooit zo groot is geweest.

Het VRT-aanbod was in 2018 grote mate gericht op publieke meerwaarde.

Luc Van den Brande, Voorzitter VRT: “Het is onze kernopdracht om Vlaanderen te verrijken met een sterk aanbod rond informatie, cultuur en educatie. Ik ben trots dat we daar, elke dag opnieuw, met groot succes in slagen.”

We moeten maatschappelijke thema’s onder de aandacht brengen van een breed publiek. Al onze merken droegen in 2018 daar toe bij.

Paul Lembrechts

Paul Lembrechts, Gedelegeerd bestuurder VRT: “Als publieke omroep moeten we het verschil maken. We moeten maatschappelijke thema’s onder de aandacht brengen van een breed publiek. Al onze merken droegen in 2018 daar toe bij, denk maar aan programma’s en acties zoals Taboe, Gevoel voor tumor, Move tegen pesten, De weekenden, Generation M en De warmste week. Deze zitten in de harten van vele Vlamingen.”

Informatie

  • Wekelijks bereikte de VRT-nieuwsdienst met haar informatie-aanbod 78,9% van de Vlaamse bevolking. 
  • Per dag keken 1.784.923 Vlamingen naar het tv-nieuwsaanbod, luisterden er 2.860.945 naar een radio-nieuwsuitzending en surften 446.928 personen naar Vrtnws.be. 
  • 75% van de Vlamingen heeft vertrouwen in het informatie-aanbod op VRT-televisie, 72% in het radio-informatie-aanbod van de VRT en 69% in Vrtnws.be.

Vlaamse Cultuur

  • De VRT bood cultuur in tal van programma’s, in informatieprogramma’s en in een specifiek cultuuraanbod. In Het journaal waren er 654 cultuur- en media-items (norm: 365). 
  • 415 keer werd een concert of culturele voorstelling gecapteerd (norm: 250). 
  • Het Vlaamse karakter van het aanbod bleek onder andere uit het feit dat 68,0% van de tv-uitzendingen in primetime (Eén en Canvas) een Vlaamse (co)productie was (norm: 65%), 
  • 26,2% van het muziekaanbod op VRT-radio van Vlaamse makelij was (norm: 25%).

Educatie

  • De omroep bood een educatief aanbod voor alle mediagebruikers van alle generaties. Een bijzondere rol was daarbij weggelegd voor Ketnet (voor kinderen) en MNM (voor jongeren). De educatieve opdracht werd onder andere gerealiseerd met behulp van reportages en documentaires. 
  • Divers aanbod en initiatieven ondersteunden de band met het onderwijsveld, zoals Karrewiet (dat in veel lagere scholen wordt gebruikt), KLAAR (audiovisueel lesmateriaal voor eerste en tweede graad middelbaar onderwijs), EDUbox (lesbox met een digitaal luik voor derde graad middelbaar onderwijs en hoger onderwijs), De universiteit van Vlaanderen (video-captaties van toegankelijke colleges van professoren), enzovoort.

Sport en ontspanning met meerwaarde

  • Met kwalitatieve ontspanning zette de VRT in op het versterken van de sociale cohesie en aandacht voor maatschappelijke thema’s.Het aanbod van ontspanning en sport speelt een belangrijke rol in het bereiken en het verbinden van een breed publiek en het succesvol realiseren van de opdrachten informatie, cultuur en educatie.
  • De VRT werd gewaardeerd voor haar ontspanningsaanbod dat aandacht heeft voor maatschappelijke thema’s (denk maar aan programma’s zoals Taboe en Down the Road). 
  • In haar sportaanbod had de omroep aandacht voor een mix van grote en kleine sporten (55 disciplines op radio en 53 op televisie).
Dossier: Jaarverslag
dinsdag 18 juni 2019
18 juni 2019

Meer over Jaarverslag

Is de VRT er voor iedereen?

41,2 euro per Vlaming

68 procent Vlaamse TV-productie

Ihsane interviewt voorzitter en CEO

De VRT in cijfers (2018)

De VRT investeert efficiënt in de Vlaamse samenleving

Medewerkers getuigen

VRT bereikt alle Vlamingen