donderdag 27 februari 2020
27 februari 2020

Dit zijn de winnaars van De Klara's 2020

27 februari 2020 - Na de MIA's is het de beurt aan De Klara's. Op zondag 15 maart 2020 worden in Studio 1 van Flagey voor de tiende keer De Klara's uitgereikt. De Klara's, Vlaanderens eigenste Classical Music Awards, zijn de prijzen voor al wie zich in 2019 heeft laten opmerken in de klassieke muziek, jazz en wereldmuziek. 

De Klara's

Klara, het Klarafestival en Flagey bundelen de krachten om van de uitreiking een feestelijk moment te maken, in samenwerking met partners Bozar, Concertgebouw Brugge en deSingel en met steun van Sabam for Culture en Outhere Music. 

Tien jaar Klara's

De Klara's engageren zich al tien jaar om een blijk van waardering te geven aan alle musici, om hen te erkennen en te bekronen voor hun opmerkelijke verdiensten tijdens het afgelopen jaar. Winnaars gaan niet enkel naar huis met een trofee; ze krijgen ook heel wat extra media-aandacht en podiumkansen.

Op 15 maart worden maar liefst vijftien muziekprijzen uitgereikt in diverse categorieën. Voor het eerst zijn er ook prijzen te winnen in de nieuwe categorieën Doorbraak, Speciale Vermelding en Muziekpublicatie. De Klara's worden uitgereikt door een vakkundige jury: Chantal Pattyn (Klara), Liesbet Vereertbrugghen (Klara), Marc Weyts (Klara), Jerry Aerts (deSingel), Jeroen Vanacker (Concertgebouw Brugge), Hendrik Storme (Klarafestival/deSingel), Ulrich Hauschild (BOZAR) en Gilles Ledure (Flagey).

Kennismaking met de winnaars

De plechtigheid op 15 maart vindt plaats in Studio 1 van het Flagey en is een ceremonieel moment.

Alle winnaars worden in aanloop naar de uitreiking aan het woord gelaten op Klara, vanaf dinsdag 3 tot en met zondag 15 maart. Meer info over de specifieke programmering vindt u op Klara.be.

De winnaars van de Klara's 2020

Uit het juryverslag

VIJF MUZIEKPRIJZEN, uitgereikt door Hendrik Storme (Klarafestival/deSingel)

Belofte van het jaar: Deborah Cachet, sopraan

De Brugse sopraan Deborah Cachet won ondanks haar jonge leeftijd verschillende prijzen in internationale zangcompetities. In 2019 brak ze door in het internationale concertcircuit. Ze maakte deel uit van het programma Le Jardin des Voix 2019 van Les Arts Florissants. Met William Christie en Paul Agnew interpreteerde ze de rol van Arminda in ‘La finta Giardiniera’ van Mozart. Met deze voorstelling reisde Deborah Cachet de hele wereld rond.

Recente uitvoeringen waren de rol van Alphise in een concertante uitvoering van ‘Les Boréades’ (Rameau) op het Oude Muziek Festival (Utrecht) met Vaclav Luks en zijn Collegium 1704, de rol van La Statue in Rameau's’ Pygmalion’ met Paul Agnew en Akademie für Alte Musik Berlin , de sopraansolo in ‘Leçons de ténèbres’ (Charpentier enCouperin) met ‘Les Talens Lyriques’ (Christophe Rousset), Helena in ‘A Midsummer Night’s Dream’ (B. Britten) in de Opera de Tours onder het batton van Benjamin Pionnier, de rollen van Procri, Musa en Ninfa in ‘Gli amore d'Apollo e di Dafne’ op de Innsbrucker Festwochen für Alte Musik evenals de rollen van zowel Dido als Didon in ‘Dido en Aeneas’ van Henry Purcell en ‘Didon et Énee’ van Desmarest in een Europese tournee, als onderdeel van het festival d'Ambronay Baroque Academy geregisseerd door Paul Agnew en de rollen van Déjanire en La Lune in ‘Le Ballet Royal de la Nuit’ met Ensemble Correspondances o.l.v. Sébastien Daucé. Cachet zong ook in de dans- en videovoorstelling ‘Amor’ van Michèle Anne De Mey en Jaco Van Dormael, een unieke ervaring, zegt ze daarover. Ook 2020 belooft een druk jaar te worden. 

  • Prijs wordt afgehaald door Deborah Cachet. 
  • Interview op Klara: Music Matters, dinsdag 3 maart om 12.30 uur. 

Doorbraak van het jaar: Tineke Van Ingelgem, sopraan

Wie doet het haar na? In 2019 werd Tineke Van Ingelghem (°1980) gevraagd in de drie Belgische operahuizen. Ze zong de rol van Marguerite in ‘Jeanne d’Arc au Bûcher’ (Honegger) in de Munt, debuteerde als Rusalka (Dvorak) in Opera Ballet Vlaanderen en voor de Opéra Royal de Wallonie zong ze de rol van Gran Sacerdotessa uit ‘Aida’ (Verdi) en was ook cover van de hoofdrol. In het seizoen 2018- 2019 was ze dan weer cover van ‘Médée’ aan de Staatsoper Berlin, onder leiding van Daniel Barenboim. Dit na haar succes en doorbraak met dezelfde rol in de Opéra de Dijon en de Opéra de Rouen.

Haar geheim? Een krachtige, heldere sopraanstem, een sterke podiumprésence, zowel dramatisch als komisch acteertalent en een grote taalgevoeligheid (ze is ook germaniste). Een vrouw die ook ondernemend is: ze heeft de artistieke en zakelijke leiding van Opera Caramba!, een gezelschap dat opera naar kinderen en jongeren brengt. Ze maakt ook deel uit van het Franse gezelschap Association Tous Dehors met wie ze vorig jaar verschillende educatieve concerten gaf en een album opnam: ‘Une petite histoire de l’opéra, Opus 2’. 

  • Prijs wordt afgehaald door Tineke Van Ingelgem. 
  • Interview op Klara: Music Matters,woensdag 4 maart om 13.30 uur. 

Musicus van het jaar: Bart Naessens, dirigent, organist, klavecinist

Bart Naessens is de muzikale duizendpoot par excellence. Zijn actieradius in de wereld van de klassieke muziek is overweldigend: als dirigent en artistiek leider, als speler op klavecimbel en orgel, als pedagoog in het Brusselse conservatorium en Lemmensinstituut en als bezieler van amateurmusici.

2019 was een ‘grand cru’ jaar, met heel wat hoogtepunten. Als klavecinist en organist maakte hij mooie internationale tournees met ensembles als Collegium Vocale Gent, Les Muffatti of met zijn eigenste Capriola di Gioia naar Japan en Nederland. Als dirigent maakte hij zijn debuut in Opera Ballet Vlaanderen met B’Rock bij de productie ‘Mea Culpa’ van Sidi Larbi Cherkaoui en voerde hij de ‘Messiah’ uit in Brazilië.

Als solist gaf hij een recital op het vermaarde Festival Oude Muziek Utrecht. Daarnaast vulde hij tweemaal het Concertgebouw op Iedereen Klassiek, onder meer voor ‘Zot van Bach’, waarbij hij honderden amateurzangers inspireerde. Tussendoor houdt hij meermaals per jaar de muziek van Bach levendig met het ensemble BachPlus waarmee hij samen met Il Gardellino onder meer de ‘Johannespassie’ uitvoerde. Voor zoveel muzikale daadkracht doen we onze hoed af! 

  • Prijs wordt afgehaald door Bart Naessens. 
  • Interview op Klara: Music Matters, dinsdag 10 maart om 13.30 uur. 

Speciale Vermelding: Liesa Van der Aa, performer

Liesa Van der Aa (°1986) is een multitalent. Ze is actrice, zangeres, violiste, regisseur en componiste. In de muziekwereld maakte ze in 2011 internationale furore met haar solo-album ‘Troops’. Ze schreef muziek voor film (Cargo) en theater (Van den Vos van FC Bergman). Een belangrijke verdere stap in haar carrière was ‘WOTH’, een driedelig conceptalbum en een muziektheaterproductie. Daarna volgden succesvolle samenwerkingen met onder meer Ictus en B.O.X.

Met het door Liesa Van der Aa opgerichte muzikaal kunstenaarslaboratorium ONE TRICK PONY worden heel originele multidisciplinaire producties gerealiseerd. Een hoogtepunt in 2019 was de creatie van ‘Court of Choice – PLAY’, een muzikale tenniswedstrijd voor acteurs en strijkkwartet én een internationaal gewaardeerde voltreffer tijdens het festival Opera21. “Zowel visueel als muzikaal om van te snoepen. Van der Aa's geheimzinnige composities boren zich diep onder je huid.” (Recensent Jan Dertaelen)

  • Prijs wordt afgehaald door Liesa Van der Aa. 
  • Interview op Klara: Music Matters, woensdag 11 maart om 13.30 uur

Componist van het jaar: Bram Van Camp, componist

Zijn Scherzo-Bagatelle sluit naadloos aan bij de grote composities in het vioolrepertoire.” 

Gilles Ledure

Bram Van Camp (°1980) studeerde compositie bij Wim Henderickx en Theo Loevendie en heeft een omvangrijk oeuvre. 2019 was een jaar van doorbraak en erkenning in binnen- en buitenland. Zijn opdrachtwerk voor de Koningin Elisabethwedstrijd Scherzo-Bagatelle voor viool en piano speelde daarin een belangrijke rol. Daarnaast werden sleutelwerken als ‘Music for 5 instruments’ (Het Collectief) en ‘Träume’ (Christianne Stotijn en Symfonieorkest Vlaanderen) na hun creatie meermaals met succes uitgevoerd. Ook de nieuwe cd met het ‘Concerto voor viool en ensemble’ door Wibert Aerts en HERMESensemble was een voltreffer.

De composities van Bram Van Camp zijn al jaren een vaste waarde bij de belangrijkste Belgische zalen en festivals. Ze worden uitgevoerd door o.a. het Arditti Quartet, Antwerp Symphony Orchestra en BL!NDMAN. Componeren is voor Bram een zoektocht waarin hij telkens zijn stijl probeert te vernieuwen. Door zijn voorliefde voor natuurlijke, organische muzikale vrijheid, zijn er in zijn muziek ook invloeden te horen vanuit de jazz.

“Als Van Camp iets is naast componist, dan wel scenograaf van de verbeelding.” (Recensent Tom Janssens).

“Zijn Scherzo-Bagatelle sluit naadloos aan bij de grote composities in het vioolrepertoire.” (Juryvoorzitter van de Koningin Elisabethwedstrijd Gilles Ledure). 

  • Prijs (in samenwerking met Sabam for Culture) wordt afgehaald door Bram Van Camp.
  • Interview op Klara: Music Matters, maandag 9 maart om 13.30 uur.

BIJZONDERE PRIJZEN uitgereikt door Chantal Pattyn, nethoofd Klara

Chantal Pattyn

Klara Iedereen Klassiek-prijs: Dirk Proost, hoboïst, componist

Samen met de luisteraars van Klara werd deze editie gezocht naar een man/vrouw die moeilijk bereikbare doelgroepen in contact brengt met klassieke muziek. En we hebben er een gevonden. Een man uit het muziekveld, want hij is hoboïst. Hij heeft daarnaast zo’n grote passie voor hedendaagse muziek dat hij niet alleen zijn leerlingen in de muziekacademie van Lier aanstookt maar ook bedrijfsmedewerkers en achtergestelde groepen met kansarmen, vluchtelingen en gevangenen. Dat doet hij vooral met de multidisciplinaire projecten MULTICOLORS en IN/OUT, Escape through Art. In dit laatste project richt hij zich vooral op gedetineerden. Binnen de gevangenismuren worden creatieve projecten opgezet en gefilmd. Dit materiaal gaat ‘voor verwerking’ naar het labo van de academie van Lier en het conservatorium van Antwerpen. Met de resultaten wordt een nieuwe voorstelling gemaakt waarin alle medewerkers hetzij live, hetzij via video participeren.

Dirk Proost werd in de zomer van 2019 uitgenodigd door The Royal College of Music (Londen) om zijn methodiek toe te lichten. Gevangenissen in Amerika, Noorwegen, België en Engeland participeerden hierbij. Dirk Proost wordt voor zijn verhaal uitgenodigd op meerdere internationale conferenties zoals deze in Porto en Helsinki. Zijn devies: ‘Zoek het kind in mij en vind de kunstenaar’. 

  • Prijs wordt afgehaald door Dirk Proost. 
  • Interview op Klara: Music Matters, woensdag 11 maart om 12.30 uur

Muziekpublicatie van het jaar: Pieter Bergé, hoogleraar musicologie aan de KU Leuven, artistieke leiding van FESTIVAL 20/21

Pieter Bergé is als hoogleraar musicologie aan de KU Leuven al jarenlang aan het publiceren in wetenschappelijke tijdschriften. Steeds bewaarde hij daarbij de wens om ook naar een breed publiek over muziek te communiceren, via inleidingen en programmateksten. De laatste jaren investeert Bergé steeds meer tijd in uiteenlopende publicaties. Denk maar aan het speelse ‘Homo audiens’, een typologie van karakteristieke en minder karakteristieke luisterhoudingen van liefhebbers van klassieke muziek. Of het leerrijke ‘Hoe groen klinkt een gitaar?’. En ‘99 andere dingen die je moet weten over klassieke muziek’.

Een belangrijk pleidooi voor de muziek van de 20ste eeuw is dan weer het essay ‘Wat valt er eigenlijk te begrijpen?’. Voor Beethovenliefhebbers en Schönberghaters. In een virtuoze stijl prikkelt Pieter Bergé telkens de nieuwsgierigheid en nodigt hij ons uit om anders en beter te luisteren. 

  • Prijs wordt afgehaald door Pieter Bergé. 
  • Interview op Klara: Music Matters, donderdag 5 maart om 12.30 uur

Muziekpersoonlijkheid van het jaar: Frederik Styns, intendant Symfonieorkest Vlaanderen

Als intendant van het Symfonieorkest Vlaanderen plaatste Frederik Styns zich dit jaar nadrukkelijk in de kijker. Met dit orkest wist hij werk te maken van een groeiende internationale aanwezigheid en schakelde hij een versnelling hoger op vlak van het aanbod zowel op als naast het podium. Frederik legde nieuwe accenten met betrekking tot talentontwikkeling, educatie en outreach: van het SOV Composers' Academy, samenwerking met Conservatorium Gent, de recente oprichting van SOV Young (hun jeugdorkest) tot een samenwerking met Amaj (musiceren voor de allerjongsten).

Onder de noemer van het Symfonieorkest Express wist hij bruggen te bouwen met de buitenwereld. Zo gaf een delegatie van het orkest dit jaar een aangrijpend concert in een kinderziekenhuis. Maar dé kers op de taart was de aanstelling van de nieuwe chef-dirigent Kristiina Poska. Deze vrouwelijke dirigente timmert gestaag aan een internationale carrière en lijkt een match made in heaven voor het Symfonieorkest. Ze tekent niet alleen voor een frisse wind op het podium, maar ook voor een inhoudelijke koerswijziging met aandacht voor repertoire van Engelse, Scandinavische en Baltische componisten. Meer van dit in 2020! 

  • Prijs wordt afgehaald door Frederik Styns. 
  • Interview op Klara: Music Matters, donderdag 12 maart om 12.30 uur

Klara Carrièreprijs: Bernard Foccroulle, organist, componist.

Bernard Foccroulle is organist, componist, opera- en festivaldirecteur. Dit al verschillende decennia en hij is nog zoveel meer. Zijn indrukwekkende internationale carrière begon in de jaren 70 van de vorige eeuw als organist. Met een repertoire van renaissance tot hedendaags en tal van creaties van componisten als Philippe Boesmans, Brian Ferneyhough, Jonathan Harvey en Pascal Dusapin. Dat doet hij nog steeds. In de jaren ‘80 verovert hij samen met Ricercar Consort de grote concert- en festivalpodia met als specialisme de Duitse barok. Hij neemt meer dan 40 cd’s op, als organist met uitschieters zoals het integrale orgelwerk van Bach en Buxtehude.

Van 1992 tot 2007 neemt hij de leiding van de Munt, in opvolging van Gerard Mortier. Bernard drukt er meteen zijn stempel vanuit scherp geprofileerde muzikale kennis, zijn engagement en zijn warme persoonlijkheid. Hij maakt van de Munt ook een open huis voor kleinere muziektheater-organisaties als LOD en Transparant. Hij nodigt er denkers en wetenschappers uit om te reflecteren over de wereld. En geregeld doet hij zelf ook doordachte en kritische uitspraken over onze samenleving. In 1993 richt hij Kunst en Democratie op, waarmee hij zich militant opstelt voor participatie van een zo breed mogelijk publiek aan het culturele en artistieke leven. In 1998 volgt RESEO, een Europees netwerk dat sensibiliseert voor opera en dans. Ook het opera-netwerk Opera Europa verwelkomt hem in 2001 als voorzitter en drijvende kracht.

Na de Munt kwam in 2007 het opera- en muziekfestival van Aix-en-Provence, waar hij met dezelfde drive zijn ideeën over opera in onze tijd vorm geeft. Men zou denken dat hij dan een rijke carrière gaat afronden, maar niets is minder waar. Hij wordt docent orgel aan het Brusselse conservatorium en intensifieert zijn activiteiten als componist én organist.

Zoals hij het zelf onlangs zei op Musiq3: “Ma vie, c'est la musique... Elle m'apporte beaucoup de bonheur. Et cela représente beaucoup de travail, de recherche permanente, en tant qu'interprète, compositeur ou directeur d'institution. On tend vers quelque chose : vers la beauté, vers quelque chose de l'ordre de la nécessité : qu'est-ce qui fait sens aujourd'hui? C'est une sorte d'idéal qui recule en permanence ...." 

  • Prijs wordt afgehaald door Bernard Foccroulle.
  • Interview op Klara: Berg en Dal, zondag 15 maart om 10.00 uur.

CD-PRIJZEN Klassiek, uitgereikt door Mark Janssens, presentator Maestro (Klara)

Mark Janssens © VRT - Joost Joossen

Beste Belgische cd Klassiek

Johann Sebastian Bach. Concertos for Organ and Strings.
Bart Jacobs (orgel) - Les Muffatti.
Ramée 1804.

We weten dat Johann Sebastian Bach minstens vijf concerten schreef voor orgel solo, maar helaas bleven geen van zijn orgelconcerto’s met orkestbegeleiding bewaard. Erg jammer natuurlijk, en dat vond ook klavecinist en organist Bart Jacobs (°1976). En dus ging hij zelf aan de slag. Hij (re)construeerde vier concerto’s voor orgel en strijkers en hij putte daarvoor uit de talrijke Sinfonia’s uit verschillende cantates waarin Bach het orgel een prominente rol gaf, en uit concerto’s, die Bach oorspronkelijk voor viool of klavecimbel opvatte. Daarnaast vind je op deze Ramée-uitgave nog drie originele Sinfonia’s voor orgel en strijkers.

Na zijn hoogst succesvolle studies aan het Leuvense Lemmensinstituut, werd Bart Jacobs in 2000 organist van het Brussels Kathedraalkoor. Met dit ensemble maakte hij enkele succesvolle cd-opnames. Daarna won hij prijzen op verschillende internationale orgelwedstrijden. In 2012 volgde de benoeming tot organist-titularis van de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal in Brussel.

Nu is er deze mooie Bach-cd, die Bart Jacobs samen met Les Muffatti opnam, het ensemble waarbij hij ook organist is. Die opname leverde hem intussen al heel wat internationale erkenning op, waaronder een glanzende en indrukwekkende Diapason d’or de l’année 2019 van het Franse tijdschrift Diapason. Helemaal terecht, want deze uitvoeringen met een stijlvolle, expressieve en inventieve solist en een weelderig klinkend en levendig begeleidend ensemble, zijn gewoonweg onweerstaanbaar. Een bijzondere vermelding verdient ten slotte ook de ruimtelijke, sfeervolle opname. Een meer dan verdiende Klara dus. Bravo! 

  • Interview op Klara: Music Matters, donderdag 12 maart om 13.30 uurmet Bart Jacobs en cellist Corentin Dellicour. 
  • Cd te horen op Klara: Maestro, vrijdag 13 maart om 14:00 uur.

Beste internationale cd Klassiek

Destination Rachmaninov – The Arrival.
Daniil Trifonov (piano). The Philadelphia Orchestra o.l.v. Yannick Nézet-Séguin.
Deutsche Grammophon.

De Russische pianist en componist Daniil Trifonov heeft op zijn 28ste al een indrukwekkend en foutloos concert- en opnameparcours afgelegd. Zo kreeg hij al in 2016 van het Britse muziektijdschrift Gramophone de ‘Artist of the year award’. In 2018 won hij een Grammy. Voor de krant The Times is hij zelfs “zonder twijfel de meest indrukwekkende pianist van onze tijd”.

Met zijn derde cd ‘Destination Rachmaninov’ voltooit Daniil Trifonov voor Deutsche Grammophon zijn integrale opname van de werken voor piano en orkest van Sergej Rachmaninov.

Trifonov brengt transparantie, een onweerstaanbare schwung en, in de trage delen, ook momenten van diepe introspectie, in het bekende en geliefde derde pianoconcerto, maar ook in het minder uitgevoerde eerste concerto. Net als op de twee andere Rachmaninov-volumes voegt Trifonov ook nu weer eigen, vernuftig gemaakte transcripties toe, van de lieflijke ‘Vocalise’ en het uitgesproken virtuoze ‘The silver sleigh bells’. Onder leiding van de Canadese sterdirigent Yannick Nézet-Séguin zorgt een weelderig klinkend Philadelphia Orchestra – overigens het lievelingsorkest van Rachmaninov zelf! – voor de ideale begeleidingen. Pure luxe, deze stijlvolle uitgave. Het lijstje van uitstekende opnames van de vier pianoconcerto’s van Rachmaninov is intussen erg lang, maar liefhebbers van deze werken zullen ook deze nieuwe reeks aan hun collectie willen toevoegen. 

  • Prijs wordt afgehaald door afvaardiging Deutsche Grammophon België. 
  • Cd te horen op Klara: Maestro, donderdag 12 maart om 14.00 uur. 

CD-prijzen Jazz, uitgereikt door Lies Steppe, presentator Take 6, Around Midnight en Late Night Jazz (Klara)

Lies Steppe © VRT - Joost Joossen

Beste Belgische cd Jazz

Porous Structures.
Machtelinckx – Badenhorst –Cools –Gouband.
Aspen Edities.

‘Porous Structures’ is het nieuwe kwartet van gitarist Ruben Machtelinckx met ook Bert Cools (steelstring¬gi-taar), Toma Gouband (percussie) en Joachim Badenhorst (rieten). Ze gaan voor intense muzikale interactie, maar ze koppelen dat los van het grote gebaar. Elke klank krijgt voldoende plaats en heeft daardoor een maximale impact. Deze muziek kan volop ademen en is geënt op stilte. Want niet spelen is geen gebrek aan klank, maar wél een ruimte gevuld met spanning en mogelijkheden.

Ze blijven trouw aan het credo dat het album siert: ‘We become aware of the void as we fill it.’ In tijden waarin verstilling uitgegroeid is tot pure luxe, is ‘Porous Structures’ een welkome verrassing. Dit album verscheen bij het platenlabel Aspen Edities van Ruben Machtelinckx en Niels Van Heertum. Het is een prachtig object dat met de allergrootste zorg en visie werd samengesteld en dat zet de muziek nog kracht bij. 

  • Prijs wordt afgehaald door Ruben Machtelinckx. 
  • Interview op Klara: Take 6, vrijdag 6 maart om 18.00 uur. 

Beste internationale cd Jazz

Fly or Die II. Bird Dogs of Paradise.
Jaimie Branch.
International Anthem.

Dit is een vrouw in de jazz die alle vooroordelen daaromtrent in één beweging van tafel veegt. Ze wil haar nieuwe thuisstad New York laten horen hoe haar vorige, Chicago, klinkt. Jaimie Branch brengt de swing en vrijheid van de jazz met een punkattitude. Ze is een straffe madam, ze is hypercool en superlief. Niets van wat ze doet is vrijblijvend, haar muziek is doordrongen van engagement. Dat blijkt dus ook op ‘Fly or Die II. Bird Dogs of Paradise’, het tweede luik van haar ‘Fly or Die’-verhaal. Ze kiest extreme beelden, kiest voor de zwaksten in de maatschappij en laffe politici worden niet gespaard. Fly or Die dus. Zullen we samen vliegen? Zullen we samen hoge toppen scheren of apart ten onder gaan? Ze zingt, en schreeuwt het uit op trompet boven een constante, koortsige groove. Ze windt er geen doekjes om, zo is er een ‘Love Song for assholes & clowns’. De passie wint het van de beheersing. Dit is ruwe charme van het soort die de jazz en de muziek in het algemeen vandaag broodnodig heeft. 

  • Prijs wordt afgehaald door Kate Van De Velde, Saudades Tourneen GmbH. 
  • Cd te horen op Klara: Late Night Jazz, maandag 9 maart om 22.00 uur. 

CD-prijzen World, uitgereikt door Bart Vanhoudt, presentator Valckenaers & Vanhoudt, Late Night World & Late Night Shift (Klara)

Bart Vanhoudt © VRT - Geert Van Hoeymissen

Beste Belgische cd World

Refugees for Refugees.
Amina.
Muziekpublique.

In 2016 begon dit project dat in België gestrande vluchtelingen samen op het podium zette. Vele optredens later is er nu een tweede cd ‘Amina’, waarbij meteen opvalt dat de muzikanten enorm naar elkaar gegroeid zijn. Er is nog altijd de afwisseling tussen volksliederen uit Afghanistan, de verfijnde klassieke traditie van Aleppo en Bagdad of Tibetaanse nomadenliederen, de solisten komen uit diverse streken langs de Zijderoute, maar de groep is veel consistenter geworden, onder leiding van oud-speler Tristan Driessens die de muzikale leiding heeft. En ook thematisch zijn ze geëvolueerd. Meer dan over de migratie gaat het nu over het terug oppikken van de draad van het leven in een nieuwe omgeving, de heropstart na de ontworteling. Een hechte groep dus gegroeid op het podium en in volle evolutie (voor een volgende cd zal de naam van de groep veranderen, het statuut van de muzikanten wisselt voortdurend en de noemer ‘Refugees’ dekt wordt minder relevant), en die een perfect vehikel is om die verschillende tradities te kaderen. De link van Brussel met Afghanistan, Irak, Pakistan, Syrië en Tibet. Een deel van de opbrengst van dit album gaat naar Cinemaximiliaan, een platform met en voor nieuwkomers in België, dat perspectief helpt bieden door creatieve projecten. 

  • Prijs wordt afgehaald door Tristan Driessens en Peter Van Rompaey. 
  • Interview op Klara: Music Matters, donderdag 5 maart om 13.30 uur. 
  • Cd te horen op Klara: Late Night World, woensdag 4 maart om 22.00 uur.

Beste internationale cd World

Songs of Our Native Daughters.
Our Native Daughters.
Smithsonian.

Vier songwriters nemen een ongebruikelijk instrument vast en weinig bekend materiaal, en toveren dat om tot denkstof voor deze tijd: Rhiannon Giddens (opera) en Leyla McCalla (cello) hebben een klassieke opleiding genoten, maar zijn nu bekende namen in de afdeling Americana. Daar hebben ze dan meteen de subcategorie Afro-Americana opgestart: Giddens kreeg interesse in de geschiedenis van de banjo, maar ontdekte snel dat het deel van de geschiedenis van dat instrument dat naar Afrika (en de slavernij) leidt, was weggemoffeld in de officiële, ‘blanke’ banjo-canon. Daarom focust ze zich op de vroegste bronnen van de banjo voor repertoire en inspiratie. Met Leyla McCalla, Allison Russell & Amythyst Kiah heeft ze nog drie banjo-zusters gevonden voor het project ‘Songs of our native daughters’ van het Smithsonian National museum of African American History and Culture.

Met z’n vieren bekijken ze dat oude repertoire, maar herwerken het tot een statement voor MeToo-tijden. Ze zingen evengoed over discriminatie vandaag als in het verleden. Ze herschrijven traditionele liederen vanuit het standpunt van de vrouw, of schrijven nieuwe nummers om te getuigen over enkele zwarte bladzijden van de geschiedenis. Ze brengen dat alles met zoveel hartstocht en métier (gesteund door bekende producer en blanke man Dirk Powell) dat ze klinken als een groep die al jaren mee gaat. ‘Songs of our Native Daughters’ is een welluidende geschiedenisles-op-z’n-actueelst, en een schoolvoorbeeld van hoe je creatief omgaat met traditioneel materiaal. 

  • Prijs wordt afgehaald door vertegenwoordiger platenfirma. 
  • Cd te horen op Klara: Late Night World, woensdag 4 maart om22.00 uur.

Meer over Cultuur

Wordt een VRT-podcast verkozen tot de beste podcast ooit?

Dit zijn de winnaars van de Boon 2024

Maak kans op een unieke wandeling met Arnout Hauben

De nachtshift: Storms Staat Op terwijl jij … waarschijnlijk nog ligt te slapen

Brengen podcasts als Night flights het luisterspel weer tot leven?

Nationale Expo ontmaskert de Ensor in elk van ons

Met VRT op de eerste rij bij de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang

Neem een kijkje achter de wolken van De droomfabriek