In de pop-up expo #LikeMe @Sea kunnen kinderen en jongeren niet alleen poseren bij de decors van hun favoriete fictiereeks, maar ook virtueel hun #LikeMe-helden ontmoeten. Ze houden er zelfs een unieke video aan over. De expo is voor alle leeftijden toegankelijk.
Ontmoet je #LikeMe-helden
#LikeMe @Sea pakt uit met een meet & greet-installatie die de grenzen verlegt van de klassieke photobooth. Als bezoeker neem je plaats op een bankje terwijl een van de #LikeMe-helden naast je komt zitten en virtueel in interactie met je gaat. Je houdt er ook een leuke video aan over als herinnering. Dankzij Augmented Reality (AR), of de technologie die de digitale wereld en de échte wereld samenbrengt, kan je dus naast de personages van je favoriete fictiereeks zitten. De levensechte #LikeMe-acteurs in een virtuele beleving ontmoeten, dat spreekt tot de verbeelding van kinderen en jongeren. “Tijdens de eerste seconden van de video zie je hen spontaan lachen wanneer er virtueel een #LikeMe-personage naast hen komt zitten. Die glimlach is goud waard”, aldus Karim Dahdah, projectleider innovatie bij VRT.
Virtuele beleving voor alle leeftijden
De meet & greet-installatie maakt deel uit van een breder innovatieproject om storytelling voor het brede publiek toegankelijk te maken en hen daarbij te betrekken. Daarvoor experimenteert VRT met nieuwe technologische toepassingen om iedereen een stem te geven. Zo is de toegankelijkheid van die virtuele omgeving bewust gekozen, vertelt Karim: “Sommige mensen gaan niet zo gemakkelijk met een smartphone om en al zeker niet om hun verhaal te brengen. Ze zijn niet altijd comfortabel om te spreken tegen een zielloos mobieltje, maar dat zijn ze wel tegen een virtueel, fictief personage waarbij ze op hun gemak zijn en ze zelf geen knoppen moeten bedienen.”
Daarnaast is de installatie volledig geoptimaliseerd voor sociale media en worden de beelden verticaal gefilmd, aangepast aan het scherm van je smartphone. De compacte set-up bevat op maat gemaakte software, maar ook technologie die bij virtuele producties zoals de Peetie Club of Sporza Extra Time wordt ingezet. Met het eindresultaat kunnen mediamakers vlot aan de slag, terwijl je als bezoeker op een toegankelijke manier ondergedompeld wordt in de verhalen en leefwereld van #LikeMe.
De belevingsexpo #LikeMe @Sea werd mogelijk gemaakt door Ketnet, productiehuis Fabric Magic, Stad Blankenberge, Belgium Pier Blankenberge, MNM en natuurlijk VRT. Het event mocht al 10.000 enthousiaste fans ontvangen.
Je kan de pop-up expo nog tot 28 augustus bezoeken in Blankenberge.