dinsdag 17 september 2024
17 september 2024

STIP IT zet in op innovatie: van een VR-ervaring tot een digitale wereld in Roblox

Dinsdag 17 september 2024 - De STIP IT-campagne van VRT, Radio2, Ketnet en MNM is van start gegaan met een reeks innovatieve projecten. Naast onder andere de sensibiliserende actiesong ‘Kijk niet weg’ van Emma Bale en de documentaire ‘Voorgoed verpest?’ op VRT Canvas, breidt STIP IT uit met nieuwe initiatieven om pesten bespreekbaar te maken. Met ‘STIP IT: De pestbril’ en een gloednieuwe Roblox-wereld worden zowel virtual reality (VR) als gaming ingezet om kinderen te confronteren met de realiteit van pesten. 

De Pestbril: Een VR-ervaring die bewustzijn en empathie creëert

STIP IT: De pestbril is een project waarbij kinderen via virtual reality ervaren hoe het voelt om gepest te worden. VRT Innovatie heeft deze unieke VR-ervaring ontwikkeld om de impact van pesten op een vernieuwende manier te tonen. Via een VR-bril stappen vier kinderen en een bekend Ketnet-gezicht in een nagebootste pestsituatie, gebaseerd op waargebeurde feiten. Wat ze zien en ervaren, is het perspectief van een gepest kind: van uitsluiting op de speelplaats tot intimidatie in de schoolbus.

De bedoeling van dit innovatieve programma is om kinderen bewust te maken van de ernstige gevolgen van pesten. Na afloop van de VR-ervaring deelt Ketnet-wrapper Sarah Mouhamou samen met de deelnemers hun gevoelens en gedachten. Ze worden bijgestaan door het kind dat de situatie in het echt heeft meegemaakt. Op die manier stimuleert de ervaring empathie en begrip.

VRT Innovatie benadrukt dat virtual reality kan fungeren als een ‘empathiemachine’. Het vermogen om kinderen tijdelijk in de schoenen van een ander te plaatsen, zorgt voor een diepere bewustwording. Zoals Karrewiet-anker Annabet Ampofo, een deelnemer aan STIP IT: De pestbril, treffend verwoordt: “Wij konden de bril afzetten, maar voor gepeste kinderen is dit dagelijks realiteit.”

STIP IT: De pestbril is vanaf maandag 23 september elke weekdag om 7u45 en 18u40 te zien op Ketnet en VRT MAX.

 

Roblox: Een speelse strijd tegen pesten

Naast VR-innovatie breidt STIP IT zijn impact verder uit naar de digitale spelwereld van Roblox. Roblox is een van de snelst groeiende gameplatforms ter wereld, met dagelijks miljoenen actieve gebruikers. VRT Innovatie speelt in op deze trend met de lancering van een nieuw eiland binnen de Ketnet Kermis in Roblox: de STIP IT School.

In deze virtuele wereld moeten spelers de school bevrijden van pestspoken die de sfeer verzieken. Met behulp van een VR-bril kunnen spelers de onzichtbare pestspoken zien, waarna ze de strijd aangaan om de school opnieuw een fijne plek te maken. Naarmate de lokalen bevrijd worden, krijgen ze hun kleur terug. Spelers worden zo op een speelse manier bewust gemaakt van de effecten van pesten en het belang van actie ondernemen.

Met dit project maakt VRT Innovatie gebruik van de populariteit van Roblox om kinderen op een laagdrempelige manier te bereiken. De inzet van gaming om maatschappelijke problemen aan te pakken, illustreert de voortdurende inspanningen van VRT om innovatieve oplossingen te vinden die zowel aanspreken als tot nadenken stemmen.

“De mediabeleving verandert zeer snel, zeker bij jongeren zien we dat ze zeer actief zijn op gameplatformen. Als VRT is het belangrijk dat we ook aanwezig zijn waar de jongeren elkaar online vinden, dat we ze inspireren en informeren via nieuwe manieren van verhalen vertellen zoals bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van games.”

Gregg Young, Hoofd Video Snackbar VRT Innovatie

Innovatie als kracht voor maatschappelijke verandering

Met STIP IT: De pestbril en de Roblox-wereld toont VRT Innovatie hoe technologie kan worden ingezet om sociale kwesties zoals pesten bespreekbaar te maken. VR zorgt voor een directe en confronterende ervaring, terwijl Roblox op een toegankelijke en speelse manier de boodschap van STIP IT verspreidt. Beide projecten zijn voorbeelden van hoe technologische innovatie een krachtige bijdrage kan leveren aan bewustwording en verandering. De STIP IT-campagne blijft innoveren om een einde te maken aan pesten, zowel online als in de echte wereld. Of het nu via een VR-bril of een digitale spelwereld is, de boodschap is duidelijk: samen kunnen we pesten stoppen.

STIP IT: De pestbril  is  een productie van VRT Studio’s en is vanaf maandag 23 september elke weekdag om 7u45 en 18u40 te zien op Ketnet en VRT MAX.

Dossier: Jongeren

Meer over Jongeren

STIP IT zet in op innovatie: van een VR-ervaring tot een digitale wereld in Roblox

Wees geen wegkijker: allemaal samen tegen pesten met VRT en STIP IT

Samen studeren op relaxe lofi-beats in Bar Madam? Dat kan!

Maak kennis met de mediamakers van morgen: dit was VRT Squad Bootcamp

Nieuwe Ketnet-serie 'Jij beslist: wrappertrip' zet verder in op interactiviteit

Magische start in Brugge: groot kinderkoor vlamt De Warmste Week op gang

Manu Van Acker en Pien Lefranc vlammen langs alle 319 gemeentes van Vlaanderen en Brussel voor De Warmste Week

Geslaagd? De MNM Blokhut telt af naar de zomer