Jaaroverzicht studiedienst 2016

De VRT studiedienst maakte haar kerncijfers 2016 bekend 

Totaalbereik

In 2016 bereikte de VRT wekelijks bijna 4,7 miljoen Vlamingen met haar aanbod op alle merken en platformen samen. Dat komt overeen met 91% van de Vlamingen (15 jaar en ouder). Het volledige informatie-aanbod op radio, televisie en online bereikte wekelijks bijna 4,2 miljoen Vlamingen (81%).

Televisie

In 2016 keek de Vlaming gemiddeld 2u52min naar televisie per dag (zowel live tv als uitgesteld kijken). Dagelijks kijkt 63% van de Vlamingen live televisie, met uitgesteld kijken stijgt dit bereik naar 67%. Het bereik van 2016 is vergelijkbaar met 2015, hoewel het live kijken licht daalt, en er meer uitgesteld naar tv is gekeken (sterker bij kinderen en jongeren).

VRT-televisie haalt in 2016 een marktaandeel van 39,3%, een stijging van bijna 1% in vergelijking met 2015. Dankzij de sportzomer en een sterke prime-time stijgt het marktaandeel van één, één haalt in 2016 een marktaandeel van 32,6%. Canvas sluit 2016 af met een marktaandeel van 5,2%, een lichte stijging tov vorig jaar. Ketnet is nog steeds marktleider bij kinderen, het marktaandeel van Ketnet daalt wel in 2016 naar 21%. Opvallend bij Ketnet is dat 50% van het totale weekbereik ook in contact komt met Ketnet op 1 van de online platformen.

 

Radio

Wekelijks luisterden ruim 5 miljoen Vlamingen naar de radio (92%); 4,3 miljoen daarvan luisterden zelfs dagelijks. VRT bereikte met al haar radionetten samen dagelijks 3,1 miljoen Vlamingen en wekelijks zelfs meer dan 4 miljoen (74% van de Vlamingen).

In de eerste 6 maanden van het jaar bedroeg het marktaandeel van VRT-radio 63,9%. In 2015 bedroeg het marktaandeel nog 62,1%. Op Radio 2 na steeg het marktaandeel van alle VRT-netten in 2016. Radio 2 blijft wel afgetekend marktleider met een marktaandeel van 28,9%. Studio Brussel is het tweede grootste net op de Vlaamse radiomarkt met een marktaandeel van 13,6%. MNM en Radio 1 haalden een marktaandeel van respectievelijk 10,2% en 8,8%. Klara haalde een marktaandeel van 2,3%. 

Web

In 2016 bezochten gemiddeld per dag 918.254 unieke bezoekers de VRT-websites. Dat is 12,1% meer dan vorig jaar. Onder meer het turbulente jaar speelde een rol in de stijging, maar ook het belangrijke sportjaar had een grote impact. Zo haalde Sporza.be dagelijks bijna 371.000 unieke bezoekers (+20%) en Deredactie.be 357.000 unieke bezoekers (+15%). Op 22 maart surften ruim 1,5 miljoen bezoekers naar Deredactie.be.

Op de VRT-websites werden 175.071.548 videoclips gestart, dat is  meer dan vorig jaar (+5,4%)

De fragmenten waren hoofdzakelijk afkomstig van de VRT-televisienetten (16.947.907 videostarts op Een.be, 6.987.574 op Canvas.be en 45.275.616 op Ketnet.be) en de themasites (56.638.564 videostarts op Deredactie.be en 43.638.914 op Sporza.be).

Er waren dagelijks ruim 243.000 bezoekers die video keken op de VRT-sites in 2016. Deredactie.be kent het grootste aantal videokijkers. Dagelijks bereikt het 73.000 streamers.
 

Sociale media

In totaal waren er 24 miljoen interacties (liken, commenten, sharen, tweeten,…) op de sociale media-pagina’s van VRT (Facebook, Twitter, Instagram). Van deze 24 miljoen interacties waren er bijna 19 miljoen via Facebook, dat daarmee nog steeds het grootste sociale media-platform blijft. Instagram kent wel de grootste groei voor VRT en verdubbelt z’n impact in vergelijking met vorig jaar.  

Als we alle Facebookfans van de VRT pagina’s optellen, kent VRT 2 miljoen Facebookfans. Verschillenden daarvan liken natuurlijk meer dan 1 pagina van VRT. Als we daarmee rekening houden heeft VRT 1 miljoen verschillende Facebookfans in Vlaanderen. Dat zijn er bijna 300.000 meer dan een jaar geleden. Studio Brussel blijft de grootste Facebookpagina van VRT met ruim 425.000 Facebookfans.
In totaal interageerden bijna 1,8 miljoen verschillende mensen op posts van VRT op Facebook. Dat is evenveel dan een jaar geleden.
 

Impact

VRT blijft een huis van vertrouwen. Zeven op de tien Vlamingen zegt (veel) vertrouwen te hebben in de VRT. Daarmee is VRT nog steeds één van de instellingen waar de Vlaming het meest vertrouwen in heeft. Op het vlak van nieuws heeft de Vlaamse mediagebruiker het meest vertrouwen in het nieuwsaanbod van VRT. Drie vierde van de Vlamingen heeft vertrouwen – of zelfs veel vertrouwen – in het nieuws dat VRT aanbiedt via radio, televisie of online. In andere nieuwsbronnen (van commerciële omroepen, kranten en tijdschriften of online media) heeft de Vlaming minder vertrouwen.

Twee derde van de Vlamingen vindt het belangrijk dat Vlaanderen een eigen publieke omroep heeft en schrijft aan de VRT behoorlijk wat impact toe. Veel mediagebruikers geven aan dat VRT hen helpt hun algemene kennis te vergroten en hen interessante dingen leert. Maar VRT helpt de mediagebruikers vooral om up-to-date te blijven met wat er in de wereld gaande is.

Met specifieke acties kan de VRT ook heel wat impact genereren op verschillende terreinen. Zo verklaarde de helft van de luisteraars van de 100 op 1 (de hitlijst van de beste Belgische muziek op Radio 1) dat ze dankzij deze actie Belgische muziek hebben leren kennen die ze voordien nog niet kenden. Ook de verhaallijn rond de transformatie van Franky naar Kaat in Thuis had impact op mediagebruikers. Zestig procent van de Vlamingen die deze verhaallijn hebben gevolgd, verklaarde achteraf dat Thuis op die manier het onderwerp van transgender meer bespreekbaar had gemaakt in Vlaanderen. De uitzendingen op VRT rond het EK Voetbal hadden dan weer een impact op de sociale cohesie: zeven op de tien Vlamingen vinden dat het kijken naar de Rode Duivels iets is wat het hele land (even) met elkaar verbindt. Ook de Move tegen pesten van Ketnet heeft zijn effect niet gemist: 83% van de kinderen vindt dat er dankzij de Move tegen pesten minder gepest wordt.