Dit is geen gewoon boek met het alfabet. Dus zeg niet aa, bee, see, dee, ee tot zet.Doe s zoals een slang die sisten m zoals bij een taart die heel lekker is.Soms horen letters bij elkaar. Dan krijg je klanken als eu, oe, ui, ch en ng, echt waar. Lees in dit boek over elke letter een verhaalen ontdek zo alle letters en klanken van onze taal.
Als specialist in beginnende geletterdheid weet Isabelle Gielenals geen ander op welke manier je een kind het leren van lettershet best kunt aanreiken. Het alfabet is daarbij niet het meest logischewerkinstrument. Want de a van appel is niet dezelfde a alsde aa die je hoort in avond, en de e van emmer is niet dezelfde eals de ee die je hoort in egel. Daarom groeide het idee een letterboek te maken waarbij nietwordt uitgegaan van het alfabet, maar van de manier waaropkinderen leren lezen. De keuze van de klanken die aan bod komenis weloverwogen, net als de volgorde waarin ze aan bodkomen.
Dit boek begint daarom niet met de a, maar met de k ende i. Want het eerste woordje dat veel kinderen leren op school,is 'ik'. Dit boek sluit dus mooi aan bij de leesmethodes die opschool gebruikt worden. In aap leest een letter krijgt elke klank zijn eigen verhaaltje. Entussen die verhaaltjes door komen sommige verhaallijnen af entoe samen. Opeens zie je de kameleon met de bonte sokken vande k weer opduiken bij de s, waar hij een stevig gesprek voertmet de slang die de sieraden van de koning wil stelen.
In elke prent kun je op zoek gaan naar de klank die centraal staat. Zo wordt letters leren ook leren kijken, ontdekken en genietenvan de grapjes in het verhaal en de illustratie. Extra leuk is dat sommige personages die we al kennen uit de samenleesboekjesook in de verhaaltjes voorkomen (aap, mol, sam,muis...). Er is dus een duidelijke link met de samenleesboekjes. Want samen lezen is het perfecte vervolg op samen letters leren.