Naar video Naar audiodescriptie
Meer van dit programma

The Campaign Against the Climate

Het zou nog meer dan 10 jaar duren voor Anuna De Wever geboren zou worden, Boudewijn is koning en Wilfried Martens begint aan zijn achtste regering. Het is 1988 en de wereld is het erover eens: er moet actie worden ondernomen worden tegen de klimaatverandering. Maar dan gebeurt er iets merkwaardigs en staan we voor de klimaatcrisis die we vandaag kennen.

De grootste oliemaatschappijen van de wereld waren de eersten om de klimaatverandering op te merken. Maar in plaats van actie te ondernemen, lanceren ze een campagne tegen het klimaat. We onderzoek hoe die campagne eruitzag en wie erachter zat. Uit interne documenten en interviews met betrokkenen van toen reconstrueren we hoe de olie-industrie jarenlang de publieke opinie beïnvloedde over de verandering van het klimaat.

Wetenschappers in dienst van verschillende oliemaatschappijen die de eerste veranderingen vaststelden werden buitengegooid en vervangen door dezelfde mensen die voor de tabaksindustrie twijfel zaaien over de schadelijkheid van roken. En hoe de oliemaatschappijen zich nu proberen voor te doen als pioniers in groene investeringen, terwijl hen tegendeel waar is. Dit is het verhaal over een kleine groep mensen met een gigantische invloed op onze toekomst.

Docu Nieuws en actua 2020 52 min
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op Whatsapp Deel via E-mail Kopieer url

Feedback

Sluit Login Venster

Er is geen feedback survey actief.