Van Thillo verwacht "duik" in omzet Persgroep

De financiële crisis, die zich in de media vooral laat voelen via een daling van de reclame-inkomsten zal tot "een serieuze duik" van de groepsresultaten van De Persgroep leiden. Dat heeft gedelegeerd bestuurder Christian Van Thillo gezegd. In 2008 was er wel nog een stijging in de omzet.
De Persgroep zag in 2008 de bedrijfsopbrengsten met 4 procent stijgen tot 555,3 miljoen euro. De nettowinst (aandeel van de groep) steeg met 9 procent tot 37,1 miljoen euro. Onder meer Q-music Nederland, dat in 2008 voor het eerst winstgevend was, droeg bij tot de groeicijfers, aldus Van Thillo (foto in tekst).
De reclame-inkomsten, die 45 procent uitmaken van de omzet van De Persgroep, namen ondanks de crisis nog licht toe in 2008.

Sinds het vierde kwartaal van 2008 manifesteert zich echter "een totale breuklijn met alle historische evoluties". De jobadvertentiemarkt en de radiobestedingen worden het hardst getroffen. "Wat we nu zien, is "du jamais vu" ", zei Van Thillo, "en er zijn nog geen tekenen van herstel."

De verwachte daling van de reclame-inkomsten dit jaar "zal zonder twijfel een serieuze impact, maar geen desastreuze, hebben voor De Persgroep."

De Persgroep investeert 130 miljoen euro in PCM

De kapitaalsverhoging van De Persgroep bij PCM zal uiteindelijk 130 miljoen euro bedragen, wat het bedrijf een belang van 58,4% oplevert in de Nederlandse onderneming.
De Persgroep sloot begin maart een principeovereenkomst af met de uitgever van onder meer NRC Handelsblad, de Volkskrant en Trouw. Daarin was sprake van 100 miljoen euro en een bedrag van 51%.

Van Thillo bevestigt dat er "een intentie is om NRC Handelsblad" te verkopen. De opbrengst van de verkoop zal gebruikt worden om de schulden van PCM verder af te bouwen. Van Thillo wordt de nieuwe CEO van PCM.