Nog geen witte rook voor Opel

Er is nog geen akkoord over de overname van Opel. De Duitse regering onderhandelde de hele nacht, maar kon nog geen knopen doorhakken. Fiat en Magna zijn wel de belangrijkste kandidaten.
De Duitse regering zat in Berlijn de hele nacht bijeen met mogelijke overnemers, toplui van moederbedrijf GM en andere specialisten. Maar een definitieve oplossing voor Opel kwam er niet uit de bus.
Minister van Economie Karl-Theodor zu Guttenberg had vooral kritiek op moederbedrijf GM, dat nog eens 300 miljoen euro extra vroeg van Opel. "We werden verrast door enkele nieuwe getallen", zei Guttenberg.

De Duitse regering heeft een overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro klaar om Opel te helpen. "Maar momenteel is het risico voor ons nog te groot om met geld over de brug te komen. De Amerikanen moeten begrijpen dat we dat geld niet zomaar gaan geven zonder voorwaarden te stellen."

De regering heeft nu bijkomende vragen gesteld, onder meer aan de Amerikaanse overheid. De tijd dringt, want GM stevent af op een faillissement. Morgen verwacht de Duitse regering een antwoord uit de VS en een antwoord van Fiat en Magna.

Die laatste 2 bedrijven liggen in polepositie om Opel over te nemen. Ze hebben intussen inzage gekregen in de boekhouding van Opel. De plannen van de mogelijke overnemer Ripplewood konden de regering niet overtuigen. Die investeerder is afgevallen.

Agoria pleit voor fabriek Antwerpen

Agoria, de federatie van de technologische industrie, vraagt de overheden in ons land de inspanningen voor Opel Antwerpen niet op te geven.

Agoria waarschuwt voor een onderschatting van de impact bij een eventuele sluiting van Opel Antwerpen. "Direct en indirect zorgt dit bedrijf voor minimum 5.000 jobs, waaronder heel wat laaggeschoolden en jobs bij kmo's. Wie dit niet veel vindt, moet ook zeggen hoe ze in deze crisis hetzelfde aantal jobs willen creëren."

"De automobielindustrie zit bovendien in volle overgang naar een nieuwe generatie voertuigen gebaseerd op groene technologie met nieuwe aandrijfsystemen, materialen en telematica. Indien we deze overgang missen, zijn we definitief uitgeschakeld voor toekomstige investeringen", zegt directeur-generaal Wilson De Pril.

Agoria benadrukt dat Opel Antwerpen op basis van een gezond businessplan nog een toekomst heeft, aangezien het "een van de meest efficiënte en flexibele autofabrieken van Europa is". Vanmorgen hadden enkele economen verklaard dat een sluiting van de fabriek in Antwerpen geen nationale ramp zou betekenen.