".. Maar wees je wel van de tram bewust!"

De Lijn zet de volgende maanden een grote campagne op touw om de toeristen en de kustbewoners te wijzen op de gevaren van de kusttram. De campagne loopt onder de slagzin "Geniet van de kust, maar... wees je wel van de tram bewust!".
Het aantal ongelukken met de kusttram neemt af ondanks het toenemend aantal gereden kilometers. In 2003 waren er 97 ongelukken toen 2,2 miljoen kilometers werden afgelegd. Vorig jaar waren er 69 ongelukken bij 3 miljoen afgelegde kilometers. Van alle ongelukken tussen 2002 en 2008 kende 40 procent een dodelijke afloop. Dertig procent van de slachtoffers raakte zwaargewond. De gemiddelde leeftijd bij de dodelijke ongelukken is 72 jaar.

Uit de statistieken blijkt dat vooral tijdens de zomermaanden ongelukken gebeuren. Dat is het gevolg van de vele toeristen die de kust bezoeken. Toch blijkt dat ook een derde van de slachtoffers kustbewoners zijn. Nog veel voetgangers denken dat een zebrapad voorrang heeft op een spoorvoertuig. De tram heeft echter altijd voorrang.

De Lijn en de wegbeheerders investeerden de jongste jaren fors in veiligheid. De trams werden in 2002 nog voorzien van een zachte bumper en opschep waardoor de kans kleiner wordt om onder de tram terecht te komen. De infrastructuur onderging grote wijzigingen, zoals het afschaffen van oversteekpunten, het creëren van een eigen bedding, voorsorteerstroken voor linksafslaand verkeer en sluizen voor voetgangers en fietsers die de sporen willen kruisen.

De sensibiliseringscampagne tijdens de zomer kost zo'n 30.000 euro. Het campagnebeeld zal worden verspreid via grote zeilen aan de tramhaltes, advertenties in publicaties en een folder.