Kort geding tegen lowcostterminal Zaventem

Luchtvaartberoepsverenigingen BATA, B.A.R. Belgium en AOC en de 52 bij hen aangesloten luchtvaartmaatschappijen stellen een procedure in kort geding in tegen Brussels Airport. Ze doen dat om te voorkomen dat Brussels Airport een nieuwe lowcostterminal opent.
Het project van de lowcostterminal dreigt volgens de vakverenigingen en luchtvaartmaatschappijen tot een grote discriminatie te leiden "waar 90 procent van alle passagiers het slachtoffer van wordt". Ze roepen de overheid op om als aandeelhouder van de Brussels Airport Company haar verantwoordelijkheid te nemen.
Het project is economisch onzinnig, luidt het. Op een moment dat de passagiersaantallen dalen, wil Brussels Airport investeren in meer capaciteit, terwijl er nu sowieso reeds een overcapaciteit is en andere luchthavens massaal besparen. De investeringen zullen zich ongetwijfeld vertalen in extra kosten voor zowel luchtvaartmaatschappijen als passagiers.

Daarnaast stellen de vakverenigingen dat het lowcostsegment nu reeds nadrukkelijk aanwezig is in Brussel en dat het klassieke opsplitsingsmodel tussen "lowcost" en "full service" luchtvaartmaatschappijen voorbijgestreefd is.

"De lowcostterminal is een project tegen de Belgische luchtvaart en tegen de Belgische tewerkstelling. Bovendien gaat de verkeerde perceptie ontstaan dat wie niet van daaruit opereert,  alleen maar dure tickets aanbiedt", klinkt het.

Het project is volgens de beroepsverenigingen verder ook in strijd met de Belgische en internationale wetgeving. Bovendien hekelen ze de weigering van Brussels Airport om over te gaan tot overleg.

"Inspelen op een specifieke vraag"

Brussels Airport-woordvoerder Jan Van der Cruysse (foto) stelt in een reactie dat de nieuwe terminal helemaal niets te maken heeft met capaciteit, maar er komt op vraag van klanten naar een aangepast product.
Lowcostklanten hebben hun eigen wensen om goedkoper en sneller te kunnen werken, zij betalen bovendien al jaren voor meer infrastructuur dan ze nodig hebben, luidt het.

Tegen 2015 zou de helft van de passagiers voor lowcostmaatschappijen kiezen. Andere luchthavens zetten daarom in op lowcost en Brussels Airport kan niet achterblijven met een antwoord op een specifieke vraag vanuit de markt.

Van der Cruysse benadrukt dat de luchtvaartmaatschappijen die het kort geding instellen, een belangrijke partner zijn voor Brussels Airport en dat "de deur steeds openstaat voor overleg".