Topfavoriete Mayu Kishima maakt het waar

Op de vierde finaleavond van de Koningin Elisabethwedstrijd is het voor de eerste keer stil geworden bij het Canvaspanel. Violiste Mayu Kishima (foto boven) maakte haar favorietenrol waar. "Ik kan hier alle positieve adjectieven gebruiken", vatte kenner Paul De Clerck het samen. Door de prestatie van Mayu Kishimi verdween de andere finaliste, Park Ji-Yoon, in het niets.
Park Ji-Yoon trad als eerste aan en opende de avond met de sonate in G van Maurice Ravel. Een geslaagd begin voor de Koreaanse, vond het Canvaspanel. "Fenomenaal, en hoe ze de blues speelde, we zaten echt in New York", reageerde Paul De Clerck enthousiast.
Vooral de manier waarop Park Ji-Yoon met pianist Tobias Koch speelde, viel in de smaak. "Koch diende de finaliste écht goed. Het was een goed duo", oordeelde Diederik Suys.

Het opgelegde werk Agens van Cho Eun-Hwa leidde opnieuw tot heel wat discussie. De panelleden vonden het concerto nog altijd niet geschikt voor het concours. Park Ji-Yoon hield zich aan de partituur.

"Misschien wilde ze dat wel of juist niet", stelde Rudolf Werthen. Ook De Clerck had graag gehad dat de finalisten wat meer vrijheid namen bij Agens. "Ze durven niet uit angst beoordeeld te worden op inexactheid."

Bij het concerto in D op.35 van Peter Tsjaikovski ging Park Ji-Yoon de mist in. "Ze is fijnzinnig en elegant, maar bij dit concerto ging ze er vaak naast", zei Werthen. Hij hoorde ook een paar valse noten. "Er zijn anderen die Tsjaikovski straffer brengen", rondde De Clerck af.

"Mayu Kishima laat littekens na op ziel"

De Japanse Mayu Kishima startte met sonate nr.1 in f op.80 van Sergej Prokofjev. "Ik was diep onder de indruk. De violiste speelt niet alleen alle noten, maar ook alles achter de noten", hoorde Werthen. Ook Suys werd er stil van: "De manier waarop ze communiceert met de pianist, ze gaat lichamelijk tot bij de pianist, heel intuïtief." De Clerck gebruikte het woord magie voor haar versie van Prokofjev.
Ook bij Agens verbaasde Mayu Kishima. "Ze is onwaarschijnlijk op alle vlakken, ik kan er  niets op zeggen", aldus De Clerck. Suys zag dat de violiste zich bij het opgelegde werk "amuseerde". "En dat is toch de bedoeling", dachten de kenners.

Om af te sluiten bracht Mayu Kishima concerto in D op.77 van Johannes Brahms. Het leverde haar een staande ovatie op. "Dit is een topvioliste", benadrukte Werthen. "Alle positieve adjectieven zou je hier kunnen gebruiken. Dit laat littekens na op mijn ziel", bekende De Clerck.