Voortaan ook Opels in Canada, VS en Rusland?

In het reddingsconcept voor autobouwer Opel spreekt de Canadees-Oostenrijkse overnemer Magna-Steyr over een mogelijke afbouw van 11.000 banen bij General Motors Europe. Daarvan zouden er 2.500 wegvallen in Duitsland, de rest elders in Europa.
De overnemers van Opel willen ook in hun land Opels produceren : GAZ in Rusland en Magna in Canada en de VS.
De grote baas van de Russische autobouwer GAZ, Oleg Deripaska, verwacht dat er in de toekomst zo'n 180.000 Opels per jaar in Rusland zullen worden gebouwd. De Opels zouden in Nisjni Novgorod op 450 kilometer ten oosten van Moskou van de band. Het bedrijf is vooral gekend als de bouwer van de Volga, de auto waar in Sovjettijden vooraanstaande Russen mee reden en het bouwt nu luxewagens en transportvoertuigen voor het leger (foto).

Sberbank, de grootste financiële instelling van Rusland dat samen met GAZ een participatie in Opel neemt, noemt de instap een grote kans voor de Russische autosector. "Het is een zeer grote opportuniteit voor het land: men krijgt voor een nooit gekende lage prijs een van de technologisch meest geavanceerde producenten van Europa", aldus German Gref, de directeur van de door de staat gecontroleerde bank.

De CEO van Magna-Steyr van zijn kant heeft al gezegd dat hij Opels wil gaan bouwen in Canada en de Verenigde Staten. In de VS heeft GM al de Saturn gebouwd met de motor van de Opel Vectra en er zijn plannen voor een Amerikaanse versie van de Opel Astra.

Akkoord

Vannacht heeft de Duitse regering een akkoord bereikt met General Motors - het Amerikaanse moederbedrijf van Opel - en het Canadees-Oostenrijkse Magna-Steyr en twee Russiche groepen rond een overname. De Duitse regering staat garant voor een overbruggingskrediet van anderhalf miljard euro.
Magna-Steyr krijgt 20 procent van het kapitaal, de Russische Sberbank en de Russische vrachtwagen- en busbouwer GAZ samen 35 procent. Samen is dat een meerderheid. General Motors houdt 35 procent over, de werknemers zouden 10 procent krijgen.

Opel komt ook terecht in een soort beheersmaatschappij onder toezicht van de overheid. Dat moet de autobouwer beschermen tegen verdere verwikkelingen rond het noodlijdende GM in de Verenigde Staten. Dat is van plan om maandag een gerechtelijk akkoord aan te vragen.

"Zo veel mogelijk banen behouden"

Magna-Steyr zegt dat het zo veel mogelijk arbeidsplaatsen bij Opel wil behouden. "Elke job die verloren gaat, is er een te veel", zegt Siegfried Wolf (foto), co-voorzitter van Magna-Steyr, na de bekendmaking van het akkoord.
Maar dat er banen zullen sneuvelen, is onvermijdelijk. Magna-Steyr heeft laten verstaan dat 11.000 van de 55.000 banen bij General Motors Europe mogelijk kunnen verdwijnen, maar hoeveel precies en waar, blijft een open vraag.

In Duitsland, waar 26.000 mensen werken, zouden mogelijk 2.500 banen verdwijnen, zo lieten Duitse functionarissen verstaan. Nog volgens die functionarissen verdwijnen wellicht 7.500 tot 8.500 banen elders in Europa. Opel heeft behalve fabrieken in Duitsland ook vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Polen en in België, in Antwerpen.

"We zullen tijdens de volgende weken gesprekken voeren met alle landen waar Opel-vestigingen zijn. We zijn zeer optimistisch dat we oplossingen kunnen vinden om zo veel mogelijk banen te behouden", aldus Siegfried Wolf van Magna-Steyr.

"Werknemers hebben deze kans verdiend"

De Duitse bondskanselier Angela Merkel ziet de dingen in eerste instantie in een grotere dimensie. Volgens haar creëert de overname een toekomstperspectief voor Opel.
De werknemers van Opel hebben deze kans volgens de bondskanselier verdiend, want niet zij zijn de oorzaak van de huidige malaise, maar wel het wanbeheer bij GM in de Verenigde Staten. Ze noemde de onderhandelingen over de overname ook een "geslaagde test voor de trans-Atlantische relaties".

Klaus Franz, de voorzitter van de Europese ondernemingsraad van Opel, is opgelucht dat er voor Magna is gekozen, en niet voor Fiat. "Een megafusie in een industrie die met overcapaciteit kampt, kan niet werken", zegt Franz.