De schuldeisers van GM zijn bijgedraaid

54 procent van de schuldeisers van General Motors is nu toch bereid om hun leningen om te zetten in 10 procent aandelen in een nieuwe autobouwer. Het akkoord moet een Chapter 11 en een doorstart met een afgeslankt GM makkelijker maken.
De Amerikaanse overheid zal dan met vers geld over de brug komen. Vorige week nog weigerden de meeste schuldeisers die demarche maar ze zijn in het weekend bijgedraaid.

Algemeen wordt verwacht dat GM morgen Chapter 11 aanvraagt. Daardoor krijgt de autobouwer bescherming tegen de schuldeisers en kan een faillissement worden afgewend.

Chapter 11

Morgen, 1 juni, verstrijkt de deadline die de Amerikaanse overheid had gesteld. General Motors moest tegen die datum een ingrijpend herstructureringsplan op tafel leggen of een beroep doen op Chapter 11. Het zal dus waarschijnlijk dit laatste scenario worden.
En daarmee komt GM op het lijstje van andere Amerikaanse mega-bedrijven die een beroep deden op de beschermingsprocedure van Chapter 11: Lehman Brothers, Chrysler, Texaco en Delta Airlines.

Waarschijnlijk komt er een nieuw bedrijf dat zich zal focussen op de merken Chevrolet en Cadillac. De merken Hummer en Saturn worden wellicht verkocht en intussen zal het bedrijf drijvende gehouden worden met kredieten van het Amerikaanse ministerie van Financiën.

General Motors was meer dan zeventig jaar lang het grootste autoconcern ter wereld. In 2005 verkocht het nog meer dan 9 miljoen auto's. De huidige wereldwijde crisis dwong GM op de knieën, het aandeel zakte vrijdag zelfs onder de 1 dollar; het is nu een schamel "centjesaandeel".