"Suske en Wiske"-film niet erg opwindend

Ruim 60 jaar geleden werden ze door hun geestelijke vader Willy Vandersteen op de wereld gezet en sindsdien maken Suske en Wiske (inclusief haar lappenpop Schanulleke), samen met Lambik, Tante Sidonia, Jerommeke en Professor Barabas, deel uit van het collectief geheugen in Vlaanderen en deels ook in Nederland. Dat er nu een lange animatiefilm rond deze stripfiguren gemaakt werd, hoeft dus veel minder te verbazen dan het feit dat het zo lang geduurd heeft.
De reden is nochtans eenvoudig: animatiefilms kosten veel meer dan gewone bioscoopfilms in het zogenaamde live-actiongenre. De productie van "Suske en Wiske & de Texas Rakkers" heeft tussen de 9 à 10 miljoen euro gekost, waarbij het trouwens opvalt dat de producenten van Skyline Entertainment erin geslaagd zijn om die financiering enkel en alleen vanuit de Benelux rond te krijgen.
Toch mikken zij met deze digitale animatiefilm op een veel internationaler en ruimer publiek. Ze hebben er dus goed aan gedaan om voor dit eerste grootschalige tekenfilmavontuur - de bedoeling is dat er nog andere animatiefilms zullen volgen - het bekende album "De Texas Rakkers" uit 1959 te kiezen.

Voor het publiek buiten de Benelux, dat dus niet of nauwelijks vertrouwd is met Sus, Wis et alii, zal er dus hoe dan ook de herkenbaarheid van het westerngenre zijn.

Jim wil de grootste zijn

Een van de meest klassieke ingrediënten en/of conventies van de western is die van het stadje, inclusief saloon, dat door een of andere booswicht en zijn trawanten geterroriseerd wordt.
Maar de manier waarop en de reden waarom boef Jim het Texaanse stadje Dark City in zijn greep houdt, is zeker nog niet eerder vertoond.

Met de hulp van een Indiaans toverpoeder wil hij alles en iedereen verkleinen, zodat hij zelf de grootste kan zijn. Een van zijn slachtoffers, de Texas Ranger Tom, wordt in zijn verkleinde vorm in een lege whiskyfles gestopt (boef Jim is namelijk ook nog eens een illegale stoker ) en komt zo in een whiskylading richting Europa terecht. Daar krijgt hij de echte helden van het verhaal, namelijk Suske en Wiske, zover dat ze naar Dark City afreizen om daar orde op zaken te stellen.

3D maar zonder brilletje

De proloog van "Suske en Wiske & de Texas Rakkers" oogt veelbelovend, want zo’n typische westerngier zorgt voor een visueel aantrekkelijke introductie van het westerndecor in vogelvlucht en maakt tegelijk duidelijk waarom er sprake is van 3D-animatie, alhoewel het hier zeker niet het brilletjesprocédé betreft. 
Maar van zodra de personages geïntroduceerd worden, blijkt dat de makers resoluut voor de look van plastieken speelgoedfiguurtjes gekozen hebben, met de bijhorende nogal houterige motoriek.

Die esthetische, annex technologische aanpak roept weliswaar herinneringen op aan de "Toy story"-personages van weleer, maar in dat geval ging het inderdaad om... speelgoedfiguurtjes.

Volgens de gegevens in de persmap werden meer dan 30 scenarioversies geschreven. Dat klinkt indrukwekkend, maar uiteindelijk nog altijd niet voldoende. Dat coscenarist Guy Mortier enkele Humo-covers in het verhaal mocht binnensmokkelen, kan nog onder knipooghumor gecatalogeerd worden.

Maar andere vormen van product placement, zoals camions van Dreamland of Colruyt die door het beeld rijden, zijn niet zozeer grappig dan wel belachelijk. Een roze wegwijzer naar Brokeback Mountain of Jerommeke die een paar klassieke Schwarzenegger-citaten mompelt, situeert zich qua komisch gehalte zo’n beetje middenin.

Kennismaking voor de kids

Elke generatie heeft recht op zijn eigen nostalgie. Misschien zullen de kids, die nu via deze digitale animatiefilm (beter) bekend raken met de personages en de avonturen van Suske en Wiske, over enkele decennia vol heimwee terugdenken aan deze eerste kennismaking. 
En hoe spannend, opwindend en fantasierijk zij dat toen - nu dus - vonden. Zo denk ik namelijk terug aan het stripverhaal dat ik lang geleden met jongensoogjes gelezen heb.

Maar nostalgie laat zich niet makkelijk vergelijken. Deze animatiefilm is nu gemaakt en ik kan hem nu alleen maar met een volwassen blik bekijken en vaststellen dat het resultaat niet bijster spannend, opwindend of fantasierijk oogt.

Jan Temmerman

Suske & Wiske en de Texas Rakkers

regie: Wim Bien en Mark Mertens
stemmen: Sien Eggers, Lucas Van den Eynde, Filip Peeters, Bruno Vanden broecke, Lien Van De Kelder, e.a.
release: dinsdag 21 juli