Vakbonden waarschuwen beide overnemers Opel

Wie er ook Opel overneemt, de nieuwe eigenaar -Magna of RHJ- zal zich moeten engageren tegen fabriekssluitingen en gedwongen ontslagen. Dat zegt Rudi Kennes van het ABVV Metaal.
Dat het een cruciale week wordt voor Opel en voor Antwerpen in het bijzonder, ontkent Rudi Kennes van ABVV Metaal niet in De ochtend op Radio 1.
Toch verwacht hij niet dat er vannacht al een beslissing zal zijn over wie er nu de controle over Opel/Vauxhall zal overnemen. Vannacht komt de raad van bestuur van het Amerikaanse moederbedrijf General Motors bijeen over de zaak.

Kennes merkt op dat het gaat om de raad van bestuur van het nieuwe en afgeslankte GM en dat die mensen de zaak liever nog wat zullen doorpraten. Daarom verwacht hij eerder de volgende dagen of zelfs op het einde van de week te vernemen of het Canadese Magna dan wel RHJ de teugels van Opel in handen gaan nemen.

"Geen sluiting of gedwongen ontslag"

De Duitse regering en de vakbond IG-Metall geven de voorkeur aan Magna en de deelstaten Thuringen en Hessen dreigen ermee om geen steun te verlenen als het investeringsfonds RHJ de buit binnenhaalt.
Ook de Europese ondernemingsraad had zich eerder voor Magna uitgesproken, maar Kennes houdt zich nu wat op de vlakte.

Wie het ook wordt, Kennes eist dat de Europese vakbonden zich eensgezind engageren tegen fabriekssluitingen en gedwongen ontslagen voor iedereen. Die eisen zullen op tafel komen als de vakbonden gaan praten met de nieuwe investeerder.

De bonden hopen ook druk te kunnen uitoefenen op General Motors om de juiste keuze te maken, zegt hij. Hoe dan ook is het personeel van Opel Antwerpen met vakantie, maar uit de contacten die hij heeft, zegt Kennes dat velen de moed laten zakken.

GM staat voor de keuze

Vannacht komt de raad van bestuur van het nieuwe General Motors Company bijeen in Detroit. Naast de herstructurering van het eigen bedrijf, staat ook het afstaan van de controle over het Europese filiaal Opel/Vauxhall op de agenda.

GM kan kiezen uit twee kandidaten: de Canadese producent van auto-onderdelen Magna (gesteund door de Russische Sberbank) en het Belgisch-Amerikaanse investeringsfonds RHJ.

De top van GM -nu volledig in handen van de Amerikaanse overheid- zou een voorkeur hebben voor RHJ. Toch kunnen de Duitse federale en deelregeringen een grote stok achte de deur houden omdat een doorstart van Opel afhankelijk is van hun overheidsgaranties. De Duitsers zien Magna liever komen.