"The brothers Bloom" wil iets té charmant zijn

Twee broers die al hun hele leven mensen een rad voor de ogen hebben gedraaid, kiezen een steenrijke jonge vrouw als laatste slachtoffer voor een uitgesponnen oplichting. "The Brothers Bloom" heeft al de juiste ambities en regelmatig de juiste ideeën maar wil zo graag in de smaak vallen dat hij finaal over zijn eigen voeten struikelt.
Mocht iemand u ooit vragen of er nog nieuwe regisseurs zijn die we maar beter in de gaten houden, dan mag u zeker de naam Rian Johnson laten vallen.
De man heeft nog maar anderhalve goeie film gemaakt (zijn debuut "Brick" was een hele voltreffer, deze "The brothers Bloom" een halve), maar hij laat een creativiteit en verteltalent bewonderen dat niet liegt.

In "The brothers Bloom" merk je het vooral aan een handvol momenten. Het personage van Rachel Weisz dat zichtbaar bloost bijvoorbeeld (zo schattig!), of Adrien Brody die in slow motion voorbij de voorruit van Weisz’ Maserati vliegt.

Of nog een shot op een dak waar een grote graffiti staat van een man die een pistool tegen zijn hoofd gericht houdt, waarop een openknallende deur klinkt alsof dat pistool afgevuurd wordt.

De kracht van verhalen

In tegenstelling tot "Brick", waar Johnson de regels van het film noir-genre knap toepaste op de middelbare school, heeft "The brothers Bloom" echter alle moeite om een consistente sfeer te vinden.
Johnson wil duidelijk iets vertellen over de kracht van verhalen en hoe aantrekkelijk we het vinden om meegesleurd te worden in een alternatieve werkelijkheid.

Aanvankelijk krijgt de film dat zelf ook voor elkaar. Mark Ruffalo en Adrien Brody spelen twee broers die al van kindsbeen af zichzelf verrijken door anderen om de tuin te leiden.

Ruffalo (de oudste) is de leider, de persoon die de scenario’s voor de oplichterijen verzint. Brody volgt hem omdat hij het zelfvertrouwen mist om op eigen benen te gaan staan.

Net iets te opdringerig

Aan het begin van "The brothers Bloom" (na een inleiding) zien we hoe Brody voor de zoveelste keer laat weten dat hij ermee wil kappen en hoe Ruffalo hem voor de zoveelste keer tot een laatste missie overhaalt.
Dat laatste slachtoffer moet Rachel Weisz worden, een excentrieke jonge vrouw die sinds een enorme erfenis alleen in een kasteel woont. Het plan is om haar te betrekken in een heerlijk avontuurlijke expeditie en uiteindelijk een flinke som lichter te maken. En dan slaat de liefde toe.

"The brothers Bloom" doet zijn stinkende best om duidelijk te maken waarom de slachtoffers van de broers zich zo gewillig laten inpakken. Hij maakt daarbij echter een fout die faliekant is bij oplichterijen: hij probeert zo hard de kijker te raken dat het haast opdringerig aanvoelt. Dat hij soms wel de juiste snaar raakt en weet te charmeren, lijkt dan ook dubbel spijtig.

Ruben Nollet

The brothers Bloom

regie: Rian Johnson
met: Mark Ruffalo, Adrien Brody, Rachel Weisz