General Motors beslist later over Opel

De raad van bestuur van de Amerikaanse autogroep General Motors heeft nog geen beslissing genomen over de gedeeltelijke verkoop van Opel/Vauxhall. GM zal blijven onderhandelen met de twee kandidaat-overnemers Magna en RHJ.

De raad van bestuur van het nieuwe GM In Detroit heeft vannacht de voorstellen van de twee kandidaat-overnemers Magna/Sberbank en RHJ bestudeerd.

Een beslissing is er evenwel nog niet gevallen. Wel is na de bijeenkomst gezegd dat GM zal blijven onderhandelen met zowel Magna als RHJ. General Motors -dat nu in handen is van de Amerikaanse overheid- zou de voorkeur geven aan RHJ, maar beslist daarover niet alleen.

De Duitse bondsregering en de vier deelstaten waar Opel een fabriek heeft, moeten al dan niet miljarden euro's kredieten geven voor de doorstart van het nieuwe Opel. De Duitsers zien meer heil in het bod van de Canadese producent van auto-onderdelen Magna. Dat bod heeft de steun van de Russische staatsbank Sberbank.

De voorbije dagen hebben de Duitse overheden de druk op GM opgevoerd. Vandaag is er opnieuw overleg tussen de bondsregering en de deelstaten van Thuringen, Hessen, Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts. De voorbije dagen is er druk over en weer gepraat tussen Duitsland en General Motors.

Hoe dan ook blijft de situatie voor Opel in Antwerpen erg onzeker. In de plannen van beide kandidaat-overnemers lijkt er geen plaats voor Antwerpen. Ook de andere vestigingen van Opel zouden voor een forse afslanking staan.

Twee kandidaten, twee plannen

Het consortium van het Canadese Magna en de Russische Sberbank biedt 100 miljoen euro voor 55% van Opel/Vauxhall en nog enkele honderden miljoenen kredieten. Het aandelenpakket wordt nadien gelijk verdeeld tussen Magna en Sberbank.

Als Magna het haalt, wil het bij Opel en Vauxhall 10.000 banen schrappen, waaronder 3.000 in Duitsland. De fabrieken in het Engelse Luton en in Antwerpen komen dan in het gedrang. Magna mikt op afzet in Rusland, maar eist wel een garantie van 4,5 miljard van de Duitse overheden.

Rivaal RHJ wil 275 miljoen euro betalen voor 50,1% van Opel, maar eist slechts 3,8 miljard euro steun van de Duitse overheid. RHJ wil 9.900 banen kwijt, waarvan 3.900 in Duitsland. Ook RHJ ziet weinig toekomst in Antwerpen.

General Motors blijft hoe dan ook voor 35% in Opel. Dat is belangrijk omdat GM het patent heeft op de technologie van Opel.