1.500 vluchten met 130 luchtvaartmaatschappijen

Er zijn weinig mensen beter geplaatst dan Patrick Anspach om luchtvaartmaatschappijen te beoordelen. De luchtvaartjournalist heeft minstens 1.500 vluchten gemaakt met meer dan 130 maatschappijen. Volgens hem is Singapore Airlines de vriendelijkste en Lufthansa de degelijkste.
Het lijkt wel of Patrick Anspach voor luchtvaartjournalist in de wieg gelegd was. Zijn vader was de vertegenwoordiger van Sabena in Luxemburg en zijn allereerste vlucht moet hij al op enkele maanden gemaakt hebben, zegt hij in Het Nieuwsblad. Toen hij anderhalf jaar was, reisde hij al alleen. Zijn ouders zetten hem in Luxemburg op het vliegtuig en zijn grootouders, die in Brussel woonden, haalden hem dan op in Zaventem.

Sinds hij professioneel met de luchtvaart bezig is, heeft hij zo'n 1.500 vluchten gemaakt met meer dan 130 maatschappijen en dus kent hij als geen ander de zwakke broertjes en de uitblinkers. Al zegt hij er wel bij dat hij daarvoor soms veeleer moet kijken naar hoe zijn medepassagiers behandeld worden, aangezien het personeel tegenwoordig vaak weet dat hij een luchtvaartjournalist is, en hem dan ook extra in de watten legt.

Ook zegt hij dat het belangrijk is om verschillende keren met dezelfde maatschappij te vliegen. Meestal gaat alles immers zeer goed maar af en toe loopt het vreselijk fout. En als dat dan net de enige vlucht is die je met die maatschappij maakt, heb je er natuurlijk een erg slecht beeld ervan.

De vriendelijkste

Volgens Anspach staan de Aziatische maatschappijen bovenaan als het om vriendelijk personeel gaat en Singapore Airlines spant helemaal de kroon. De stewardessen zijn allemaal vriendelijke meisjes, die allemaal een universitair diploma hebben. Ze spreken de klant al bij het inschepen met de voornaam aan.

De lekkerste

Jet Airways, dat vanuit Brussel naar bestemmingen in India als Mumbay en Delhi vliegt, heeft volgens Anspach de lekkerste catering. Ze hebben daarvoor Yves Mattagne ingeschakeld, de kok van het sterrenrestaurant Sea Grill in Brussel. Dat is overigens een trend: ook KLM heeft een topkok ingehuurd, Sergio Herman.

De onveiligste

In een vliegtuig van Uzbekistan Airways schoof de rugleuning van de stoel meteen bij het plaatsnemen achteruit en bleef zo staan. Nu is een stoel niet het belangrijkste op een vliegtuig, zegt Anspach, maar als die al niet in orde is, begint men wel over alle andere onderdelen van het vliegtuig te twijfelen.

De ruimste

De luchtvaartmaatschappij Etihad, die in Abu Dhabi gevestigd is, biedt volgens Anspach een voortreffelijke service. De ruimte voor de reizigers in eerste klasse of business class is enorm. Hier niet vruchteloos proberen een goede slaaphouding te vinden, maar slaaphutten die bijna te vergelijken zijn met de cabines in een boot.

De twijfelachtigste

Bij lokale vluchten in Afrika met kleine Afrikaanse maatschappijen voelt Anspach zich nooit helemaal op zijn gemak. De piloten zijn volgens hem vaak cowboys, die de indruk geven alsof ze voor het opstijgen een glas whisky hebben gedronken in plaats van een kopje koffie.

De degelijkste

De Duitse maatschappij Lufthansa is volgens Anspach veruit de degelijkste. De service is nooit helemaal top, maar het is ook nooit slecht. De Duitse degelijkheid dus. En sinds kort is er ook een Italiaanse tak, Lufthansa Italia, die de degelijkheid van de Duitsers combineert met de Italiaanse  toets in de keuken, wat hij een erg geslaagde combinatie vindt.

lees ook