Stil touwtrekken rond toekomst Opel

In alle stilte wordt er achter de schermen zwaar onderhandeld over de gedeeltelijke overname van autoproducent Opel/Vauxhall. Het water tussen Detroit en Berlijn lijkt voorlopig nog te diep.
Gisteren is de raad van bestuur van General Motors er niet in geslaagd om een voorkeur uit te spreken voor een van de twee overnamekandidaten Magna/Sberbank en RHJ.
Achter de schermen wordt er nu druk overlegd over de oceaan heen waarbij duidelijk is dat Detroit en Berlijn nog niet op een lijn zitten. General Motors zou de voorkeur geven aan het bod van het investeringsfonds RHJ, de Duitsers zien meer toekomst in Magna.

De beslissing wordt bemoeilijkt door de complexe structuur van Opel. Het filiaal van General Motors werd eind mei ondergebracht in een trust (Treuhand), een structuur waarbij de Duitse bondsregering en de deelstaten 65% bezitten. De overige 35% is in handen van het moederbedrijf General Motors (en dus van de Amerikaanse overheid).

Die trust wordt beheerd door vijf mensen. GM en de Duitsers hebben elk twee vertegenwoordigers en in principe zou de neutrale voorzitter de knoop kunnen doorhakken, maar het is wel de bedoeling dat het tot een consensus komt.

Bovendien is een doorstart van Opel enkel mogelijk via drie tot vier miljard euro kredieten van de Duitse overheden. Anderzijds kan GM het zich desnoods veroorloven om Opel failliet te laten gaan, de Duitsers kunnen dat niet.

Duitse regering ook niet op een lijn

Bij Opel in Duitsland werken tienduizenden mensen en de bondsregering wil absoluut dat de kwestie snel en goed opgelost wordt voor de parlementsverkiezingen van eind september.
De regeringspartijen zitten overigens niet helemaal op dezelfde lijn. De sociaaldemocratische SPD kiest ronduit voor het bod van Magna en Sberbank.

Bij de christendemocraten ligt de zaak iets ingewikkelder. De CDU van kanselier Angela Merkel (foto) helt ook over naar Magna, dat minder banen in Duitsland zou schrappen, maar Merkel houdt ook rekening met RHJ.

De Beierse zusterpartij CSU van minister van Economie Karl-Theodor zu Guttenberg is de kwestie zelfs nog minder genegen. Die partij is gekant tegen overheidssteun voor bedrijven in moeilijkheden, te meer daar Opel in Beieren geen fabrieken heeft.