Ouderen jagen jongeren weg op "Facebook"

De socialenetwerksite “Facebook” verliest aan populariteit bij de jeugd. Britse cijfers tonen aan dat de netwerksite de voorbije twaalf maanden vijf procent van de jongeren tussen vijftien en 25 jaar zag verdwijnen. Het aantal 55-plussers daarentegen neemt explosief toe.
Blijkbaar zien jongeren het niet zitten om de informatie op hun profiel beschikbaar te stellen voor de ouders, grootouders en andere oudere familieleden. Nochtans is het perfect mogelijk om via instellingen ervoor te zorgen dat een fotoalbum of andere informatie enkel zichtbaar is voor de mensen die je zelf kiest.

Omdat veel jongeren dit ofwel niet weten, ofwel het voortdurend wijzigen van die instellingen te vermoeiend vinden, laten ze “Facebook” voor wat het is en zoeken ze een valabel alternatief.
Een van die alternatieven is die andere socialenetwerksite, “Netlog”. Tom Palmaerts, van het Gentse bureau Trendwolves, zegt in “Het Laatste Nieuws” dat het merk “Netlog” vooral aan jongeren wordt gelinkt en dat volwassen daardoor niet de reflex hebben om daar een vriendenkring uit te bouwen.

De cijfers van “Netlog” tonen dit ook aan. Slechts vijftien procent van de leden is ouder dan 35 jaar. Bij “Facebook” daarentegen zijn er meer leden die ouder zijn dan 35 dan leden die jonger zijn dan die leeftijd.
Palmaerts is niet verrast met de cijfers die aantonen dat jongeren “Facebook” links laten liggen. “Vergelijk het met een jeugdcafé. De dag dat ouders en leerkrachten er een pint komen drinken, zet de jeugd er geen stap meer binnen.” Nu stellen dat “Facebook” ten dode is opgeschreven, is dan weer overdreven. “Door de aangroei van oudere gebruikers is de toekomst van de Amerikaanse netwerksite net verzekerd. Oudere gebruikers zijn – in tegenstelling tot jongeren – zeer trouw, aldus Tom Palmaerts.

lees ook