Gent herhaalt omstreden campagne niet

Brugs burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) is niet te spreken over de aanpak die Gent koos in een reclamecampagne. In de advertentie, te vinden in een toeristisch luchtvaartmagazine, noemt Gent zich “veel echter dan het mooie Brugge”.
De slogan stoelt op een enquête bij de lezers van National Geographic Traveler Magazine eind vorig jaar waaruit Gent als authentieke stad naar voren komt.

Moenaert neemt aanstoot aan de campagne en maakte dit Gent duidelijk in een brief aan burgemeester Daniël Termont (SP.A). "Gent verkoopt zichzelf als authentieker dan Brugge. Ik vind het ongepast om een zusterstad aan te vallen. Met samenwerking en positieve campagnevoering kom je gewoon veel verder", vindt Moenaert.

"Brugse Zot"

“Ik hoef geen excuses vanuit Gent. Als Daniël Termont me bij gelegenheid op een goede Brugse Zot trakteert, ben ik al lang tevreden”, aldus Moenaert, die over Termont spreekt als “een goede vriend”.

Daniël Termont zegt de campagne niet meer te herhalen, wat niet betekent dat ze wordt ingetrokken. “De campagne liep in juli, en die maand is intussen voorbij"; zegt Termont. De burgemeester is niet van plan zich te excuseren en stelde volgend alternatief voor: "Ik beloof dat ik Patrick Moenaert eens zal trakteren op een weekendje Gent, zodat hij eens een authentieke historische stad kan zien."