Sterke vertolkingen in oestrogene freakshow

Deze wereld bevat een hoop mysteries die ik in de loop van mijn leven waarschijnlijk nooit zal kunnen doorgronden (en gelukkig maar). Een van de grootste is echter de werking van de vrouwelijke geest. Het is een onderwerp dat even sterk fascineert als frustreert, alsof je een reis onderneemt door een land dat er uitnodigend uitziet, maar waar de mensen een taal spreken die je nooit zal begrijpen.

"The private lives of Pippa Lee" dropt je zonder noemenswaardige parachute in dat land en verwacht dat je vervolgens op eigen houtje je weg vindt. De gids die je mee krijgt, oogt zeer aangenaam maar drukt zich niet altijd even verstaanbaar uit.

Ze heet Pippa en we leren haar op twee momenten in haar leven kennen. De eerste keer dat we haar zien, is ze 50 en ziet iedereen haar als de perfect gelukkig echtgenote. Haar man (die een flink pak ouder is dan zij) heeft haar zover gekregen dat ze New York hebben ingeruild voor een rustige (om niet te zeggen doodse) buurt vol oudere mensen en daar ontfermt Pippa zich over het huishouden.

Er broeit echter iets in haar ziel wat vroeg of laat tot ontploffing moet komen, en wanneer ze een licht gestoorde winkelbediende ontmoet, komt alles in een stroomversnelling. Het andere deel van het verhaal (de twee helften zijn door elkaar geweven) toont Pippa als jonge vrouw, hoe ze wegvluchtte uit een problematisch gezin en er nooit echt in slaagde om een eigen persoonlijkheid te ontwikkelen.

Niet zo indrukwekkend als de tatoeage van Reeves

Regisseur Rebecca Miller (dochter van toneellegende Arthur Miller en echtgenote van Daniel Day-Lewis) schreef zelf de roman waarop "The private lives of Pippa Lee" gebaseerd is. Je voelt ook wel dat ze alle personages kent, maar omdat een film nu eenmaal over een beperkte speelduur beschikt, moet ze soms wel heel bedenkelijke binnenwegen nemen.

Het resultaat is vooral dat de film soms vervaarlijk overhelt naar een oestrogeengedreven freakshow. Om de haverklap word je om de oren geslagen met neurotische vriendinnen, hysterische moeders, geflipte lesbische tantes, suïcidale exen en ander fraais, waardoor de licht absurde toon en de degelijke vertolkingen van hoofdactrices Robin Wright Penn en Blake Lively (respectievelijk als de oudere en jongere Pippa) bijna teniet worden gedaan.

Zo indrukwekkend als de Christustatoeage die Keanu Reeves hier op de borst torst, wordt de film in elk geval nooit.

Ruben Nollet

The private lives of Pippa Lee (VS)

regie Rebecca Miller
met Robin Wright Penn, Keanu Reeves, Julianne Moore, Winona Ryder, Monica Bellucci, Alan Arkin, Maria Bello
release maandag 28 september 2009