"We mikken op 6 procent kijkdichtheid"

Alfacambaas Gabriel Fehervari heeft de plannen voor zijn Exqi-multimediaplatform uit de doeken gedaan. Vanaf morgen zal Exqi Intro als voorsmaakje op Exqi Plus aangeboden worden via het analoge kabelnetwerk. Fehervari mikt -ondanks kritiek en twijfels van andere mediabedrijven- op 6 procent kijkdichtheid.

Exqi Plus wil "een antwoord bieden aan de tv-kijker die een creatiever en positiever aanbod zoekt" en doet dat met nieuws, sport en cultuur. De nieuwe zender wil een concurrent van Vtm en Eén worden.

De lancering was gepland op 1 oktober maar is nu uitgesteld tot 1 februari door onder meer onderhandelingen met kabelbedrijven in Wallonië. De kijker zal wel kunnen afstemmen op Exqi Intro, door intiatiefnemer Alfacam een "soft launch" genoemd.

"Binnen twee tot drie jaar break-even draaien"

Fehevari heeft al kritiek te slikken gehad. Hij voelt zich geviseerd door andere mediabedrijven die twijfelen aan de leefbaarheid  van Exqi.

"Je moet proactief nadenken en inkomsten halen op andere platformen", ziet Fehevari het. Hij wil multimediaal werken: een radio opstarten (Be One wordt Exqi FM), en beelden en informatie aanbieden via gsm en internet.

Fehevari denkt over twee tot drie jaar break-even te draaien. "Wij mikken op 6 procent kijkdichtheid na een jaar. Met die 6 procent heb je een bepaald equivalent aan inkomsten. Met een uitgavenniveau van 30 miljoen euro gekoppeld aan 6 procent kijkdichtheid, moet je normaal gezien binnen twee tot drie jaar break-even draaien", legt de baas van Alfacam uit.