NMBS-holding bereid om B-Cargo steunen

De NMBS-holding is bereid om de vrachtafdeling B-Cargo extra middelen te geven. Vanmorgen hielden de spoorvakbonden actie aan de hoofdzetel van de NMBS. Zij willen niet dat B-Cargo een apart bedrijf wordt.

Een 150-tal militanten manifesteerden vanmorgen aan de hoofdzetel van de NMBS in Brussel, sommigen drongen het gebouw binnen om meer duidelijkheid te eisen van de NMBS over het lot van B-Cargo. De vakbonden vrezen een verzelfstandiging van B-Cargo, gepaard met banenverlies en slechtere arbeidsvoorwaarden. De vrachtafdeling moet immers herstructureren en de NMBS denkt dit best via een afsplitsing gebeurt.

De holding -het moederbedrijf van de Belgische spoorwegen- is nu bereid om een financële bijdrage te leveren aan de vrachtafdeling. Een taakgroep zal nu de voorwaarden bekijken voor die financiële steun. Hoeveel de steun uiteindelijk zal bedragen wil de holding nog niet zeggen. Sowieso zal er ook een akkoord moeten komen met de vakbonden. Vanmorgen klonken die alleszins strijdvaardig.

"Wij blijven als vakbond ijveren voor een statutaire tewerkstelling binnen de NMBS-groep. Wij hebben onze barema's die opgebouwd zijn op anciënniteit, die algemeen aanvaard zijn en we gaan daar niet aan laten tornen", zegt Jos Digneffe van de socialistische vakbond ACOD.

De vrachtafdeling stevent dit jaar af op een verlies van 188 miljoen euro. 900 van de 2.200 banen moeten weg. De werknemers worden niet ontslagen, maar overgeplaatst naar andere afdelingen van de NMBS. "Het is een zware herstructurering, maar er vallen geen ontslagen en er moet geen loon worden ingeleverd, in tegenstelling tot in de privésector", zegt Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS.

Volgend jaar nieuw uniform voor personeel

De raad van bestuur van de NMBS nam vandaag ook een aantal andere beslissingen. We zetten ze kort op een rijtje.

  • De ongeveer 5.000 personeelsleden van de NMBS krijgen volgend jaar een nieuw uniform, ontworpen door Olivier Strelli. Het nieuwe uniform past in de nieuwe stijl voor de NMBS die geleidelijk zal worden ingevoerd.
  • Samen met infrastructuurbeheerder Infrabel zal de NMBS de stiptheid van de treinen onderzoeken. Nieuw is dat een extern bureau de opdracht zal krijgen om te kijken of de treinen wel op tijd rijden. Tot nu werd de stiptheid altijd intern onderzocht.
  • De NMBS zal ook onderzoeken of het mogelijk is om een directe verbinding Neerpelt-Hasselt en Zelzate-Gent in te leggen. Elke werkdag gebruiken zo'n 2.000 à 4.000 treinreizigers die verbinding.