GM Europe lost schot voor de boeg van de bonden

De directie van General Motors in Europa heeft een schot voor de boeg gelost van de vakbonden. "Opel zou wel eens failliet kunnen gaan als de bonden een herstructurering tegenhouden," klinkt het. Eerder hadden de vakbonden gedreigd met een staking uit protest tegen de beslissing van GM om Opel niet te verkopen.

Eerder vandaag riep de Europese ondernemingsraad van Opel op om donderdag een "waarschuwingsstaking" te houden.

Met de acties protesteert het personeel "tegen de volledig onverstandige beslissing" van GM, zegt Klaus Franz, de voorzitter van de Europese ondernemingsraad van Opel.

"De volgende stap van GM zal zijn om regeringen en het personeel in Europa te dwingen om het  niet solide GM-concept te financieren. De vakbonden zullen zich daar niet mee inlaten en zoeken aansluiting bij de regeringen", aldus Franz.

Herstructurering door GM zelf zou zwaarder uitvallen

Gisteren sloten de vakbonden nog een akkoord met overnemer Magna om de volgende jaren tientallen miljoenen euro te besparen op personeelskosten. Maar die inspanning gold enkel in het geval de overname doorging zoals gepland.

Bij een herstucturering door GM zelf zouden veel meer jobs verloren gaan, vreest analist Vic Heylen. Hij ziet de toekomst van Antwerpen daarbij somber in.

"Opel Antwerpen is een performante fabriek maar het probleem van Antwerpen is dat ze geen product hebben op dit ogenblik", zegt Heylen. "De oude Astra loopt uit en er is niet geïnvesteerd in de nieuwe Astra. Om Antwerpen open te houden, moet er dus meteen 300 miljoen op tafel komen, om het ene model om te vormen naar een ander. Eerst en vooral is het een bijkomende investering, en de tweede vraag is welk model ?"

GM Europe waarschuwt de vakbonden

De reactie van de directie van GM Europe op de stakingsplannen heeft niet lang op zich laten wachten.

Woordvoerster Karin Kirchner heeft gesuggereerd dat Opel wel eens failliet zou kunnen gaan als de bonden een herstructurering tegenhouden. "Als de noodzakelijke herstructurering niet wordt bereikt, dan wordt de operatie verlieslatend, iets wat alle betrokken partijen kunnen missen als kiespijn", klonk het.

Rudi Kennes van de socialistische vakbond van Opel Antwerpen noemt de waarschuwing onverstandig, maar reageert voorzichtig. "Wij willen ons constructief opstellen, maar dan verwachten we van GM hetzelfde. Niemand heeft baat bij een faillissement en wij gaan er niet op aansturen."

Slecht nieuws voor Antwerpen?

Vice-voorzitter John Smith van General Motors wil één vijfde van het Opel-personeelsbestand in Europa schrappen. Net als Magna wil GM dus 10.000 van de 54.000 arbeidsplaatsen schrappen.

Volgens De Tijd is dat geen goed nieuws voor de Opel-vestiging in Antwerpen. Smith zei volgens de Tijd in een telefonische conferentie dat de herstructureringsplannen van GM grotendeels lijken op de plannen die de anderen wilden uitvoeren.

"We hebben een eerder gezegd dat er drie fabrieken bedreigd zijn. Voor die van Bochum en Eisenach zijn er wellicht
alternatieven", aldus Smith. Voor Antwerpen zou dat dus niet  het geval zijn.