"Staking is over het hele netwerk opgevolgd"

De 24 urenstaking bij de spoorwegen die gisteravond is begonnen, is "zeer goed opgevolgd". Sinds 22 uur komt het treinverkeer opnieuw op gang maar wie vanavond de trein wil nemen, kan nog altijd hinder ondervinden. Tegen morgenvroeg zou alles opnieuw zo goed als normaal moeten verlopen.

De vakbonden reageerden in de loop van de dag tevreden op het verloop van de staking. "De staking wordt over het hele netwerk opgevolgd. Alles staat stil",  zei Pierre Lejeune van de socialistische vakbond ACOD. Ook de ploeg die om 14 uur moest beginnen, heeft dat niet gedaan. Alleen in West-Vlaanderen reed er af en toe een trein.

"Er rijden geen treinen", bevestigde Jochem Govaerts van de NMBS. "Er is nog een ploegwissel om 14 uur deze middag, maar ik verwacht niet dat dit iets aan de situatie zal veranderen."

Ook het internationale treinverkeer ondervond hinder. De Thalys-treinen van en naar Parijs reden niet, voor de Eurostar- en TGV- treinen moest men naar Lille Europe en voor de Duitse ICE-treinen naar Aken.

Door de staking kozen meer mensen voor het vliegtuig. City Jet kreeg meer reservaties voor vluchten tussen Antwerpen en Londen City en British Airways en BMI hadden de capaciteit verhoogd op de vluchten tussen Brussel en Londen Heathrow. Klanten van Air France die een langeafstandsvlucht namen vanuit Parijs Charles de Gaulle konden een shuttlebus nemen die de maatschappij inlegde vanuit Brussel.

De staking had geen al te grote gevolgen voor het wegverkeer. Wellicht had dat te maken met de herfstvakantie. "De files zijn niet meteen langer dan anders, maar ze zijn wel iets vroeger begonnen", zei Karin De Greeve van de verkeersredactie. "Eigenlijk beleefden we een ochtend zoals op een gewone werkdag", zei Hajo Beeckman van Verkeerscentrum Vlaanderen. Ook de avondspits bleek niet groter dan anders.

"3.000 jobs op de helling"

De vakbonden hebben de spoorstaking georganiseerd omdat ze niet willen dat B-Cargo, de verlieslatende vrachtafdeling van de spoorwegen, een afzonderlijk filiaal wordt. "Het statuut van het spoorwegpersoneel staat op de helling", zegt Jos Digneffe van de ACOD, "en er staan ook 3.000 jobs op de helling."

De liberale spoorbond VSOA wil met de andere vakbonden en de NMBS-directie zoeken naar een manier om stakingen in het vervolg te vermijden. De bond zit verveeld met de staking en vindt dat treinreizigers recht hebben op dienstverlening. Volgens Roland Vermeulen van de VSOA kan een arbeidsbemiddelaar in de toekomst helpen om conflicten te voorkomen.

"Wij waren uiteindelijk verplicht om mee te doen met de actie die door de andere bonden is opgestart", zegt Vermeulen nog. "Wij wilden ook onze mensen een signaal geven dat wij bereid zijn om voor hen door het vuur te gaan."