Administratie Wegen en Verkeer onder vuur

De Vlaamse administratie van Wegen en Verkeer heeft in 2001 niet gereageerd op waarschuwingen dat de werken aan het viaduct van Vilvoorde niet volgens het bestek verliepen. Dat zegt Kris Daels van Lijst Dedecker in Terzake.

Wegen en Verkeer liet in 2001 nieuwe vangrails plaatsen en een nieuwe asfaltlaag aanleggen op het viaduct van Vilvoorde. Kostprijs 11 miljoen euro. Al korte tijd nadien bleek dat er opnieuw spoorvorming was en dat er zelfs gaten in de weg kwamen.

Wegen en Verkeer zegt dat ze dat niet had zien aankomen, maar Daels (foto links) heeft de hand kunnen leggen op een mail van een controleur van Wegen en Verkeer die zijn oversten al bij het begin van de werken waarschuwde over de gebrekkige kwaliteit.

"Ik heb de proefstukken van de eerste gietasfalt gezien: verschrikkelijk slecht! (…) Ook met de asfalt is het zo dat niks nog overeenstemt met het bestek." Toch werd er met deze informatie niets gedaan.

Daels kon ook een rapport inzien van de politie, die na 2005 een onderzoek naar de zaak begon. Daarin worden nog andere voorbeelden van normvervaging of corruptie aangehaald.

"De toezichthouders worden aangemaand om "niet moeilijk te doen". Desnoods wordt door de bazen een andere, minder moeilijke, toezichthouder ter plaatse gestuurd." De controleurs zouden ook door de aannemer benaderd zijn "om iets te gaan eten", waarbij ze dan "hun Nieuwjaar krijgen" in een briefomslag.

Audit

De Vlaamse overheid liet in 2004 haar wegenadministratie doorlichten. In die audit staat dat er weinig of geen actie wordt ondernomen tegen aannemers die slecht presteren of facturen opstellen voor niet uitgevoerde werken. Er worden ook pogingen tot beïnvloeding van ambtenaren vastgesteld en de auditeurs merken op dat er vrij zorgeloos wordt omgesprongen met belangenconflicten".

Minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) heeft voorlopig nog niet gereageerd op de zaak, maar ze zal er morgen in het Vlaams Parlement over worden ondervraagd.