Groots project voor Parijs goedgekeurd

In Frankrijk heeft het parlement de wet voor "le Grand Paris" goedgekeurd, die een drastische transformatie van het openbaar vervoer rond de Franse hoofdstad betekent. Tegenstanders vinden het project megalomaan.

Het wetsvoorstel werd ingediend door Christian Blanc, staatssecretaris voor Hoofdstedelijke Ontwikkeling en de voormalige baas van de openbaarvervoersmaatschappij in Parijs, de RATP. Eigenlijk gaat het om een eerste stap in een reeks grote infrastructuurwerken die van de Franse hoofdstad een metropool van "de 21e eeuw" moeten maken, met aandacht voor werkgelegenheid, veel groen en een grootstedelijk dynamisme dat afstraalt op de wijde omgeving.

Het idee werd in de lente gelanceerd door president Nicolas Sarkozy, die een dozijn gerenommeerde architecten de opdracht  heeft gegeven hun visie voor Parijs uit te tekenen. Maar eerst moet het openbaar vervoer rond Parijs een heuse transformatie ondergaan. Het sluitstuk is een metrolijn rond Parijs -in de regio Ile-de-France- die de uitgestrekte banlieues rond de stad met elkaar en met hartje Parijs moet verbinden. De metrolijn zal in totaal 130 km lang zijn, of de afstand tussen Brugge en Leuven, om u een idee te geven. Bovendien zal het grotendeels om een automatische metrolijn gaan, zonder chauffeur dus. Binnen de drie jaar moeten de werken beginnen en tegen 2017 moet het grootste gedeelte klaar zijn.

De stempel van Sarkozy

De kostprijs van de metrolijn is 21 miljard euro, zonder rekening te houden met onderhoudskosten. De Franse staat zal een deel zelf bekostigen, de rest zal worden geleend over een periode van maar liefst 40 jaar. De socialistische oppositie denkt dat het project onhaalbaar is, maar voorstanders denken dat zo iets gedaan zal worden aan de sociale achterstand in de buitenwijken, die de voorbije jaren vaak in het nieuws kwamen met zware rellen en brandende auto's. Maar sceptici vragen zich af waarom "patattenvelden op 60 km van Parijs met de metro bereikbaar moeten zijn", aldus een socialist uit Ile-de-France.

Of de grootse projecten in en rond Parijs er zullen komen, zal pas in de komende jaren duidelijk worden. Maar eenmaal de nieuwe metrolijn er ligt, zal Sarkozy een duidelijke stempel hebben gedrukt op de hoofdstad van Frankrijk, een heuse traditie bij de Franse presidenten.