Pretentieuze thriller voor fans van Jim Jarmusch

In 1967 maakte de Britse regisseur John Boorman "Point blank", een gestileerde en bijzonder invloedrijke thriller met Lee Marvin in de rol van een ijskoude en piekfijn uitgedoste killer die een dodelijk doel voor ogen heeft en zich door niets of niemand van zijn pad laat akwijken. Het zal geen toeval zijn dat Jim Jarmusch voor de productie van "The limits of control", het verhaal van een piekfijn uitgedoste killer die op een dodelijke missie vertrekt en zich door niets of niemand van zijn pad laat afwijken een bedrijfje heeft opgericht dat PointBlank Films heet, maar daar houdt elke vergelijking ook op.

Jim Jarmusch kleedt het genre van de thriller niet alleen nog meer uit dan Boorman 32 jaar geleden, hij vergeet (of verzuimt) om iets in de plaats te bieden. De killer in kwestie ("Lone man" heet hij op de generiek) wordt gespeeld door Isaach De Bankolé, een acteur die al drie keer eerder met Jarmusch samenwerkte.

Hij is niet de enige op de affiche met een voorgeschiedenis met de regisseur. John Hurt, Tilda Swinton, Alex Descas, Bill Murray, allemaal hadden ze al minstens een keer bij Jarmusch op de set gestaan. Daar is op zich niets fout mee, maar het versterkt in dit geval enkel het gevoel van incest en zelfbevrediging dat sowieso al over de film hangt.

De Bankolé’s personage krijgt in het begin van "The limits of control" op een onbestemde luchthaven een niet nader bepaalde opdracht van twee mannen met een zonnebril, waarop hij koers zet richting Madrid.

Pretentie heet zoiets

Waarom hij precies in Spanje moet zijn, is verder niet duidelijk, maar het duurt niet lang voor je vermoedt dat het vooral iets te maken heeft met het feit dat de Spaanse toeristische dienst de nodige centen op tafel wou leggen.

We zien vervolgens hoe De Bankolé van de ene mysterieuze afspraak naar de andere gaat, op een terrasje telkens twee espresso’s bestelt (in twee afzonderlijke kopjes) en aangesproken wordt door iemand met wie hij een cryptisch gesprek aanknoopt en oude luciferdoosjes ruilt. In dat doosje zit telkens een briefje met een code, dat hem op weg zet naar de volgende afspraak. Occasioneel vindt hij al eens een naakte jonge vrouw in zijn hotelkamer.

Jarmusch toonde zich al eerder een liefhebber en kenner van absurde en onderkoelde humor. "The limits of control" tjokt echter zodanig emotieloos over het scherm dat je eerder de indruk hebt dat Jarmusch eigenlijk geen flauw idee had wat hij precies wilde proberen en dan maar voor de gemakkelijke raadselachtigheid kiest. Pretentie heet zoiets.

 

Ruben Nollet

The limits of control (Jap/Spa/VS)

regie Jim Jarmusch
met Isaach De Bankolé, Alex Descas, Jean-François Stévenin, Luis Tosar, Paz de la Huerta, Tilda Swinton, Youki Kudoh, John Hurt, Gael Garcia Bernal, Hiam Abbass, Bill Murray
release woensdag 2 december 2009