Rauwe authentieke vertelling van grootse liefde

De titel klinkt als een grapje. Of ten minste als de manier waarop men in Nederland een of andere mop begint te vertellen. Maar de film zelf is allerminst om te lachen, want in de woorden van regisseur Reinout Oerlemans is het "een rauwe, authentieke vertelling van een grootse liefde, die frontaal geraakt wordt door kanker".

"Komt een vrouw bij de dokter", met de Nederlandse steractrice Carice van Houten ("Zwartboek" en "Valkyrie") in de hoofdrol, is de verfilming van de gelijknamige roman van Kluun. Dat is het modieuze pseudoniem van Raymond van de Klundert (°1964), die in een vorig leven in de reclamewereld werkte.

Het boek, dat in 2003 gepubliceerd werd, groeide bij onze noorderburen uit tot een fenomenale bestseller, waarvan inmiddels een miljoen exemplaren werden verkocht. En de film, die vorige week in de Nederlandse bioscopen in roulatie kwam, blijkt ook al goed op weg om records te doen sneuvelen.

Na amper vier dagen hadden al 200.000 bezoekers een kaartje gekocht, wat "Komt een vrouw" het beste openingsweekend ooit voor een Nederlandse film opleverde. De film begint misschien niet op een grappige, maar dan toch zeker vrolijke en gelukkige wijze. Dertiger Stijn (rol van Barry Atsma) heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Hij houdt van het leven en de liefde blijkt wederkerig.

Zelf omschrijft hij zijn situatie als “spelen in de Champions League van het leven”. Hij runt zijn eigen reclamebedrijf, is getrouwd met de mooie Carmen (rol van Carice van Houten) en samen hebben ze een schat van een dochtertje.

Alhoewel Carmen voor Stijn dé vrouw van zijn leven is, kan hij het toch niet laten om nu en dan een scheve schaats te rijden. Niet zo belangrijk, vindt hij zelf. Carmen hoeft het niet te weten en “die andere vrouwen mogen overal aankomen, als ze maar van mijn hart afblijven”.

Maar dan wordt bij zijn vrouw borstkanker vastgesteld. Chemo, bestralingen, enzovoort. De bekende lijdensweg. Vol goede moed proberen Stijn en Carmen er het beste van te maken. Maar na een tijd begint de ziekte zwaar door te wegen op hun relatie en Stijn zoekt troost in de armen van een andere vrouw, Roos (rol van Anna Drijver). En dan blijkt ook nog eens dat de kanker van geen wijken wil weten.

Drama voor een groot publiek

Dit filmverhaal roept onvermijdelijk herinneringen op aan een andere Nederlandse succesfilm, namelijk "Turks fruit" van Paul Verhoeven uit 1973. Ook daar betrof het de adaptatie van een succesrijke en controversiële roman (van Jan Wolkers) en draaide de plot in essentie rond een grootse, passionele liefde die door een fatale ziekte geraakt en gekraakt werd.

Belangrijk verschil is en blijft natuurlijk dat "Turks fruit" nog in een laat sixtiessfeertje ondergedompeld was en zich in een anarcho-artistiekerig milieu situeerde, terwijl "Komt een vrouw" zich in meer gefortuneerde middens ophoudt.

In Nederland was ook heel wat te doen rond het feit dat "Komt een vrouw" gedraaid werd door Reinout Oerlemans (de grote baas van het wereldwijd actieve mediabedrijf Eyeworks), voor wie dit zijn eerste ervaring als filmregisseur is geworden.

Dat hier een debutant aan het werk is geweest, valt nergens te bespeuren, ook al omdat Oerlemans verstandig genoeg was om zich door een uitstekende ploeg te laten omringen. Op de vertolkingen die hij van Carice van Houten, Barry Atsma en Anna Driver wist los te krijgen, valt evenmin iets af te dingen.

Het resultaat is een hoe dan ook romantisch, maar tegelijk ook tragisch drama dat voor een groot publiek bedoeld werd. En dat, alvast in Nederland, ook wist te bereiken.

Jan Temmerman

Komt een vrouw bij de dokter (Ned)

regie Reinout Oerlemans
met Barry Atsma, Carice van Houten, Anna Drijver, Pierre Bokma, Jeroen Willems, Sacha Bulthuis, Wendell Jaspers
release woensdag 2 december