Het liedje van de kerststal is uit

Bij Kerstmis horen kerstcadeautjes en kerstbomen, maar de kerststal, met daarin onder meer de beelden van Jozef, Maria en Jezus, verliest meer en meer aan populariteit. De vraag ernaar is zelfs zo laag dat de winkels ze niet eens meer inslaan.

De verlichting, dennenbomen, ballen en slingers worden weer massaal verkocht met de eindejaarsperiode in het vooruitzicht, de kerststal hoort daar niet meer bij. “We kunnen er ook niet aan doen, maar niemand wil hem nog”, zegt Johan Geeroms, directeur van winkelketen “Dreamland”, in Het Laatste Nieuws.

Volgens hem heb je hier en daar nog wel oudere mensen die een nieuwe kerststal in huis willen halen, maar ze zijn op één hand te tellen. “Wegens die extreem lage vraag hebben we dan ook beslist er geen meer in te slaan”, aldus Geeroms.

De slechtere kwaliteit is volgens Geeroms een van de voornaamste redenen waarom steeds minder mensen een kerststal kopen. “In een dikke tien jaar tijd is zowat alle kerststalproductie verhuisd van Duitsland naar China en dat is eraan te merken.”

De kwalitatieve achteruitgang is één argument, volgens Erik Aerts van het Davidsfonds en specialist in christelijke symboliek is er meer aan de hand. “Als het christelijke geloof steeds dieper wegzakt, verdwijnt ook de betekenis van de kerststal. Vandaag de dag hebben heel wat jongeren ook geen idee meer waarover Kerstmis eigenlijk gaat”, aldus Aerts.

De plaats van de kerststal wordt tegenwoordig meer en meer ingenomen door leuke huisjes. Volgens speelgoedwinkels doen de verlichte dorpen, Zwitserse chalets en Charles Dickens-huisjes het zeer goed.

lees ook