Nog eens 2.000 banen extra weg bij Opel in Europa?

In Duitsland heeft de Europese ondernemingsraad van Opel/Vauxhall weinig of geen nieuwe elementen opgeleverd. Ook op de vraag of Opel nu nog eens 2.000 banen extra gaat schrappen, is er nog geen duidelijkheid.

Het ging om de eerste ondernemingsraad sinds de aankondiging  van het grootscheepse herstructureringsplan van Opel/Vauxhall. Volgens dat plan zouden er in Europa 8.300 banen verdwijnen en zou de fabriek in Antwerpen de deuren sluiten. 

De Europese vakbonden zijn naar het overleg gegaan met de eis om antwoorden op een aantal vragen zoals het utibesteden van de productie van motoren, verdere delokalisatie naar Azië en de toekomst van Opel Antwerpen.

Echt veel zijn ze er niet wijzer van geworden. Zo spreken sommige bronnen over 2.000 extra banen die Opel zou schrappen bovenop de 8.300 die al bekend waren. De vakbonden hameren er dan ook vooral op dat ze op de ondernemingsraad hun solidariteit over de grenzen heen zijn gaan betonen.

Rudi Kennes (ABVV) is bereid om een aantal nieuwe wagens uit de fabriek in Antwerpen te laten vertrekken. Die zijn daar geblokkeerd door het personeel. Als voorwaarde eist hij wel dat de directie ernstig onderhandelt over het openhouden van de fabriek.

Anderzijds vragen de Belgische vakbonden aan hun Europese collega's dat ook zij afgewerkte wagens in hun fabriek zouden blokkeren als drukkingsmiddel, maar zo ver is het nog niet.

Vanochtend stond ook nog een apart onderhoud tussen de Belgische vakbonden en Opel-topman Nick Reilly op de agenda, maar de bonden hebben die vergadering geannuleerd.